ثبت اطلاعات بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت استان زنجان در سامانه سهیم

به گفته ژاله چیان از ابتدای امسال تاکنون اطلاعات سببی و نسبی ۲ میلیون و ۴۰ هزار نفر در استان زنجان در سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان بارگذاری شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از زنجان، مهدی ژاله چیان امروز در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت هفته ثبت احوال اظهار کرد: 104 سال از تاسیس این سازمان سپری شده است و با گذشت یک قرن از تاسیس این سازمان، با همت همکاران این مجموعه مردم از خدمات این مجموعه برخوردار شدند.

 

 

مدیرکل ثبت احوال استان زنجان با یادآوری اینکه اهمیت ثبت هویت و نقش آن در تصمیم گیری ها بر کسی پوشیده نیست، تصریح کرد: این سازمان در جهت خدمت رسانی بی منت گام برمی دارد و به عنوان دستگاه برتر خدمت رسانی معرفی شده است.

 

وی با اشاره به اینکه ثبت احوال دستگاهی است که به همه مردم خدمت رسانی می کند و هر شخصی از بدو تولد تا بعد از فوت از این مجموعه خدمت می گیرند، خاطرنشان کرد: این مجموعه در کنار صدور شناسنامه و کارت ملی فعالیت های فرهنگی انجام می دهند، گفت: پایگاه اطلاعات جمعیت در کشور فعال است که 120 میلیون رکورد دارد و بیشتر انرژی ثبت احوال برای تکمیل این پایگاه است با اینکه مردم و مسئولان اطلاعی نداشته باشند.

 

 

ژاله چیان با اشاره به اینکه این پایگاه باعث شده در ثانیه 6 هزار استعلام انجام شود، افزود: هر سال پروژه ای برای تکمیل این پایگاه اجرا می شود و امسال نیز پروژه سببی و نسبی برای این پایگاه تعریف شده است که ارتباط سببی و نسبی افراد در این پایگاه تکمیل شود.

 

 

وی هدف از اجرای این طرح را دسترسی به استعلامات هویتی افراد به صورت الکترونیکی عنوان کرد و گفت: از ابتدای امسال به صورت جدی این طرح دنبال می شود و در استان زنجان تاکنون اطلاعات سببی و نسبی 2 میلیون و 40 هزار شخص بارگذاری شده است.

 

 

ژاله چیان با یادآوری اینکه 25 درصد از این اسناد تاکنون تعیین تکلیف شده است و از برنامه جلوتر هستیم، خاطرنشان کرد: امیدواریم تا پایان امسال پروزه را نهایی کنیم.

 

 

مدیرکل ثبت احوال استان زنجان با اشاره به اینکه سامانه سهیم یا سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان با هدف کاهش مراجعه حضوری مردم ایجاد شده است، گفت: پنجره واحد ارایه خدمات ثبت احوال در شهریور امسال رونمایی شد و مردم می توانند با مراجعه به سامانه از خدمات غیرحضوری آن بهره مند شوند. ژاله چیان با اشاره به اینکه در این درگاه 9 خدمت ارائه شده است، افزود: تعامل دوسویه با مردم، کاهش مراجعات، ارائه خدمات و تسریع در خدمت رسانی خدمات غیر حضوری و کاهش هزینه از اهداف راه اندازی سامانه است.

 

 

وی با اشاره به اینکه مردم می توانند به صورت رایگان اطلاعات خود را در سامانه ثبت کنند، گفت: در این پایگاه، اطلاعات خانواده شامل اطلاعات پدر، مادر، همسر و فرزندان درج شده و مبنای ارائه خدمات به مردم باشد.

 

 

این مسئول با بیان اینکه این پایگاه در حال به روز رسانی سببی و نسبی است و قرار است تمام اطلاعات شهروندان به روزرسانی شود، گفت: هدف این است که اطلاعات خانواده ها جمع آوری شود و تمام دستگاه ها از این اطلاعات استفاده کنند.

 

 

مدیرکل ثبت احوال استان زنجان با اشاره به اینکه در امور فرهنگی نیز اقداماتی در ثبت احوال انجام شده است، افزود: اسناد هویتی به عنوان نشانه هایی از بزرگان به عنوان گنجینه در ثبت احوال نگهداری می شود که هدف آن نگهداری تاریخچه زندگی مفاخر و حفظ برای آيندگان به عنوان اسناد چهره های ماندگاز استان زنجان است که الگویی برای جوانان باشد.

 

 

وی با یادآوری اینکه سامانه ای در ثبت احوال به نام سامانه اصلاح آدرس و تغییر نشانی جانمایی شده است که تمام افراد آدرس و نشانی خود را به صورت رایگان در سامانه ثبت می کنند، افزود:
همه افراد ملزم هستند پس از جابجایی وارد سامانه شده و آدرس خود را به روزرسانی کنند.

 

۹۸ درصد جمعیت استان زنجان کارت ملی هوشمند دریافت کردند 

ژاله چیان با اشاره به اینکه جمعیت استان یک میلیون و 100 هزار نفر است که از این تعداد 860 هزار نفر واجد شرایط دریافت کارت ملی هستند و 846 هزار نفر تاکنون به ایستگاه های کاری برای دریافت کارت هوشمند مراجعه کردند.

 

 

این مسئول با یاداوری اینکه تاخیری در رابطه با صدور کارت هوشمند وجود داشت ولی در حال حاضر مشکل حل شده است، گفت: عقب افتادگی در تحویل کارت ها داشتیم ولی 98 درصد جامعه هدف کارت هوشمند دریافت کردند.

 

 

وی به آماری از تعداد تولدها و وفادت ها اشاره کرد و گفت: تعداد موالید در سال گذشته 15 هزار نفر بود که امسال در 9 ماهه 10 هزار 686 واقعه ولادت در استان رخ داده است. همچنین  تعداد فوتی های ثبت شده 6816 مورد در سال گذشته بود که نسبت به سال 1399حدود 3 درصد کاهش داشتیم و 4067 مورد وفادت در 9 ماهه امسال داشتیم.

 

 

به گفته ژاله چیان در سالروز شهادت سردار سلیمانی برای زنده نگهداشتن یاد شهدا هر خانواده ای که در دی ماه نام فرزند تازه متولد شده را قاسم نامگذاری کند هزینه ای برای صدور شناسنامه دریافت نمی شود.

 

 

وی در خصوص نامگذاری نوزادان متولد شده در 10 سال گذشته در استان زنجان گفت: نام های ابوالفضل، امیرعلی، امیر عباس، علی، محمدطاها، حسین  در بین پسران و نام های فاطمه، زهرا، نازنین زهرا، زینب، ریحانه، معصومه، رقیه و نرگس در بین دختران در این بازه زمانی درصدر بوده است و در 9 ماهه امسال بیشتر نام های انتخاب شده توسط خانواده ها در بین پسران امیرعلی، آیهان، ابوالفضل، علی و اریا و در بیت دختران فاطمه، زهرا، رستا و هلما بوده است.

کد خبر 1242245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha