کتاب‌شناسی حماسه نهم دی/ از "دایره قرمز" تا  "کالبدشکافی فرهنگی فتنه"

ملت ایران در نهم دی ماه سال ۱۳۸۸ با حضور آگاهانه و مقتدرانه و بیعت دوباره با آرمان‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری حماسه‌ای جاودان و به یاد ماندنی را در تاریخ انقلاب آفریدند؛ حماسه ای که پس از این تاریخ از سوی بسیاری از کارشناسان بررسی شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، ملت ایران در نهم دی ماه سال ۱۳۸۸ با حضور آگاهانه و مقتدرانه و بیعت دوباره با آرمان‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری حماسه‌ای جاودان و به یاد ماندنی را در تاریخ انقلاب آفریدند. نمایش بصیرت و هوشیاری مردم مؤمن، با بصیرت و غیرتمند ایران در این حماسه باشکوه، چنان تجلی یافت که به فرموده مقام معظّم رهبری: «اگر صد‌ها بار هم برای نعمت هوشیاری این ملّت سجده شکر به جای آورده شود، باز هم کم است. حماسه‌ای که محاسبات دشمن را به هم ریخت؛ محاسباتی که با همکاری و برنامه ریزی عده‌ای اقلیت در داخل از روی بغض و کینه شکل گرفته بود، اما در این روز حماسی یک بار دیگر امّت اسلامی  با بصیرت عمل کرد و دشمنان نظام مأیوس شدند.»

 

این روز می توان گفت نهم دی، روز غلبه جنود الهی بر جنود شیطان است. روز خروش ملت ایران و آشکار ساختن خشم مقدس در برابر اهانت ها و حرمت شکنی های عده ای غافل و یا مزدور وابسته به اجانب نسبت به مقدسات در روز عاشورای حسینی است. روز نهم دی در واقع روز نه گفتن ملت ایران به سران فتنه و آری گفتن به نظام اسلامی و بیعت مجدد مردم با آرمان های والای حضرت امام خمینی(ره) و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی است. مردم در این روز، تیر خلاص را به سران فتنه شلیک و پشت پیکر نامبارک فتنه را به خاک مالیدند.


در روز نهم دی ماه 1388، مشروعیت سیاسی نظام اسلامی ایران بار دیگر با حضور خودجوش ده ها میلیونی مردم در تهران و تمامی شهرهای دیگر کشور به جهانیان اعلام گردید.


روز نهم دی، روزی است که مردم ایران نشان دادند دشمنان خود و انقلاب خود را به خوبی می شناسند و هرگز فریب حیله ها و نیرنگ های آنان را نمی خورند. روز نهم دی روزی است که مردم ایران نشان دادند که با بصیرتند و در میان گرد و غباری که فتنه گران به پا کرده اند هرگز، نه راه را گم می کنند و نه دست از راهبر واقعی که همانا ولایت فقیه است، بر می دارند و در نهایت روز نهم دی روزی است که مردم مسلمان و انقلابی ایران نشان دادند که این جمله حضرت امام (ره) را که فرمودند: «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت تان آسیب نرسد» به خوبی در عمل به آن معتقد و پایبند هستند. نهم دی ماه یک هزار و سی صد و هشتاد و هشت، جشن بلوغ فکری و شخصیتی نظام اسلامی بود.

 

از این رو سرویس سیاسی خبرگزاری شبستان در گزارش زیر تلاش کرده است تا بخشی از کتبی که درباره بازخوانی حماسه نهم دی تدوین و منتشر شده است را جهت آشنایی بهتر مخاطبان خود ارائه دهد.

 

کالبدشکافی فرهنگی فتنه 88 - پاتوق کتاب فردا

در مقدمه کتاب می خوانیم «امت ایمانی ایران در حماسه 22 خرداد با حضور چهل میلیونی و با رأی بیش از 24 میلیونی خود به رئیس جمهوری منتخب، اولین ضربه را به بدخواهان انقلاب وارد ساخت، امّا دشمنان از پای ننشستند و با تکیه بر پایگاههایی که طی سالیان قبل در نقاط حساس کشور به وجود آورده بودند و با استفاده از بی بصیرتی عده ای از خواص، غرور، طمع و زیاده خواهی تنی چند از نامزدها و تحریک افرادی که هویت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی خود را در این شکست از بین رفته می دیدند، پرده های بعدی فتنه را به نمایش گذاشتند. غافل از اینکه امت حزب اله با هدایت امام تیزبین خود با اتکال به تأییدات الهی و استقامت و پایمردی در راه اهداف اسلامی، توطئه های آنها را نقش بر آب خواهد کرد.

بر این فتنه عظیم، دوستان و دشمنان انقلاب، تحلیل های گوناگون و متعددی داشته اند و هر یک از منظری به حادثه ها و علل و عواقب آن توجه کرده اند. کتاب حاضر متن دو مصاحبه و سه سخنرانی حضرت حجةالاسلام والمسلمین میرباقری است که با رویکردی فرهنگی به تحلیل وقایع، علت یابی و ثمرات آنها پرداختند.»


«تحلیل فتنه اخیر در آئینه فرهنگ، دولت اسلامی و انتخابات، آشکار شدن صف بندی جدید در میان نیروهای انقلاب، مصاحبه پیرامون برنامه های ارائه شده توسط کاندیداهای انتخابات دهم و مصاحبه استاد پیرامون تحلیل انتخابات دهم ریاست جمهوری» بخش های مختلف این کتاب هستند که سخنرانی ها و گفتارهای استاد میرباقری در مسجد اهل بیت(ع) و همچنین تشکل های مذهبی حامی دولت اسلامی و... است.

 

نگاه-از-بیرون:-فتنه-88-از-نگاه-تحلیل‌گران-آمریکایی |  دفتر-نشر-معارف-(وابسته-به-نهاد-نمایندگی-مقام-رهبری-در-دانشگاه) | خانه کتاب  و ادبیات ایران

 

در دنیای امروز، هیچ بحرانی، به ویژه مسایل سیاسی در محدوده مرزهای جغرافیایی باقی نمی ماند و هر قدرتی در این موقعیت به دنبال منفعت خود است. همچنان که این کتاب تاکید دارد، فتنه سال 88 تنها بر مبنای یک دروغ بزرگ به عنوان تقلب شکل گرفت، تقلبی که برای اثبات آن، هیچگاه فتنهگران قانونشکن مدعی قانونگرایی و مردمسالاری، از مجاری قانونی ادعاهای خود را پیگیری نکردند و حتی دلایل مستدلی ارایه نکردند. در آن موقعیت شاهد ائتلاف نامبارک رسانههای غربی و حکومتی کشورهای عربی بودیم که علیه مردم سالاری دینی ایران قیام کرده بودند. حجم بالای نگاشته ها درباره انتخابات ایران بدون شک بیان گر جایگاه مهم و راهبردی ایران در روابط بین الملل و مناسبات منطقه است.

 

بخشی از معرفی کتاب عنوان می کند که بازخوانی، نقد و تحلیل فتنه 88 از نگاه بیرونی بسیار خواندنی است و ابعاد ناشناخته بینالمللی این فتنه فراگیر را آشکار می کند. با توجه به اهمیت ثبت تاریخ مبارزات و حوادث انقلاب اسلامی برای آیندگان و تحلیل درست از آن ها، گزیده نظرات تحلیل گران و روزنامهنگاران آمریکایی درباره حوادث بعد از انتخابات سال 88 ایران اسلامی، در رسانه های آمریکایی گردآوری و به همت علی فتحعلی آشتیانی ترجمه است.

 

در این مجموعه، سه مقاله به قلم روزنامهنگاران و تحلیل گران آمریکایی که در نقد و تحلیل فتنه 88 نوشته شده و به سوالات و شبهات درباره انتخابات سال 88 در ایران پاسخ داده اند، ترجمه و منتشر شده است. یک مقاله هم از منظر شکاف طبقاتی جامعه، به حوادث پس از انتخابات توجه دارد.

 

«حقهای به نام تقلب» اثر «جیمز پتراس» استاد ممتاز جامعهشناسی دانشگاه بینگهمتون نیویورک، «تقلب در انتخابات ایران: ادعایی بدون سند و مدرک» نوشته «گلن کسل» و «یان کوهن» اعضای تحریریه واشنگتن پست، «تفرقه در میان ملت» به قلم علیرضا دوستدار، دانشجوی دوره دکترای مردمشناسی و مطالعات خاورمیانه دانشگاه هاروارد، «آیا احمدینژاد، نتایج انتخابات سال 2009 ایران را به نفع خود دستکاری کرد؟» اثر «اریک آلن بریل» از مقالات کتاب «نگاه از بیرون؛ فتنه 88 در نگاه تحلیلگران آمریکا» هستند.

 

نقشه ی نقش بر آب: مروری بر بیانات سید علی خامنه ای (مدظله العالی) رهبر معظم  انقلاب اسلامی پیرامون فتنه سال 88 - پاتوق کتاب فردا

 

کتاب «نقشه‌ نقش بر آب» مروری بر بیانات حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای (مدظلّه‌العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره‌ فتنه‌ سال ۸۸ است. در این کتاب دیدگاههای معظم‌له با موضوع فتنه‌ی سال ۸۸ در ۵ محور، که در طول بیش از ۲ سال گذشته در دیدارها، سخنرانی‌ها و خطبه‌های نماز جمعه بیان شده است، جمع‌آوری و با مقدمه‌ای از دکترمحمدحسین صفارهرندی در اختیار علاقه‌مندان قرار می گیرد. «دهمین دوره‌ی انتخابات ریاست جمهوری»، «مواضع رهبری پس از انتخابات تا نماز جمعه ۲۹  خرداد»، «حوادث پس از انتخابات»، «کسب بصیرت» و «جنگ نرم»، پنج فصل این کتاب ۲۵۰ صفحه‌ای را تشکیل می‌دهند.
 
 
 
دایره قرمز: روایتی تحلیلی از فتنه 88 - پاتوق کتاب فردا
 

کتاب « دایره قرمز: روایتی تحلیلی از فتنه 88» فراهم آمده از مجموعه مقالات مهدی محمدی است که به صورت هفتگی در روزنامه کیهان چاپ می شده است. نگاه دقيق نويسنده به وقايع زمان، در کنار توانايي پيش بيني حوادث پيش رو، مقالات هفتگي وي را از حالت مجموعه اي پراکنده خارج ساخته و به آن نظم و انسجام يک کتاب با موضوعي واحد بخشيده است. در قسمتی از مقدمه این کتاب که توسط صفار هرندی نوشته شده آمده است: «مي توان ادعا کرد، کتاب حاضر، نسخه قابل قبولي براي تمرين سياست ورزي و وسيله اي براي توضيح سياست عملي در کلاس هاي درس و فعاليت هاي حزبي است.


ظهور چنين استعدادهايي در ساحت رسانه هاي متعهد و مؤمن و انقلابي، مايه اميدواري و نويد بخش رويش هايي اين چنين در فاصله دهها سال از طلوع انقلاب اسلامي است. به عبارتي مي توان تاريخ تحليلي دو سال اخير بويژه حوادث سال فتنه به حساب آورد.»

 

 

این کتاب دل‌نوشته‌های جمعی از فعالان سیاسی و مذهبی ایران درباره روز «نهم دی ماه 1388 ش» است. مولف با انگیزه پاسداشت از سلحشوری مردم ایران و قدرشناسی از نخبگان سیاسی و دلباختگان ولایت، در این اثر اقدام به گردآوری دست‌نوشته‌های تعدادی از نخبگان سیاسی کشور نموده و دیدگاه آنان را درباره روز مزبور در اختیار خوانندگان قرار داده است. حضرات آیات علوی گرگانی، نوری همدانی، مصباح یزدی، حائری شیرازی، کعبی و ممدوحی و حجج اسلام میرباقری، هادوی تهرانی، رجبی، آقاتهرانی، طائب و برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سایر فعالان سیاسی افرادی هستند که دیدگاه آنان در این نوشتار کوتاه منعکس شده است.

 

کد خبر 1242678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha