تنش های کنونی مذهبی در هند میراث دخالت بریتانیا در منطقه است

کارشناس ارشد مرکز دین، صلح و امور جهانی دانشگاه «جورج تاون» گفت که تنش های مذهبی کنونی در هند میراث دخالت بریتانیا در منطقه است.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از « wrmea»، «جوسلین سزاری»، کارشناس ارشد مرکز دین، صلح و امور جهانی دانشگاه «جورج تاون» همراه با «کالپانا جین» روزنامه‌نگار و سردبیر مجله «The Conversation US »، بحثی را در مورد افزایش سخنان نفرت‌انگیز و خشونت علیه مسلمانان در هند ارائه کردند.

 

این دو با ترکیب دیدگاه های علمی و روزنامه نگاری، استدلال کردند که نخست وزیر «نارندرا مودی» و حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) نگرش های خصمانه ای نسبت به مسلمانان در میان اکثریت هندو کشور ایجاد کرده اند.

 

پس از به قدرت رسیدن مودی در سال 2014، هند افزایش چشمگیری در خشونت های مذهبی ضد مسلمانان را تجربه کرد و بسیاری از درگیری ها حول ادعاهایی مبنی بر فروش و مصرف غیرقانونی گوشت گاو توسط مسلمانان صورت گرفت.

 

مودی و بسیاری از اعضای برجسته حزب «بهاراتیا جاناتا» از طریق لفاظی های تحریک آمیز و عدم تمایل خود به رسیدگی به موارد خشونت علیه مسلمانان یا مجازات آنها به این نفرت کمک کردند. بیماری همه گیر کرونا نیز تنش های مذهبی را به روش های بی سابقه ای تشدید کرد.

 

به گفته سزاری، در این شرایط مسلمانان به طور خودسرانه از نیازهای اولیه محروم می شدند. در برخی موارد از ورود مسلمانان به بیمارستان ها جلوگیری می شد و کسب و کار آنها تعطیل شد.

 

حزب «بهاراتیا جاناتا» همچنین اخیرا قوانین امنیتی را وضع کرده است که مسلمانان را به طور نامتناسب هدف قرار می دهد.

 

سزاری تنش های مذهبی کنونی در هند را میراث دخالت بریتانیا در منطقه می داند. از نظر تاریخی، گروه های مذهبی در شبه قاره هند در درجه اول خود را اعضای یک جامعه محلی می دانستند،اما این احساس محلی تعلق به تدریح به دلیل تفاوت های مذهبی  از بین رفت.

 

زمانی که حاکمیت بریتانیا مفهوم مدرن دولت را معرفی کرد و گروه های مختلف بر سر منابع ملی شروع به رقابت کردند، این تغییر شروع شد.

 

به گفته سزاری تا قبل از رویارویی با انگلیسی‌ها، مسلمانان هرگز خود را اقلیت نمی‌دانستند.

 

سیستم جدید در هند در واقع تنش عظیمی را بین مسلمانان و هندوها با وادار کردن دو جامعه به ساختن هویت‌های ملی متفاوت ایجاد کرد.

 

سزاری می گوید که حزب بهاراتیا جاناتا در تلاش است تا حقوق اکثریت را در برابر قدرت داده شده به اقلیت ها حفظ یا تقویت کند.

 

 این چارچوب استدلال‌های رایج ملی‌گرایان هندی همسو با حزب حاکم را توضیح می‌دهد:« اسلام بر هند تسلط خواهد یافت ،هندوها سرزمینی نخواهند داشت،همه دخترانشان به اسلام گرویدند و ...»

 

جین هم خاطرنشان کرد که با وجود میراث بریتانیا در ایجاد مفهوم «اقلیت‌ها» در هند احساسات افراطی ضد مسلمانان تا همین اواخر در مقیاس وسیع ظاهر نشده بود، به این معنی که اسلام هراسی بیشتر یک ترفند سیاسی پوپولیستی هندوهاست که توسظ نارندرا مودی ایجاد شده است.

کد خبر 1243702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha