نقش دانشگاه ها بایستی در برنامه هفتم توسعه کشور مشخص باشد

جلیلی با اشاره به اهمیت ماموریت دستگاه های مخلتلف فرهنگی و علمی در برنامه توسعه کشور گفت: نقش دانشگاه ها در برنامه هفتم توسعه کشور بایستی مشخص باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در یزد ، سعید جلیلی نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی  در مراسم بررسی مسائل اجتماعی سیاسی اقتصادی اخیر ایران به مناسبت سالروز ورود مقام معظم رهبری به استان یزد در سال 1386 و همچنین سالگرد شهادت سردار سلیمانی گفت: در عرصه دانشگاه یکی از موضوعات با اهمیت تلاش ارزشمند علمی اساتید در عرصه تحقیق و پژوهش و کارهای علمی و کمک به حل مسائل کشور است.

 

وی افزود: ما با انقلاب اسلامی حرکت فکری و اندیشه ای جدیدی را مطرح کردیم و بیان کردیم که اندیشه دینی در عرصه های مختلف حرف دارد. آن را در بسترهایی انجام دادیم که برای تحقق آن اساتید بزرگوار نقش مهمی دارند.

 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی بیان کرد: ما در مجامع علمی باید تلاش کنیم تا این تلاش ها در راستای حل مشکلات کشور حرکت کند.

 

جلیلی ادامه داد: در دوره های ائمه معصومین که حضرت امام خود را شاگرد این مکتب می داند این حکومت اسلامی شکل نگرفت بدین دلیل است که مردم پشتیبان واقعی نبودند ولی در انقلاب اسلامی مردم و خودشان انتخاب کردند تا اسلام و جمهوری اسلامی مبنا قرار گیرد و چارچوب نگاه اسلامی و دینی باشد.

 

وی گفت: جایگاه رهبری و رییس جمهور در دو سطح در انقلاب اسلامی تعیین شده است که بر مبنای این حکومت اسلامی عمل می کنند.

 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: فرق نظام اسلامی با سایر اندیشه های دیگر این است که کارویژه هایی که متوجه دولت باشد، متوجه همه آحاد جامعه است و اگر برخی موفقیت ها در بعد از سال های انقلاب داشتیم به دلیل این اندیشه بوده است که مردم هم به آن عمل کرده اند.

 

جلیلی بیان کرد: دانشگاه باید نسبت خود را با این کارویژه ها تعریف کند و گفتمان حاکم بر جامعه را مشخص کند.

 

وی افزود: هر دانشگاه ما با توجه به بستری که دارد باید یک دولت سایه باشد یعنی اگر دولتی منتخب مردم است همه باید کمک کنیم تا کار با قوت پیشبرد و همه این را وظیفه خود بدانند.

 

 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: تقویت و پشتیبانی کارهای خود و کمک برای رفع خطاها به عنوان گام های اساسی است که در جامعه باید دنبال شود و مهمترین بستر این گام نیز دانشگاه است و باید این گفتمان شکل گیرد.

 

وی بیان کرد: ما باید بحث جمهوریت و اسلامیت نظام را بیشتر تبیین کنیم تا آحاد جامعه بتوانند بیشتر نقش داشته باشند.

 

جلیلی ادامه داد: الان برنامه هفتم کشور در حال تدوین است که نقش دانشگاه باید در آن مشخص باشد و ماموریت دانشگاه را باید مشخص کنیم زیرا ریل کشور برای پنج سال گذاشته می شود.

 

وی گفت: اگر ما در سطح دانشگاه این هزینه سنگین را انجام می دهد و عمر اساتید و دانشجویان گذاشته می شود بنابراین باید از آن استفاده کنیم و برای پیشرفت کشور به آن تکیه کنیم.

 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: ما اگر می گوییم که کشور در این مسیر رشد خوب داشته باشد لازمه آن استفاده از این ظرفیت ها و تعریف مأموریت برای دانشگاه ها است.

 

جلیلی بیان کرد: اگر اساتید استان جمع شده و بر روی مشکلات استان و کشور برنامه ریزی کنند به خوی میتوانیم گفتمان غالب ایجاد کرد و مشکلات و مسایل استان و کشور را حل کنیم.

 

وی افزود: یکی از مشکلات فضای عمومی، سیاسی و فرهنگی و رسانه ای این است که زمانی موضوع اصلی به حاشیه راندن می شود و موضوع فرعی در جایگاه اصلی قرار می گیرد.

 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: یکی از بحث های مهم کشور نظام سلامت است و یکی از ایراد های جدی نیز وضعیت مطلوب نظام سلامت کجاست که باید به آن برسیم و اگرچه موفقیت های داشته ایم و در مباحثی مانند پزشکی پیشرفت داشته ایم ولی باید به این ایراد های توجه کنیم.

 

وی بیان کرد: ما اگر می گوییم دولت ها را باید کمک کنیم بدین خاطر است که مشکلات و روندهای پیشرفتی کشور را مطرح کنیم.

 

جلیلی ادامه داد: مهم است که ملتی حافظه تاریخی را از دست ندهد زیرا ممکن است هزینه ها مجدد و مکرر دهد.

 

وی گفت: ما باید برنامه ریزی مطمین دراز مدت داشته باشیم و اگر شناخت دقیق از موضوع داشته باشیم موفق خواهیم بود.

 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی افزود: این که بدانیم در چه موقعیتی قرار داریم امری مهم است . الان ما در موقعی هستیم که در این چهار دهه طرف مقابل گزینه های مختلفی داشته که نمونه آن ترور با بیش از هفده هزار نفر، جنگ هشت سال دفاع مقدس ، فشار اقتصادی بوده است و الان در موقعی هستیم که همه گزینه ها را استفاده کرده اند و دیگر چیزی در دست ندارند و امروز نیز شکست کامل خود می دانند.

 

جلیلی بیان کرد: ما در این نقطه هستیم که باید بدانیم چه کاری باید انجام دهیم.

 

وی افزود: امروز غرب در موضوع زن به بن بست رسیده است و اگر امروز ما جایگاه زن را والا تعریف میکنیم به همین دلیل غرب از ما ترسیده است و برای آن برنامه ریزی می کند.

 

نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: نباید نقطه افتخار ما به نقطه ضعف تبدیل شود و این هنر ما است که در عرصه های مختلف باید به آن توجه داشته باشیم و دانشگاه جایگاه مهمی دارد که باید سایه به سایه همراه باشد و از خطاها جلوگیری کند و در جهت تقویت گام بردارد.

 

وی گفت: هنر سیاست خارجی بهره گیری از مشترک ها و همچنین مدیریت افتراقات و موانع و کاهش انها است.

کد خبر 1244028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha