یاداشت اختصاصی/ آمریکا بزرگ‌ترین ناقض حقوق زنان

در حالی امروز آمریکا خود را حامی زنان به خصوص زنان جمهوری اسلامی می‌داند که خود آمریکا بزرگترین ناقض حقوق زنان است و باور این مسئله که آمریکا حامی حقوق زنان ایران خواهد بود، خوش خیالی است.

خبرگزاری شبستان، جهان اسلام: رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته (14دی 1401) با تبیین نگاه مترقی و عادلانه اسلام به «زن» در عرصه‌های «جنسیتی و انسانی – حقوقی و تکالیفمسئولیت پذیری فردی و خانوادگی- و نقش و تکالیف اجتماعی» ضربات غرب متجدد به زن را اساسی و خائنانه خواندند و تأکید کردند: موضع جمهوری اسلامی در قبال مدعیان ریاکار غربی در مقوله زن، مطالبه‌گری و هجوم است زیرا غرب متجدد و فرهنگ منحط غربی در این زمینه واقعاً مقصر است و در حق حیثیت و کرامت زن، جنایت کرده است.

 

دکتر «بهادر نوکنده» کارشناس امور بین الملل در یاداشت اختصاصی که در اختیار خبرگزاری شبستان قرار داده است به تحلیل بیانات مقام معظم رهبری درباره نگاه غرب از جمله آمریکا پرداخته است که مشروح آن را در متن زیر می خوانید:

 

آمریکا در طول سالیان متمادی کلیدواژه ای به نام «حقوق بشر » را ملعبه ای برای فشار به جامعه جهانی در راستای اهداف سیاسی خودش کرده است ،در صورتی که خود بزرگترین ناقض حقوق اولیه شهروندان خود است.

آمریکا در حوزه های مختلف، حقوق اولیه انسانی را زیر پا می‌گذارد تا مقاصدش را به کرسی بنشاند، از نقض حقوق زندانیان تا حقوق کودکان.

 

 اما آنچه امروز آمریکا خود را حامی زنان به خصوص زنان جمهوری اسلامی می‌داند قطعا تبلیغات منفی بر ضد جمهوری اسلامی در جوامع بین الملل است، زیرا خود آمریکا بزرگترین ناقض حقوق زنان در کشورش به شمار می آید.

 

آمریکا به لحاظ فراوانی تجاوز جنسی در میان کشور های جهان در رده سوم قرار دارد. از هر سه زن آمریکایی، یک زن در طول زندگی خود آزار جنسی را تجربه می کند. این در حالی است که62 درصد خشونت های جنسی به پلیس آمریکا گزارش نمی شود و92درصد متجاوزان حتی یک روز هم در زندان نمی مانند.

 

به گفته ی پناه‌جویان مهاجر آمریکا میزان تجاوز جنسی به این پناه‌جویان بسیار بالا است که به دلیل نفوذ افراد «سنا» و حتی پلیس آمریکا، اجازه شکایت هم ندارند.

 

یکی دیگر از عدم برابری زنان و مردان در آمریکا، قانون بعضی از ایالات چون کالیفرنیا مبنی بر عدم انتصاب زنان در منصب هیئت مدیره شرکت ها و تفاوت دستمزد بین زن و مرد است. امروزه دریافتی متوسط یک زن با کار تمام وقت نسبت به همکار مرد خود به این صورت است که یک مرد به ازای یک ساعت کار اگر حقوقی معادل یک دلار دارد، یک زن شاغل به ازای همان یک ساعت کار فقط22 سنت دریافت می‌کند.

 

بر همین اساس، درآمد سالانه زنان 9هزار و 922 دلار کمتر از مردان است؛ همچنین این اختلافات بین حقوق زن و مرد در آمریکا براساس نژاد، سن و موقعیت جغرافیایی شکل گرفته است و بسته به وضعیتی که کسی در آن زندگی می‌کند این شکاف می‌تواند بزرگتر یا کوچکتر باشد.

 

در 25 شهر اصلی آمریکا، زنان رنگین پوست از لحاظ دریافت حقوق، اختلافات بسیار گسترده ای با مردان همکار سفیدپوست خود دارند. به گفته انجمن زنان آمریکا، اختلاف بسیار زیادی بین دستمزد مرد و زن در هر یک از شهرهای آمریکا وجود دارد.

 

علاوه بر این، بی عدالتی بین زنان حتی در سلامت آن ها تاثیر گذاشته و تبعیض بین زنان سیاه‌پوست و سفیدپوست نیز رسیده است تا جایی‌که زنان سیاه‌پوست به دلیل عدم بیمه سلامت در خطر مرگ بیشتری نسبت به زنان سفیدپوست قرار دارند.

 

طبق گزارشات و کمپین های مختلف در خود کشور آمریکا، تبعیض جنسیتی در این کشور بیداد می کند؛ اما آمریکا در رسانه‌ها و جوامع بین‌المللی خود را حامی زنان دیگر کشورها می داند، در صورتی که زنان کشور خودش را نادیده می گیرد و این خوش خیالی است که فکر کنیم کشوری که بزرگترین ناقض حقوق زنان است، سعی در دفاع از حقوق زنان کشور ما داشته باشد.

 

کد خبر 1244793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha