مسجد بزرگ کمبریج، سازه دوستدار محیط زیست در قاره اروپا+عکس

مسجد بزرگ کمبریج با تلفیقی از معماری اسلامی و انگلیسی، نخستین مسجد دوستدار محیط‌ زیست اروپا است که با انرژی خورشیدی کار می کند.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: مسجد بزرگ کمبریج، نخستین مسجد سبز یا سازگار با محیط زیست در قاره اروپاست که در سال 2019 میلادی  در انگلیس افتتاح شده است.

 

ساخت این مسجد در سال 2008 میلادی آغاز شد و در پایان سال 2019 به اتمام رسید. این مسجد برای حدود یک هزار نمازگزار ظرفیت دارد و مسجد دوستدار محیط زیست در قاره اروپا است.

 

 

در طراحی این مسجد از سنت های معماری اسلامی و انگلیسی الهام گرفته شده است و «دیوید مارکس»  معمار مشهور لندنی این بنا را طراحی کرده است و برای انجام این کار یک جغرافی شناس اسلامی و یکی از کارشناسان مشهور جهان در زمینه معماری دینی با آنان همکاری کردند.

 

این مسجد مجهز به تکنولوژی پیشرفته ای برای انتشار کربن غیرفعال به منظور مقابله با تغییرات آب و هوایی است.

 

 

راز منحصر به ‌فرد بودن این بنای برجسته معماری آن است که سازگار با محیط زیست  است و به تکنولوژی پیشرفته برای انتشار کربن غیر فعال مجهز است و طوری طراحی شده است که استفاده از لامپ را کاهش می دهد و مقدار زیادی نور طبیعی وارد مسجد می شود و نیاز به تهویه فن ندارد.

 

لامپ هایی که حداقل مورد استفاده قرار می گیرند به گونه ای طراحی شده اند که دوستدار محیط زیست باشند و با انرژی خورشیدی تغذیه می شوند، زیرا سقف بالایی مسجد شامل ده ها پنل خورشیدی است که از بیرون قابل مشاهده نیستند.

 

 

 

در زیرزمین این مسجد، پمپ‌ های آب مخصوصی کار می‌ کنند که انرژی کمی مصرف می ‌کنند، گرمایش عمومی را به بهترین شکل تامین می کنند.

 

بخشی از پمپ ها با آب باران در مخازن مخصوص جمع ‌آوری و بازیافت می ‌شوند، برای استفاده در وضو و آبیاری گیاهان استفاده می شود.

 

گفتنی است، اسلام دومین دین بزرگ در انگلیس به شمار می آید. بیشترین جمعیت مسلمانان انگلیس را مهاجرانی تشکیل می دهند که در دهه های 1950 تا 1970 میلادی به انگلیس آمدند. در این کشور حدود 600 مسجد احداث شده است.

 

کد خبر 1245112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha