تخصص، تعهد و اخلاق در آثار استاد نفر تجلی یافته است

سمیعی با بیان اینکه از استاد محسن نفر می توان درس اخلاق، موسیقی، ذوق و خلاقیت گرفت، گفت: جمعی از تمام مفاهیم ارجمند در هنر ایشان تجلی یافته و به پختگی رسیده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، امیرحسین سمیعی امروز شنبه 17 دی در نشست خبری رونمایی از آلبوم موسیقی زار که در سالن طاهره صفارزاده حوزه هنری برگزار شد، گفت: صاحب ناله و اندوه صاحب شرافت و فضیلت است. بارها از اساتید در رسانه ها صحبت شده است، کسانی که راه را روشن می کنند. بسیاری اساتید بزرگوار و سرچشمه ها را می شناسند و با هنر و اخلاق آنها آشنا هستند.

 

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری با بیان اینکه آشنایی بنده با استاد نفر سالها پیش اتفاق افتاد، عنوان کرد: همواره تلاش کردم تولیق این شارگدی نصیبم شود، تحت قالب و چهارچوب ماندن و متعهد ماندن در دوره های متفاوت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی سخت است. موارد فرهنگی و هنری متغیرهای زیادی دارد. بر این اساس ثابت ماندن سخت است.

 

وی اظهار داشت: استاد محسن نفر فقط به خاطر کارهایی که کرده محسن نفر نشده است بلکه برای کارهایی که نکرده نیز محسن نفر شده است. در دهه 70 با لقب فیلسوف تار ایشان را می شناختند. استاد بزرگی معتقد بود هر مضراب محسن نفر فلسفه و عمقی دارد که رد پای اصیل تمدن فرهنگ ایرانی اسلامی را می توانیم در آن پیدا کنیم.

 

سمیعی تصریح کرد: احساس می کنم آثار، رویه، اخلاق و تدریس استاد نفر تماما یک سرمشق بزرگ برای نسل های آینده است، نسلی که می خواهد ریشه ها و هویتش را پیدا کند. در دهه های 60، 70، 80 و 90 فرآیندهای هنری فراز و نشیب های خاصی داشته است. موسیقی مقاومت در دهه 60 اوج داشت. در دهه 70 از جنسیت تک بعدی خود فاصله می گیرد و ما موسیقی مقاومت را در موسیقی فیلم می بینیم.

 

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری خاطرنشان کرد: باید به ریشه ها و هویت هایمان پاسخگو باشیم. این پاسخگو بودن هزینه زیادی دارد و هر هنرمندی این هزینه را نمی پردازد. هنرمندان کمی هستند که این هزینه را متقبل می شوند و به هویت خود پایبند می مانند. استاد نفر حلقه وصلی از تمامی هنرهای متعدد در طول سال ها از معماری و شعر گرفته تا هنرهای نمایشی. یک جمعی از تمامی مفاهیم ارجمند در هنر ایشان تجلی یافته و به پختگی رسیده است؛ این درخت بارور شاخصه هنر متخصص و متعهد است.

 

وی با بیان اینکه از استاد نفر می توان درس موسیقی، ذوق، خلاقیت و اخلاق گرفت، گفت: کم اتفاق می افتد که ذوق و تخصص کنار هم جمع شوند. گاهی هم جمع می شوند اما گاهی از یک منبع اخلاقی هستند. خوشحالم که به اهتمام حوزه هنری آلبوم جدید استاد نفر منتشر شد، آلبومی که زیرساخت های هنر موسیقی ایرانی را تقویت می کند. با توجه به ظرفیت ها باید فکر کرد که این آلبوم و صداها را به گوش نسل جدید برسانیم.

کد خبر 1245172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha