پایان عملیات مرمتی امامزاده محمد فم شهرتفرش

محمودی از پایان عملیات مرمتی کف‌سازی، محوطه، اطراف بقعه و حجره‌های امامزاده محمد فم شهر تفرش خبر داد.

به‌گزارش خبرگزاری شبستان از استان مرکزی، حسین محمودی امروز (18 دی) در جمع خبرنگاران با اشاره به پایان عملیات مرمت امامزاده محمد فم تفرش گفت: این عملیات مرمتی با اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و ملی و در چندین مرحله عقد قرارداد توسط پیمانکار ذیصلاح روز گذشته به اتمام رسید.

 

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با بیان اینکه عملیات مرمتی انجام شده در این امامزاده که از سال گذشته آغاز شده بود، افزود: این عملیات در پنج مرحله عقد قرار داد و نظارت کارشناسان این اداره کل انجام شده است.

 

وی با اشاره به اینکه خاکبرداری و آواربرداری و برچیدن لایه‌های فرسوده اولین مرحله عملیات مرمت این بقعه مبارکه بود، ادامه داد: اجرای کانال دفع نم و رطوبت در اطراف بقعه، مسطح سازی و شفته کاری و اجرای سنگ کف محوطه، اجرای آجر سنتی در کف حجره‌ها، زدودن و پاکسازی آجرهای بدنه حجره‌ها، بند کشی دیواره حجره‌ها و کف‌ها، اجرای تاسیسات برقی محوطه و حجر‌ه‌ها از دیگر عملیات انجام شده در راستای مرمت این بقعه بوده است.

 

این مقام مسئول اضافه کرد: بنای امامزاده محمد فم تفرش مربوط به دوره صفویه است و این آرامگاه تاریخی دارای یک بنای مرکزی است و از این نوع بنا نمونه‌های دیگری نظیر امامزاده قاسم کهک، بقعه شاهوارق و بقعه ابوالعلی در شهرستان تفرش وجود دارد.

 

معاون میراث‌فرهنگی، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی ادامه داد: این بنای تاریخی توسط معماری زیبای یک اصفهانی انجام شده که از تزئینات، آجرکاری، کاشیکاری و نقاشی زیبایی برخوردار است.

 

محمودی در پایان گفت:  آرامگاه امامزاده محمد فم به شماره ۴۳۲ در تاریخ ۵ اسفند ۱۳۴۱ به ثبت آثار ملی رسیده است.

کد خبر 1245376

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha