نوجوانی و هیاهوی نیازها

دوران نوجوانی و حساسیت های آن نیازمند برنامه ریزی و هدف گذاری مطلوب برای رسیدن به اهداف ناب و ارزشمند و رشد این قشر برای آینده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اصفهان‏، هر گاه سخن از دوران نوجوانی به میان می آید موضوع حساسیت این دوره و‌ اهمیت آن برای آینده فرد هم مطرح می شود اما کمتر باعث شده با وجود این تفسیر بیشتر مطالعه کنیم و برای آن برنامه ریزی داشته باشیم.

خانواده ای که در جمع خود فرزند نوجوان در حال رشد است باید مطالعه و مهارت های تربیتی خود را افزایش دهد و جمعیت و نهادهای پرورش دهند و مبدا چنین قشری نیازمند مطالعه و برنامه ریزی بیشتر و بهتر هستند.

حساسیت های دوران نوجوانی را نباید نادیده گرفت و یا با بی اطلاعی از آن گذر کرد و سرمایه انسانی را مورد بی مهری قرار داد.

هیاهوی متعدد دوران نوجوانی قادر به ایجاد یک تحول چشم گیر در زندگی و یا سرنگونی سرنوشت خواهد شد از این رو باید بهتر برای آن بیندیشیم و برنامه ریزی کنیم.

 

مهارت افزایی و توانایی مدیریت نوجوان

 

افراد در دوران پیش از نوجوانی تا خروج از این مطقع سنی دارای خصیصه های متعددی می شوند که هدفمند سازی و قرار دادن آن در ریل پیشرفت وظیفه و نوعی سرمایه گذاری به حساب می آید.

 روانشناسان خانواده ها و مسئولان نهادهای دارنده عضو نوجوان را به فراگیری مهارت های لازم در این حوزه توصیه می کنند و از آنان می خواهند تا توانایی خود را افزایش دهند.

 

متخصصین امر به این موضوع واقفند که یک بی تدبیری و بی برنامه گی در تصمیم سازی برای این قشر آسیب هایی را به همراه دارد که شاهد غیر قابل جبران باشد.

استاد روانشناس دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه دوران کرونا یک شرایط خاص با درجه بالاتر برای تربیت نوجوان بود، تصریح کرد: چقدر خانواده ها به این مسئله پرداختند و مسئولان آموزش و پرورش از مهارت های لازم در این خصوص بهره بردند.

 

سالار فرامرزی با بیان اینکه استرس و نگرانی های دوران نوجوانی از طرفی و مشکلات و روش های درس خواند به صورت مجازی از سوی دیگر نگرلنی های زیادی را ایجاد کرده، تصریح کرد: در دوران پسا کرونا باید اقدامات اساسی صورت بگیرد.

وی کسب مهارت و دانش برای رفتار با نوجوان را یک ضرورت خواند و اذعان داشت: این اقدام خانواده ها و مربیان به اندازه دیگر نیازهای یک فرد مورد توجه است.

 

روش های نوین آموزشی و مهارت پروری در نوجوانان

 

علاوه بر درس و تحصیل، مهارت آموزی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و نوجوان نیازمند کسب چنین مهارت ها به ویژه در حوزه اجتماعی و روانشناختی است.

سوالات ذهنی نوجوان را باید پاسخ داد و نباید مغفول بماند و پاسخ صحیح و کارشناسی کارگشا و هدفمند خواهد بود.

یک استاد روانشناس پیرامون این مسئله گفت: فعالیت تیمی و کار گروهی یکی از مهمترین فرصت های آموزش و کمک به حل سوالات و نگرانی های نوجوانان است.

علیرضا معماریان روش های سخنرانی را چندان کارساز ندانست و تصریح کرد: میزان بازخورد بالاتر هر روش یوده که کار گروهی و تیمی موثر واقع خواهد شد.

 

مربیان و خانواده ها در انتظار آموزش

 

همانطور که در مطالب بالا سخن از مهارت آموزی برای خانواده دارای فرزند نوجوان و نهاد پرورش دهند این قشر به میان آمد و بر لزوم آموزش تاکید شد، مسئله این جا است که چقدر پدر و مادر و مربیان به دنبال فراگیری آموزش ها می روند.

همه منتظرند کسی برای آن ها کاری کند و یا بر اساس دانش فردی خود عمل می کنند که در هر صورت خطا و آزمونن شده و آنان که منتظر حرکت از سوی دیگران هستند، باید برخیزند و به میدان بیایند و خودشان راه مهارت‌ آموزی را فراگیرند.

 

کد خبر 1247077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha