«پل حمید» مسیری بین شهدا و نسل امروز

کارگردان نمایش رادیو تئاتر«پل حمید» گفت: این نمایش به دنبال پل زدن میان نسلی که شهید شدند با نسل امروز است.

خبرگزاری شبستان، گروه فرهنگی، معصومه بدخشان: نمایش «پل حمید» یک فریمی از زندگی و شهادت شهید حمید باکری است. این نمایش یکی از آثار برگزیده در هجدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت در بخش «رادیو تئاتر» بود. بخش «رادیو تئاتر» در جشنواره تئاتر مقاومت، امسال و در آبان ماه و با حضور یازده گروه در شیراز برگزار شد.

 

یکی از مباحث مهمی که در این بخش مطرح است، تعاریف و مشخصاتِ رادیو تئاتر است؛ اینکه رادیو تئاتر چه تفاوتی با نمایش‌های رادیویی و نمایش‌های صحنه‌ای دارد؟به هر روی رادیو نمایش ژانرِ تازه‌ای در عرصه هنرهای نمایشی است. اتفاقی که روی صحنه رخ می‌دهد اما به صورت رادیویی اجرا می‌شود.

 

در این میان «پل حمید» به کارگردانی علی حسینقلی‌زاده، در هجدهمین جشنواره تئاتر مقاومت، توانست جایزه ویژه هیات داوران را به دلیل استفاده درست از مشخصات اجراییِ رادیو تئاتر به دست بیاورد. این نمایش همچنین توانست از طریق برگزیده شدن در جشنواره تئاتر مقاومت، به طور مستقیم به چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر راه یابد.

 

علی حسینقلی‌زاده کارگردان نمایشِ «پل حمید» اهل تبریز است. او می‌خواهد با ساخت این تولیدات هنری پلی میان شهدا و نسل امروز بسازد، به این دلیل نام این اجرا را «پل حمید» گذاشته است.

 

در همین باره، علی حسینقلی زاده، کارگردان اثر «پل حمید» به خبرنگار شبستان می گوید: پل حمید بخشی از زندگی حمید باکری است. ایشان معاون لشگر 31 عاشورا در هشت سال دفاع مقدس بوده است . در این اجرا  به زندگی و خاطراتش با خانمش پرداخته شده است بیشتر از ابعاد عاطفی به ماجرای این شهید نگاه شده است.

 

 این کارگردان رادیو می گوید:موضوع این نمایش مربوط پل شحیطاط است که در جزایر مجنون قرار دارد، حمید باکری تلاش می کند تا این پل خراب نشود و رزمنده ها در این جزیره شهید نشوند این پل حفظ شد و در نهایت  شیهد شد.

 

او ادامه می دهد: باید با زبان هنر به موضوع شهدا بپردازیم. باید پلی بین آن نسل که شهید شدند با نسل امروز وجود داشته باشد، عنوان پل حمید به این دلیل انتخاب شد. باید این پل وجود داشته باشد، نباید اجازه داد این پل بشکند یا خراب شود.


این کارگردان تئاتر درباره سابقه کاریش در عرصه تئاتی می‌گوید: فعالیت حرفه‌ای من در عرصه نمایش از سال 1362 با حضور همزمان در جبهه‌های جنگ رقم خورد؛ در آن ایام توفیق حضور در گردان مهدی باکری را پیدا کردم و خوشبختانه این توفیق را داشتم که بی‌سیم‌چی گردان‌های نزدیک ایشان در لشکر عاشورا باشم. ازسال 1365 ادبیات نمایشی را در رادیو آغاز کردم. من عاشق رادیو هستم و نمایش‌های رادیویی کار کردم. چون رادیو جاذبه‌های معنوی خود را دارد و این جاذبه های ظاهری نیست، به راحتی می‌توان آنچه از درون انسان است بیرون ریخت و با مردم ارتباط برقرار کرد.

 

وی درباره علت ورود به عرصه هنرهای نمایشی همزمان با دوران دفاع مقدس گفت: شم هنرمندی من نسبت به رزمندگی‌ام برجسته‌تر بود. همین مسئله باعث شد تا بتوانیم کارهای مرتبط با دفاع مقدس بنویسم. چراکه در این مسیر نمایشنامه نوشتن آموختم و چون همزمان در جنگ حضور داشتم و فضا را از نزدیک لمس کردم لذا شرایط خوبی را برای نوشتن پیدا کردم. خدا این توفیق را که یک استعداد ذاتی بود نصیبم کرد و کم کم در این مسیر به کارگردانی علاقه‌مند شدم و در ادامه شیفته‌ی رادیو شدم و از آن پس فهمیدم که من از ابتدا عاشق رادیو بوده‌ام. سپس به رادیو تبریز و رادیو ارومیه رفتم و نمایش‌های رادیویی کار کردم و در این مسیر به رادیو تئاتر رسیدیم. توانستیم مولفه ها را شناسایی کنیم و معجونی همانند رادیو تئاتر را بسازیم.
 

 

او ادامه داد: رادیو تئاتر یک میان ژانر است. در کشور ما تازه داریم تجربه می کنیم. در کشورهای دیگر خیلی تجربه کرده اند. اجرا در رادیو تئاتر بستگی به تبحر کارگردانی دارد، از چه مولفه های رادیویی و تئاتری استفاده کند که بتواند یک معجون قشنگی همانند رادیو تئاتر بسازد. رادیو تئاتر مخالف های زیادی در رادیو و تئاتر دارد اما زور میزند که خود را در جشنواره نگهدارد و عملکرد موفقی هم داشته است. باید رادیو تئاتر را پذیرفت.

 

او درباره حمایت‌های مالی جشنواره فجر هم می‌گوید: هیچ حمایت مالی از سوی جشنواره چهل و یکمِ تئاتر فجر از ما نشده است. مسئولان جشنواره گفتند، چون برگزیده تئاتر مقاومت بوده‌ایم آنها باید حمایت مالی کنند که این اتفاق نیفتاد. برای آمدن از تبریز به تهران هم مشکل داشتیم. رادیو تبریز مینی بوسی برای ما کرایه کرده است و قرار است با این مینی بوس به تهران بیاییم. نمی‌دانیم چه اتفاقی در راه می‌افتد، احتمال دارد در ماشین از شدت سرما یخ بزنیم یا نزنیم(می‌خندد).

 

حسینقلی‌زاده تاکید می‌کند: اگر به سلامتی به تهران برسیم، اجرایمان را در قالبِ چهل و یکمین جشنواره تئاتر فجر به صحنه خواهیم برد.
 

حمید مجدآبادی، یونس کبیر، عارفه عارستان، ابوالفضل جبیری، بهنام پناهی و محمد کردآبادی بازیگران و علی حسین قلی‌زاده (کارگردان و نویسنده)، یعقوب نظرنیا (تهیه‌کننده)، حمید مجدآبادی (دستیار کارگردان)، نگین زاهد نسب (جلوه‌های تصویری)، رحمان سلمان‌زاده (افکتور)، محمد فتح‌آبادی (صدابردار) دیگر عوامل نمایش رادیویی «پل حمید» هستند.

 

نمایش‌های بخش رادیو تئاتر چهل و یکمین جشنواره تئاتر بین المللی فجر از 25 تا 30 دی ماه 1401 در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار می شود. در همین راستا نمایش «پل حمید» روز پنجشنبه 29 دی ماه اجرا می شود.

کد خبر 1247083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha