هشدارهایی که نادیده گرفته شد/ ثبت روزانه هزار تماس مبنی بر یخ‌زدگی تاسیسات آب

افت شدید دما در استان خراسان شمالی باعث یخ زدگی تاسیسات آب و فاضلاب در منازل مشترکین شد به طوری که روزانه بیش از هزار تماس مبنی بر یخ‌زدگی تاسیسات آب و فاضلاب با سامانه ۱۲۲ برقرار شد.

خبرگزاری شبستان-خراسان شمالی؛

کاهش ناگهانی دمای هوا باعث ایجاد یح زدگی تاسیسات آب و فاضلاب در منازل مشترکانی که نسبت به هشدار های داده شده بی تفاوت بودند، شد. با توجه به پیش بینی های اداره کل هواشناسی و هشدار هایی که از سوی این اداره کل و استانداری خراسان شمالی در اوایل هفته قبل برای کلیه ادارات، شرکت ها، سازمانها و غیره مبنی بر کاهش شدید دما در استان ارسال شد‌ بلافاصله کمیته بحران شرکت آبفای استان نیز تشکیل جلسه داد و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از وقوع یخ زدگی و امداد رسانی در صورت بروز یخ بندان اتخاذ و اکیپ های مقابله با یخ زدگی تجهیز شدند.

 

 

پخش هشدارهای یخ زدگی، اقدامات پیشگیرانه و راه های رفع یخ زدگی با همکاری صدا و سیمای استان، درج اطلاعیه ها و پوستر های اطلاع رسانی در کانال های پرمخاطب در بستر های اینترنتی و فضای مجازی، درج اطلاعیه و هشدار در نشریات محلی، ارسال پیامک های هشدار برای مشترکان و غیره از مهمترین اقداماتی بود که قبل وقوع یخ بندان توسط دفتر روابط عمومی این شرکت انجام شد و از کلیه مشترکین دعوت شد نسبت به عایق بندی تاسیسات آب و فاضلاب در منازل اقدام کنند.

 

 

با ورود هوای سرد به استان که از 20 دی ماه و رسیدن به اوج کاهش دما ( 19 درجه سانتیگراد در برخی از نقاط استان، از اولین ساعات روز چهار شنبه بیست و یکم دی ماه) با بار ترافیکی بسیار بالای تماس های مشترکان از اقصی نقاط استان مبنی بر یخ  زدگی تاسیسات،  ترکیدگی کنتور و شیرآلات رو برو شد.

 

 

این روند افزایشی تا انتهای روز پنج شنبه ادامه یافت و پس از آن با توجه به افزایش روزانه دما روند نزولی و کاهش تماس ها را به خود گرفت اما همچنان شاهد ترافیک بسیار بالای تماس ها هستیم.

 

 

مدیر عامل آب و فاضلاب خراسان شمالی با اشاره به تعداد تماس ها در چند روز اخیر گفت: تعداد تماس ها در روز اول با 1072 تماس آغاز (حدود350 تماس مبنی بر یخ زدگی ) و در انتهای روز پنج شنبه با رکورد 3155 تماس (حدود 800 تماس در مورد یخ زدگی ) به اوج خود رسید و بعد از آن به صورت روزانه 2920 و 2534 شاهد کاهش تماس ها بوده ایم.

 

 

رضا نعیمی با اشاره به افزایش ناگهانی حجم کار در شرکت آبفا اظهار کرد: در راستای سهولت پاسخ گویی به مشترکان و رفع به موقع ترکیدگی ها و اتفاقات، تعداد اکیپ های رفع اتفاق در سطح استان با بهره گیری از کلیه امکانات شرکت آبفا، پیمانکاران و بخش خصوصی افزایش یافت و نیرو های انسانی پاسخگو در مرکز 122 افزایش یافت.

 

 

مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان شمالی خاطرنشان کرد: با تمامی تمهیدات انجام شده همچنان شاهد حجم بالای تماس ها، ترکیدگی ها و حوادث هستیم و گاها بعضی از مشترکان مدت زمان بیشتری را در صف انتظار  جهت وصل شدن به اپراتور سپری می کنند که ضمن عرض پوزش از صبر و شکیبایی هم استانی های عزیز کمال تشکر را داریم.

 

 

نعیمی با تاکید بر این که در حال حاضر ارائه کلیه خدمات آب و فاضلاب به اقصی نقاط استان برقرار می باشد، عنوان کرد: از بهترین راهکارهای مقابله با یخ زدگی می توان به مسدود نمودن مسیرهای نفوذ هوای سرد به داخل مجاری عبور تاسیسات (داکت ها) در آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی، استفاده از پشم شیشه جهت عایق بندی کنتور ها ، لوله ها و شیرآلاتی که در فضای باز قرار دارند اشاره کرد.

 

 

 وی به پرکردن دریچه های کنتورهای آب به وسیله گونی های پر از پوشال و خاک اره اشاره کرد و افزود: در صورت بروز یخ زدگی از ریختن آب داغ مستقیم بروی کنتور، لوله ها و شیرآلات جدا خودداری کرده و از افروختن آتش در اطراف تاسیسات آبی به شدت پرهیز شود، توصیه می شود برای رفع یخ زدگی از جریان باد گرم ( سشوار ) استفاده شود.

 

 

وی  اضافه کرد: در صورت بروز اتفاق و یا یخ زدگی درتاسیسات  آبی در منازل توجه به دو نکته الزامی است و اگر اتفاق بعد از کنتور آب و در داخل ملک مشترک رخ داده باشد تعمیر آن بر عهده خود مشترک است و در صورتی که حادثه قبل از کنتور آب باشد رفع حادثه بر عهده  شرکت آبفا بوده و مشترکان محترم می توانند از اقصی نقاط استان با شماره گیری 122 ( بدون نیاز به هیچ پیش شماره ای ) با مرکز ارتباطات مردمی شرکت آب و فاضلاب استان خراسان شمالی تماس حاصل نموده و پیگیر رفع مشکل خود باشند.

 

 

مدیر آب و فاضلاب خراسان شمالی بیان کرد: حفاظت از انشعاب آب شامل لوله ها، کنتور آب و شیرآلات مربوطه بر عهده مشترک بوده و چنانچه کنتور بر اثر سرقت، یخ زدگی، وارد آمدن ضربه، هر گونه دستکاری و غیره مفقود و یا معیوب شود هزینه های مربوطه از مشترک اخذ خواهد شد.

 

 

نعیمی گفت: از تمامی مشترکان محترم تقاضا می شود در حفظ و نگهداری کنتور و شیرآلات مربوطه دقت لازم را نموده و با عایق بندی مناسب در شرایط هوای سرد از یخ زدگی و ترکیدگی آنها جلو گیری به عمل آورند.

 

 

شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی بیش از ۲۰۰ هزار مشترک آب در شهرها و ۱۲۱ هزار مشترک آب در روستاها دارد.  

 

 

 

کد خبر 1247141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha