رونمایی از اثر «حجت موجه» در خوزستان

در پاسخ به توهین مجله فرانسوی به مقام معظم رهبری اثری توسط حجت‌الاسلام نیک‌نژاد در حوزه هنرهای تجسمی تحت عنوان «حجت موجه» خلق که در مراسمی توسط معاون رئیس جمهور و استاندار خوزستان رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان خوزستان، در پاسخ به توهین مجله فرانسوی به مقام معظم رهبری اثری توسط حجت‌الاسلام نیک‌نژاد در حوزه هنرهای تجسمی تحت عنوان «حجت موجه» خلق که در مراسمی توسط معاون رئیس جمهور و استاندار خوزستان و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان رونمایی شد.

 

حجت‌الاسلام آرش نیک‌نژاد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان خوزستان، اظهار کرد: به عنوان کوچکترین عضو جامعه هنری وظیفه خود دیدم که پاسخی به این‌ هتاکی خبیثانه داشته باشم و عرض ارادت خود را با خلق این اثر به نمایش بگذارم. 

 

خالق اثر «حجت موجه»، از موثر ترین زبان‌ها در عرصه کنونی که متاسفانه از آن غفلت شده را زبان هنر دانست و افزود: وقتی مقام معظم رهبری جهاد تبیین را عنوان می‌فرمایند، ما باید در همه عرصه ها به تبیین و روشنگری بپردازیم.

 

وی اضافه کرد: تبیین در حوزه فرهنگ و هنر نیز نیاز به جهادی شبانه روزی دارد، چرا که در حوزه هنر اصالت و فرهنگ ما روز به روز در حال کم رنگ‌تر شدن است و هنر غرب دارد جایگزین آن می شود و تا بخود بیاییم خواهیم دید دیگر رنگ و بویی از هویت ایرانی اسلامی خویش نخواهیم داشت و این زنگ خطری بس جدی است.

 

حجت‌الاسلام نیک‌نژاد، تصریح کرد: امروزه سوغات معماری، فرهنگ و هنر غربی تحت عنوان شبیخون فرهنگی از بین بردن هویت، سنت و اصالت ما شده که موجب فاصله گرفتن از طبیعت وجودی خود می‌شود و تناسب و محیط را بر هم می‌زند.

 

وی ابراز کرد: زندگی مدرن امروز موجب دلزدگی، یکنواختی و تحریکات عصبی و استرس‌های روانی و اضطراب‌های روحی شده که منجر به مشوش شدن ذهن و عدم درک بصری از پیرامون محیط می‌شود. 

 

خالق اثر «حجت موجه»، اذعان کرد: در این فضا انسان مرگ خویش را در عین زنده بودن و تنهایی خویش را در جمع حس می‌کند؛ در این برهه انسان ایرانی نیاز جدی به رهایی از محدودیت‌های موجود سبک زندگی غرب دارد. چرا که فرهنگ و هنر مسموم غرب وابستگی شدیدی برای ما به وجود آورده و همچون مخدر و افیونی است که با ماهیت انسانی در تضاد بوده و در چنین احوالی به شدت نیاز بازگشت به گذشته و سنتها احساس می‌شود.

 

وی خاطر نشان کرد: در آثار موسوم به «تداعی» بر این هستم که حتی برای لحظه ای از پیله‌ای که به دور خود تافته ایم رهایی یابیم و مدت زمانی ذهن و روح را در بیابان گم‌گشده خویش آزاد سازیم.

 

حجت‌الاسلام نیک‌نژاد، بیان کرد: مواد، طرح و ترکیبات به‌کار برده شده در این آثار سرشار از کنایه‌های ادبی و اشارات فرهنگی در خاطره جمعی ایرانیان است؛ کاربست این مواد در کارهای هنرمندان مدرنیست اروپایی و آمریکایی دیده نشده است بنابراین شخصیتی کاملا ایرانی اسلامی دارد.

 

وی یاد آور شد: از ویژگی‌های این اثر که با شیوه‌ای جدید موسوم به «تداعی» کار شده شامل جهاد تبیین در حوزه هنرهای تجسمی با رویکردی نو و ارزشی، انتقال مفاهیم فاخر و پیوند با ماهیت و حقیقت زندگی و رهنمود به مبانی دینی و اخلاقی، رویکرد بازگشت به سنت‌ها و ضدیت و به چالش کشیدن مدرنیته، اتصال مخاطب با فرهنگ و آداب گذشته خویش و همچنین بازگشت به هویت ملی و اسلامی و برانگیختن احساسات نوستالوژیک بیننده، کاهش اضطراب های روانی وافسردگی و باز توضیح و تعریف این نکته که هنر شرقی ایرانی هنری کم‌نظیر با تکیه بر آثار تمدنی و هنری مکاتب گذشته ما است.

 

کد خبر 1248005

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha