احتمال شکل‌گیری قدرت آسیایی با محوریت "چین، روسیه، هند و ایران"/ اسلام  پرجمعیت‌ترین دین جهان تا سال ۲۰۵۰

سردار رحیم صفوی با تاکید بر اینکه قدرت هژمون آمریکایی و غرب با شکست مواجهه شده است و جهان به‌سمت چند قطبی شدن یا چندجانبه‌گرایی حرکت می کند، گفت: به نظر می رسد احتمال شکل‌گیری قدرت آسیایی با محوریت چین، روسیه، هند و ایران وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، روز گذشته از کتاب «ژئوپلتیک و ژئواستراتژی جهان اسلام» اثر سردار سید یحیی صفوی رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سیلمانی در سازمان مطالعه و تدوین سمت رونمایی شد. در این مراسم سردار سید یحیی رحیم صفوی، رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سیلمانی در تشریح دلایل نگارش این کتاب با طرح این سوالات که چرا ما باید مصرف کننده تولیدات غربی‌ها باشیم و چرا نباید خودمان هیچ نظریه و تولید علمی داشته باشیم، گفت: ما همواره در مبانی نظری مصرف کننده نظرات غربی‌ها بوده‌ایم و هیچ‌گاه از خداوند متعال، پیامبران، اسلام و یک دانشمند ایرانی سخن نگفته‌ایم درحالی که با تولید علم می‌توانیم به غربی‌ها بفهمانیم چه جایگاهی داریم. ما به‌عنوان مسلمان‌ها و ایرانی‌ها باید تولید کننده علم و ادبیات باشیم و به خارجی‌‌ها بفهمانیم که از دیدگاه ما ژئوپلتیک و ژئواستراتژی چه معنایی دارد.

 

 

وی با بیان اینکه پیشینه تخصصی و آموزشی‌ دو دهه گذشته‌ در حوزه جغرافیای سیاسی و مشاهده و تجربه حدود نیم قرن تغییر و تحولات در منطقه غرب آسیا و در کشور از دیگر دلایل برای نگارش این کتاب بود، گفت:‌ جنگ تحمیلی یک برخورد ژئوپلتیک و ژئواستراتژی بود که ملت ما در آن پیروز شد.

 

دین اسلام تا سال۲۰۵۰ پرجمعیت‌ترین دین جهان می‌شود/ هژمونی آمریکا و غرب می‌شکند

 

سردار رحیم صفوی با بیان اینکه جهان در حال یک تغییر و تحول است، گفت: به‌نظر می‌رسد ساختار قدرت در نظام سیاسی و محیط بین‌المللی در دوره گذار ژئوپلتیکی، ژئواستراتژیکی، ژئواکونومی و حتی ژئوکالچر است. در بحث‌های فرهنگی و تمدنی نیز یک گسل فرهنگی تمدنی بین اسلام و غرب وجود دارد و غرب به‌طور خاص اروپا و امریکا از انقلاب کبیر فرانسه کاملا دین را از صحنه سیاست جدا کردند اما انقلاب اسلامی این امر را تبیین کرد که سیاست و حکومت می‌تواند با هم منطبق شوند.

 

 

وی با تاکید بر اینکه قدرت هژمون آمریکایی و غرب با شکست مواجهه شده است و جهان به‌سمت چند قطبی شدن یا چندجانبه‌گرایی در حوزه قدرت، سیاست و امنیت بین‌الملل حرکت می‌کند، ادامه داد: مفاهیم امنیت و ارکان آن و الزامات قدرت و شکل‌گیری قدرت‌های جدید ارکان متفاوتی پیدا کرده اندو به نظر می رسد احتمال شکل‌گیری قدرت آسیایی با محوریت چین، روسیه، هند و ایران خصوصا در قالب همکاری شانگهای وجود دارد. 

 

 

رئیس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سیلمانی با اشاره به اینکه جهان آرام آرام به سمت نظم جدید جهانی در حرکت است، گفت: بر این اساس یک ساختار جدید دوبخشی شرقی و غربی در نظام قدرت جهانی متصور است و به طور قطع بروز و ظهور قدرت جهان اسلام در هندسه نظم جدید جهانی قابل پیش‌بینی است.

 

 

 

وی با بیان اینکه  "فرهنگ و احیای فرهنگ نوین اسلامی"، "اقتصاد جهان اسلام"، "دانش و فناوری‌های جدید و توسعه آن در کشورهای اسلامی" و "قدرت نظامی و دفاعی" از ارکان اصلی شکل‌گیری قدرت جهان اسلام است، گفت: ظرفیت‌های جغرافیایی، طبیعی و انسانی و جمعیت مسلمانان از عوامل قدرت ساز هستند و بر اساس پیش بینی ها تا سال ۲۰۵۰ جمعیت مسلمان جهان به بالای ۲ میلیارد نفر می رسد و اسلام پرجمعیت‌ترین دین جهان می شود.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1248018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha