اعتراف ۱۶ نهاد اطلاعاتی در آمریکا به افول این کشور

کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه ۱۶ نهاد اطلاعاتی در آمریکا فعالیت دارند و همه آنها اعتقاد دارند آمریکا رو به افول است، گفت: قدرت نهادسازی آمریکایی ها نیز کاهش چشمگیری یافته است و همین شواهد حکایت از افول این کشور دارد.

خبرگزاری شبستان، سرویس سیاسی: دومین نشست از سلسله نشست های جهاد تبیین با حضور جمعی از طلاب و روحانیون و ائمه جماعات مساجد تهران، امروز چهارشنبه پنج بهمن ماه در حوزه علمیه مروی تهران برگزار شد. فواد ایزدی، کارشناس سیاست خارجی و استاد دانشگاه در این نشست با بیان اینکه قدرت نظامی، قدرت اقتصادی، قدرت نرم و قدرت سیاسی همراه با نهادسازی موجب شد آمریکا قدرت اول جهان پس از فروپاشی شوروی شود، گفت: طبق اظهارنظر نهادهای امنیتی آمریکا و متخصصان و کارشناسان غربی، این قدرت کاهش می یابد و در سال ۲۰۳۰ تک قطبی به چند قطبی در جهان تبدیل می شود. البته باید گفت داده ها و شواهدی درباره تجزیه و فروپاشی آمریکا وجود ندارد ولی شواهد برای افول آمریکا زیاد است و کیان کارشناسان اجماع وجود دارد.

 

این استاد دانشگاه تهران افزود: ۱۶ نهاد اطلاعاتی در آمریکا فعالیت دارند و همه آنها اعتقاد دارند به دلیل بدهی بسیار زیاد دولت این کشور و مقروض بودن مردم و دولت و وجود اختلافات شدید طبقاتی، آمریکا رو به افول است.

 

 

وی با بیان اینکه قدرت آمریکا در حوزه های سیاسی و نظامی کاهش یافته است، گفت:‌ از سوی دیگر قدرت نهادسازی آمریکایی ها نیز کاهش چشمگیری یافته است و همین شواهد حکایت از افول این کشور دارد البته قدرت آمریکایی ها در حوزه نرم، جنگ تبلیغاتی و رسانه ای بسیار زیاد است و همان موجب شده تبلیغات آنها در کشور ما نیز اثرگذار باشد.

 

ایزدی گفت: کار طلاب در حوزه تبلیغ در چنین وضعیتی بسیار سخت است چون مردم ما شناخت درستی نسبت به کشورهای اروپایی و خود آمریکا ندارند. ذهن برخی از جوانان ما به سمت الگوهای بدیل در اروپا و غرب می رود.

 

 

در ادامه این نشست، طلبه ای از ایزدی پرسید چند سالی است درباره فروپاشی و افول آمریکا صبحت می شود، ولی هنوز این اتفاق نیفتاد، آیا صحبت ها در این باره غیر واقع بینانه‌ نیست؟ و این استاد دانشگاه تهران در پاسخ گفت: شواهد و داده هایی درباره فروپاشی آمریکا وجود ندارد بلکه روند افول ادامه دارد. افول یک روند (Trend) است و روند می تواند سال ها به طول بینجامد. همچنان که داده ها و شواهد از واقعیت افول آمریکا حمایت می کند و این حقیقت را ما نمی گوییم بلکه کارشناسان و متخصصان حوزه سیاست خارجی در غرب می گویند.

کد خبر 1248953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha