«اقتصاد اسلامی» راهکاری برای برون رفت جهان از بحران‌های اقتصادی

دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان تاکید کرد: باتوجه به شکست اقتصاد نظام سرمایه داری و نظام سوسیالیستی، اقتصاد اسلامی می تواند راه‌حل هایی برای برون رفت از بحران‌های اقتصادی جهان ارایه دهد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، «علی القره داغی» دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان در برنامه موازین الجزیره که درباره اقتصاد اسلامی بود، گفت: اقتصاد اسلامی می تواند مشکلات بزرگ اقتصادی مانند فقر، بیکاری و تورم را برطرف کند.

 

القره داغی افزود: اقتصاد اسلامی می تواند برای بحران‌های اقتصادی جهان مانند فقر و بیکاری و تورم در جهان راه حل‌هایی ارایه دهد. اسلام با زکات و وقف اسلامی که نقش بسیاری در مبارزه با این پدیده دارد، مقابله کند. اما اسلام درباره بیکاری معتقد است که مسئله اشتغال برعهده دولت است. این مسئله مطالبه برای شغل مردم است. اسلام همچنین به مسئله تورم نیز پرداخته است که پول به خودی خود ارزشی مانند نقره و طلا دارد. اگر ارز کاغذی است، قرار است جایگزین آن در طلا آماده باشد.

 

دبیرکل اتحادیه جهانی علمای مسلمان با اشاره به موفقیت تجربه بانک‌های اسلامی که مهم‌ترین مظهر اقتصاد اسلامی است، گفت: پس از بحران مالی جهانی سال 2005 میلادی، جهان به سمت اقتصاد و بانکداری اسلامی حرکت کرد. زیرا برخلاف بانک‌های ربوی سنتی ضرر نکرد.

 

وی گفت: در آن زمان چهار مشاور نخست وزیر انگلیس و همچنین کریستین لاگارد، وزیر پیشین اقتصاد فرانسه درباره نحوه استفاده از بانکداری اسلامی با او ملاقات کردند.

 

القره داغی با دفاع از اقتصاد اسلامی گفت: اسلام با یک نظریه اقتصادی کامل آمده است. قرآن کریم دارای 360 اصطلاح اقتصادی و سنت نبوی دارای 700 اصطلاح است.

 

وی از کسانی که اقتصاد اسلامی را به بانکداری اسلامی محدود می کند، انتقاد کرد و گفت: بانکداری اسلامی تنها پنج درصد از اقتصاد اسلامی را تشکیل می دهد.

 

«خالد العبدالمنعم» عضو هیئت مدیره مرکز اقتصاد اسلامی کویت درباره جایگاه اقتصاد اسلامی بین نظریه‌های سرمایه داری و سوسیالیستی گفت: اقتصاد اسلامی یک اقتصاد میانه بین دو نظریه است. اگر اقتصاد سرمایه‌داری آزادی بازار را تقویت می کند، اقتصادی سوسیالیستی مفهوم مالکیت جمعی را تقویت می کند. اما اقتصاد اسلامی، بازار آزاد را افزایش می دهد و نقش آن را تقویت می کند و دولت تنها در مورد کنترل قیمت که ممکن است به مردم آسیب برساند، دخالت می کند.

کد خبر 1249024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha