آغوشمان برای انواع و اقسام نگاه ها در هنر باز است

سالاری با بیان اینکه فضای کشور ما فضای بازی است اگر کسی دوست داشت در جشنواره های هنری فجر شرکت می کند و اگر  دوست نداشت شرکت نکند، گفت:  آغوشمان برای انواع و اقسام نگاه ها در هنر باز است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، محمود سالاری، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه افتتاح پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر  در جمع خبرنگاران حضور یافت و به سوالات آنها پاسخ داد. وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبستان مبنی بر اینکه آثار پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در برخی رشته ها به لحاط کیفی سطح بالا هستند و در برخی رشته ها کیفیت ها قابل توجه نیستند ارزیابی تان از کیفیت آثار چیست، توضیح داد: طبیعتا بخشی که در این جشنواره شرکت می کند جدای از آموزش هایی که در مراکز آموزشی و دانشگاه ها و قاطبه هنر ما هست  که نیست این اثار برآیند هنر  این مملکت است ما در هنر خودمان هم رشته هایی را داریم که انچنان تعالی و تکامل پیدا نکردند و رشته هایی را داریم که رشد و تعالی زیادی داشته اند.

 


محمود سالاری در پاسخ به این سئوال که ایا  دبیرخانه جشنواره نمی خواهد با دانشگاه ها تعامل بیشتری داشته باشد و یک بازنگری جدی در ارتباط با مراکز آموزشی داشته باشد؟ گفت:  امسال خود من  شخصا با دو سه دانشگاه وارد مذاکره شدم  و با اساتیدشان گفتگو کردم؛ شورای عالی هنر که تشکیل شده با حضور اساتید و برجستگان دانشگاه های هنر است و ما در انجا تعاملات خوبی برقرار کردیم ولی مستحضرید شورای عالی هنر چند وقتی است تشکیل شده است، من مطمِِئنم که شما حضور دانشگاهیان را در جشنواره اینده ما  بیش از امسال خواهید داشت، اما همین امسال هم من و مدیر کل مرکز هنرهای نمایشی و دبیر کل جشنواره تقریبا با دانشگاه های هنر مهم کشور در ارتباط بودیم و آثارشان را در جشنواره می بینید . 

 


او در پاسخ به این سئوال که ایا آثار  پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر  انتظارات دبیرخانه جشنواره را برآورده کرده است؟ گفت:   آثار پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر  فراتر از انتظار  من به عنوان دانش اموز هنر بود شاید شما فکر کنید مبالغه کرده ام،اساتیدی که اینجا بودند و آثار را دیدند به این نکته توجه می دادند که این آثار  بیش از انتظار ماست و ما فکر نمی کردیم با این حجم از آثار خوب مواجه بشویم و حتی در داوری دچار مشکل بشویم  و در انتخاب ها دچار چالش شویم چون کارها فوق العاده بودند. 

 


معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سئوال که رویکردتان به  تحریم کنندگان جشنواره های تجسمی و موسیقی فجر چیست؟ گفت: الحمدالله اینقدر فضای کشور ما فضای باز و مورد توجهی است که اگر کسی دوست داشت شرکت می کند و اگر کسی دوست نداشت شرکت نمی کند؛ مشکل از آنجایی آغاز شد که یک عده به بقیه می گویند چرا شرکت می کنید و  همان ها ادعای آزادی دارند، شما می خواهید شرکت کنید یا نکنید چکار به دیگران دارید که شرکت می کنند، این مزاحمت برای دیگران ایجاد کردن با شعار آزادی دادن منافات دارد، ما آغوشمان برای انواع و اقسام نگاه ها در هنر باز است ولی هنر از دیدگاه متعالی نه هنر منحرف تکنیکال.   

 


محمود سالاری در پاسخ به این  سئوال که آیا دولت از آثار هنرمندان شرکت کننده در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر حمایت می کند و آنها را خریداری می کند،  گفت: هر سال یک چنین برنامه ای گذاشته می شود و تعدادی از آثار خریداری می شوند اما قبول کنید بودجه و بضاعت ما اینقدری نیست که  بتوانیم همه آثار را خریداری کنیم، باید شهرداری ها پای کار بیایند الان بسیاری از اثار حجم که در این جشنواره هست را شهرداری ها باید بیایند و در ابعاد بزرگتر سفارش بدهند و به عنوان نماد  در میادین شهری  نصب کنند، برخی از اثاری که در حوزه خط و نقاشی و نگارگری هست باید وزارتخانه ها و مراکز اقتصادی بیایند به عنوان میراث فرهنگی در مجموعه های خود نگهداری کنند، یا سفارتخانه های ما در کشورهای مختلف به عنوان سفیر ایران  و نماینده هنر و فرهنگ مملکت ورود کنند و پشتوانه دیپلماسی فرهنگی را شکل بدهد، ولی متاسفانه خیلی این نگاه وجود ندارد و ما هم تلاش داریم این نگاه را توجه دهیم  که امیدوارم موفق شویم.    

 


معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: من از همه همکارانم در دفتر هنرهای تجسمی و به خصوص مدیر کل محترم و دبیر جشنواره تشکر فراوان می کنم، در شرایطی که بدخواهان تلاش می کردند کشور را سرافکنده و خوار کنند اینها ققنوس وار از آتش سر براوردند و باید از انها تشکر کرد که چنین جشنواره ای برپا شده که مایه سرافرازی هنرمندان مملکت است و مایه سرافکندگی بدخواهان و دشمنان شده است.

 


وی  درباره پیش بینی اش از برگزاری جشنواره موسیقی فجر اطهار کرد:  من همین امیدی که در تئاتر فجر و تجسمی دارم  را در موسیقی هم  دارم مطمئنم این اتفاق خواهد افتاد و هنرمندان ما باعث سرافکندگی دشمنان خواهند شد. 

کد خبر 1249114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha