خشونت پلیس و داغی که بر دل مادران می نشیند / نقض عدالت با قتل یک سیاه پوست آمریکایی

قتل یک جوان سیاهپوست دیگر توسط پلیس آمریکا نشان می دهد که این خشونت حتی با وجود به راه افتادن جنبش های جهانی مانند «زندگی سیاهان اهمیت دارد» قرار نیست به راحتی خاتمه پیدا کند.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: «مامان! مامان!» . اینها آخرین کلماتی هستند «تایر نیکولز»،جوان سیاهپوست آمریکایی که مورد ضرب و شتم و خشونت پلیس «ممفیس» قرار گرفته بود بر زبان آورد.

او این کلمات را در حالی می گفت که پنج افسر پلیس ممفیس که اکنون متهم به قتل این جوان سیاهپوست هستند، او را با مشت و لکد و ضربات باتوم مورد ضرب و شتم قرار دادند.

 

ویدئوی ضرب و شتم این جوان سیاهپوست که با دوربین‌های مستهلک شده پلیس و دوربینی که روی یک تیر برق نصب شده بود،گرفته شده است. یک روز پس از متهم شدن افسران به قتل در فضای مجازی منتشر شد.

نیکولز 29 ساله در بیمارستان بستری شد و سه روز پس از درگیری در شهری که با مادر و ناپدری‌اش زندگی می‌کرد بر اثر جراحات جان باخت.

 

انتشار ویدئوهای منتشر شده از قتل یک جوان سیاهپوست دیگر نشان دهنده تشدید خشونت پلیس آمریکا علیه شهروندان این کشور است.

قتل نیکولز موجب به راه افتادن اعتراضات گسترده ای در شهر ممفیس علیه خشونت پلیس شده است.

 

معترضان که با شعار «صلح و عدالت وجود ندارد» به خیابان ها آمده اند، خواستار پایان دادن به خشونت پلیس علیه شهروندان شده اند.

به گفته این معترضان پلیس به دلایل کاملا بی اهمیت شهروندان به ویژه سیاهپوستان را مورد حمله و ضرب و شتم قرار می دهد و آنها را به قتل می رساند.

 

در مورد نیکولز داستان از این قرار است که افسران پلیس او را به دلیل عدم احتیاط در رانندگی متوقف کرده و مورد ضرب و شتم قرار دادند.

این اتفاق نیکولز، پدر یک کودک 4 ساله را به آخرین چهره «جنبش عدالت نژادی آمریکا» تبدیل کرده است که با قتل جورج فلوید در سال 2020 به دست پلیس در مینیاپولیس شکل گرفته است.

 

مرگ نیکولز تازه ترین نمونه از استفاده غیر اخلاقی زور علیه سیاه‌پوستان و سایر اقلیت‌ها در سال‌های اخیر است.

در پی قتل «جرج فلوید» مرد سیاهپوستی که پس از زانو زدن یک افسر پلیس سفیدپوست در مینیاپولیس برای بیش از نه دقیقه بر گردن او در ماه می 2020، جان باخت تظاهراتی تحت عنوان جنبش «زندگی سیاهان اهمیت دارد» علیه بی عدالتی نژادی در سراسر جهان آغاز شد.

 

«آنتونیو رومانوچی»،وکیل خانواده نیکولز به رادیو عمومی ملی گفت که نیکولز از حامیان سرسخت جنبش «زندگی سیاه پوستان مهم است« بود و در حقیقت او در اره آرمان خود جانش را نیز از دست داد.

خشونت پلیس علیه سیاهپوستان در آمریکا سابقه ای طولانی دارد و گویا قرار نیست به راحتی خاتمه پیدا کند.

 

در سال 2015 یک دانشجوی سیاه پوست به نام «مارتس جانسون» توسط افسران پلیس ویرجینیا در «شارلوتسویل» با خشونت دستگیر شد. جانسون به زمین انداخته شد،سرش به سنگفرش کوبیده شد و دچار شکستگی ها و کبودی‌های شدید شد.این حادثه توسط دوربین‌ها ضبط شد و خشم گسترده‌ای را به دنبال داشت،اما جانسون در نهایت به مقاومت در برابر دستگیری متهم و پلیس از اتهامات مربوط به این خشونت مبرا شد.

 

 در سال 2016 نیز یک دانشجوی سیاه پوست دیگر به نام «اسکات شولتز» توسط پلیس در جورجیا هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد. شولتز از افسردگی و اضطراب رنج می‌برد و با یک بحران روانی مواجه بود که پلیس به محل حادثه فراخوانده شد. افسر پلیسی که به محل حادثه رفت، به جای تلاش برای کاهش تنش بلافاصله به شولتز شلیک کرد و او را کشت.

 

همه این ها نشان می دهد که نیروهای پلیس آمریکا تبدیل به ماموران ارعاب علیه سیاهپوستان شده اند که گاهی اوقات نیز پیامدهای مرگبار دارد.

 

به این ترتیب ،سیاهان ایالات متحده بی اعتمادی عمیقی به پلیس پیدا کرده اند که ریشه در چندین دهه سرکوب و مرگ دارد.

 

آمار نشان می دهد که آمریکایی های سیاه پوست سه برابر بیشتر از سفیدپوستان ها به دست پلیس کشته می شوند در نتیجه آنها تمایل  بیشتری برای درخواست اجرای قانون برای افسرانی دارند که مرتکب خشونت می شوند.

«سعاد عبدالکبیر» استاد فرهنگ آمریکایی و مطالعات عرب در دانشگاه میشیگان در این باره می گوید:خشونت پلیس  شکلی از کنترل نژادی است بر مبنای این ایده که افراد سیاه کمتر از یک انسان هستند یا اصلا انسان نیستند!

کد خبر 1249205

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha