کمک‌های مردمی در دیوار مهربانی ساماندهی شود

جواهرشناس گفت: عرضه لباس دست دوم در فضاهایی مانند دیوار مهربانی باید ساماندهی شود زیرا این البسه بسیار نامناسب بوده و شرایط خوبی ندارند.

مهدی جواهرشناس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، در زمینه نوع رویکرد دانشگاه علوم پزشکی گیلان در بحث عرضه البسه و پوشاک دست دوم اظهار داشت: شرایط عرضه لباس و پوشاک دست دوم، خصوصا در شهر رشت از نظر دانشگاه علوم پزشکی نامطلوب و غیربهداشتی است.
 
مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان عنوان کرد: این نوع پوشاک از حیث سلامت جسمی متعلق به افراد نامشخصی است، زنان و مردانی که از این لباس‌ها استفاده کرده‌اند، مشخص نیست چگونه از آن استفاده کرده‌اند و یا اینکه اگر بیمار بودند اساسا چه نوع بیماری داشته‌اند.
 
جواهرشناس تصریح کرد: علاوه بر اینها مکان‌هایی هم مانند دیوار مهربانی در برخی نقاط رشت چون خیابان پرستار وجود دارد که شرایط خوبی ندارند و مردم به همان شکل مراجعه کرده و لباس‌ها را با خود می‌برند و حتی می‌فروشند.
 
وی با بیان اینکه بیماری‌های زیادی نظیر بیماری‌های پوستی، میکروبی و خصوصا بیماری‌های قارچی، ویروسی و‌ باکتریایی می تواند از طریق لباس آلوده به افراد سالم منتقل شود اضافه کرد: می‌توان عرضه پوشاک دست دوم را با رعایت اصول بهداشتی و به خصوص با شستشو و گندزدایی در شرایط مناسب و‌ توسط افراد مشخص ساماندهی کرد.
 
مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ابراز داشت: پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر فرهنگ سازی ساماندهی عرضه لباس دست دوم از طریق بهزیستی، شهرداری‌ها‌ و اصناف انجام بگیرد و اگر این مجموعه‌ها از دانشگاه علوم پزشکی هم نظرخواهی داشته باشند، دانشگاه اصول بهداشتی را برای آنان ارائه کرده و به استعلامات آنان پاسخ می‌دهد.
 
جواهرشناس با تاکید بر اینکه تمام میکروب ها با شستشو و سپس گندزدایی و‌ ضد عفونی کردن‌ اما به شکل کاملا اصولی از بین می‌روند گفت: افرادی که می‌خواهند البسه دست دوم را عرضه کرده و در اختیار دیگران قرار دهند باید از طریق بهزیستی و اصناف ساماندهی شوند.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در مورد عرضه پوشاک دست دوم از دانشگاه علوم پزشکی استعلامی انجام می‌شود یا خیر یادآور شد: خیر هیچ استعلامی نمی‌شود اما دانشگاه علوم پزشکی همواره برای این کار آمادگی داشته است تا بتواند از این طریق شیوه‌نامه‌های بهداشتی را در اختیار نهادهای متولی قرار دهد.
 
جواهرشناس در مورد عرضه پوشاک و لباس در دیوار مهربانی هم اضافه کرد: لازم است این کار از طریق بهزیستی و با نظارت آن انجام‌ و ساماندهی شود یا اگر قرار است این البسه از طریق اصناف خرید و فروش شوند هم به آنها فضاهایی برای عرضه لباس دست دوم یا عناوین مشابه معرفی و از دانشگاه علوم پزشکی هم استعلام شود تا برای بررسی شرایط، دانشگاه از فضای مورد نظر بازدید به عمل آورد.
 
وی خاطرنشان کرد: افرادی که می‌خواهند در حوزه عرضه لباس دست دوم در مکان‌های مورد تایید مشغول شوند باید توسط دانشگاه علوم پزشکی آموزش‌های لازم را بگذرانند و گواهینامه لازم را اخذ کنند تا برای سالم سازی و میکروب زدایی این نوع البسه مراحل اصولی به آنان آموزش داده شود. 
کد خبر 1249815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha