نهضت فکری و فرهنگی جوادالائمه(ع) زمینه ساز هدایت مردم و جوانان شد

حجت الاسلام ملک‌زاده با بیان اینکه نهضت فکری و فرهنگی امام جواد(ع) زمینه ساز هدایت مردم و جوانان در شرایط سخت خفقان سیاسی خلافت عباسی شد، گفت: امام در همین زمان برای راسخ تر کردن اعتقاد شیعیان و پاسخ به شبهات القایی در جامعه تلاش‌های زیادی کردند.

حجت الاسلام محمد ملک‌زاده -استاد حوزه و دانشگاه- در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در قم، در مورد امام جواد(ع) و نقش ایشان در استمرار امامت گفت: امام رضا(ع) از فرزندشان امام محمدتقی(ع) به عنوان بابرکت‌ترین مولود یاد کردند و این مساله نشان می‌دهد که چقدر ولادت میوه‌ی دل ثامن الحجج(ع) برای شیعیان و محبین پربرکت و نشاط آور بوده است.

 

وی با اشاره به این که امامت حضرت زمینه امتحان شیعیان و مسلمین را در آن مقطع زمانی فراهم آورد، گفت: به امامت رسیدن جوادالائمه(ع) آن هم در سن 9 سالگی که البته خواست و تقدیر الهی بود، باعث شد که حتی برخی شیعیان نیز در امامت ایشان شک و تردید به خود راه دهند و چه بسا همین ها تحت تاثیر القائات دستگاه خلافت عباسی و دشمنان اهل بیت(ع) نیز قرار گرفتند.

 

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: از سویی اگر به تاریخ نگاهی دقیق داشته باشیم، متوجه می شویم که دوران زندگانی امام محمدتقی(ع) یکی از دوران پرخفقان از حیث سیاسی بوده که تازه در همین ایام نیز شاهد ظهور و بروز انواع گروه‌های تفرقه انگیز، ضعیف شدن شیعیان از نظر سیاسی و اجتماعی و نیز قوت گرفتن خلفای عباسی همچنین شیوع مساله ترجمه از آثار اندیشمندان یونانی هستیم.

 

وی بیان داشت: در چنین اوضاع و احوالی، حضرت جواد(ع) پیش از هرچیز برای راسخ تر کردن اعتقاد شیعیان و محبان از یک سو و نیز پاسخ به شبهات القایی در جامعه از سوی دیگر، جایگاه امامت را در بین مردم تثبیت کرده و به پرسش ها و شبهات آن ها درباره امامت و ولایت به خوبی پاسخ دادند.

 

وی افزود: امام همچنین به طور خاص در جلسات پرسش و پاسخ و مناظره با فرقه های نوظهور به ویژه فرقه های کلامی حضور یافته و با منطق و اندیشه متعالی و ناب به سوالات پاسخ می دادند که همین مسایل نیز در هدایت مردم و آگاه شدن نسل جوان و جویای حقیقت آن روز جامعه اسلامی بسیار موثر بود.

کد خبر 1250065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha