جشن فروغ ولایت در مسجد علی بن ابی طالب(ع) بیرجند

مسجد حضرت علی بن ابی طالب(ع) بیرجند که مزین به نام امیرالمؤمنان است مانند دیگر مساجد و فضاهای فرهنگی در سالروز میلاد ایشان میزبان دوستداران و عاشقان اهل بیت است.

خبرگزاری شبستان-خراسان جنوبی؛ سیزدهم ماه رجب سال سي‌ام عام الفيل يعني 23 سال پيش از هجرت نبوي، مولای متقیان حضرت امام علی(ع) در خانه کعبه به دنیا آمد. این در حالی است که پیش از این اتفاق و پس از آن هیچ کس در خانه کعبه متولد نشده است. امامی که بنا به اذعان بسیاری از سیره نویسان و محدثان اهل سنت اولین مردی بود که به اسلام روی آورد. 

 

امیرالمومنین علی (ع) نخستین کسی بود که به پیامبر ایمان آورد از نظر شیعه، وی به فرمان خدا و تصریح پیامبر جانشین بلافصل رسول خدا (ص) است.

 

حضور و همراهی حضرت علی (ع) با پیامبر اکرم(ص) در جریانات اسلام بر کسی پوشیده نیست. امیرالمومنان بارها از جان خود برای سلامتی پیامبر(ص) گذشتند. بی شک آن که آراسته به مقام عدالت و قضاوت به حق باشد، در سایر فضایل همچون شجاعت، عزت نفس و خرد نیز چنین است. حضرت علی(ع) در هر یک از این فضایل و ویژگی‌ها و سایر خصوصیات بیشتر به اعتدال و عدل رسیده است. او متناسب با مکان و زمان با رأفت، مهربانی، شجاعت و... همیشه در صحنه حاضر بود.

 

با توجه به این مهم که پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد (ص) در روایتی خود و امام علی (ع) را پدران امت اسلام قلمداد نموده و فرمودند: أنا و علیٌّ أبوا هذه الاُمّة، به این معنی که من و علی پدران این امت هستیم.


پس از پیروزی انقلاب اسلامی روز میلاد خجسته حضرت امیر مؤمنان (ع) برای بزرگداشت یاد و خاطره همه پدرها به این روز نامیده شد و این نامگذاری بی دلیل نبوده و مستند روایی دارد. به این ترتیب شیعیان هر ساله روز سیزدهم رجب را به دلیل زادروز وصی نبی مکرم اسلام، امیر مؤمنان و پیشوای مسلمان و نخستین امام شیعیان حضرت علی (ع) به عنوان روز پدر جشن گرفته و از پدران خود که علاوه بر همت برای تأمین معاش زندگی در تربیت و نشان دادن راه و رسم زندگی به فرزندان نیز نقش پررنگی دارند قدردانی می کنند.

 

مسلمانان در گوشه و کنار جهان به خصوص ایران اسلامی با پاسداشت مناسبت های ملی و مذهبی مانند اعیاد شعبان، غدیر، ولادت و میلاد ائمه و... این روزها را گرامی می دارند. به مناسبت ۱۳ رجب برآن شدیم سری به نام مسجدی با نام مولای متقیان، امام علی علیه السلام بزنیم مسجدی واقع در خیابان بهشتی بیرجند.

 

از میدان طالقانی به سمت خیابان آت الله بهشتی می رویم. از بدو ورود به خیابان؛ ریسه بندی ها در جای جای این خیابان توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. هر چه به مسجد حضرت علی ابن ابی طالب(ع) نزدیک می شویم بر شدت هیجانمان افزوده می شود. ریسه بندی و نورافشانی ورودی، داخل و اطراف مسجد چشم‌مان را نوازش می کند. به راستی چه چیزی باعث شده ائمه اطهار با گذشت 14 قرن در حیات اجتماعی ما نیز اینقدر پررنگ حضور داشته باشند و مردم از جان و دل برای بزرگداشت ولادات و شهادت این ائمه، از جان و دل وقت بگذارند.

 

غروب است، با رسیدن به این مکان مذهبی صدای اذان به گوش می رسد بلندگوهای مسجد فراخوان می دهند و گلبانگ اذان مردم کوی و محله را به سوی خود فرا می خواند مردم با شنیدن آوای ملکوتی اذان دست از کار کشیده و با لبیک گفتن به ندای آسمانی اذان به دیدار معبود می شتابند.

 

مسجد حضرت علی ابن ابی طالب(ع) در حال بهسازی، نوسازی و توسعه فضای حسینیه است و با توجه به قرار داشتن در آستانه میلاد امیرالمؤمنان، به دلیل کمبود فضا نمازگزاران پس از اقامه نماز برای شرکت در جشن میلاد و انقلاب به سالن ورزشی مجموعه جهاد کشاورزی می روند کم کم سیل جمعیت بیشتر و بیشتر می شود  مادران دست در دست کودکانشان برای برپایی جشن بزرگ میلاد امام علی(ع) و جشن انقلاب به این مکان آمده و میهمان امیرالمؤمنان می شوند.

 

 

مدیر کانون فرهنگی و هنری فدک مسجد حضرت علی ابن ابی طالب(ع) بیرجند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری جشن بزرگ میلاد امام علی(ع) و جشن انقلاب می گوید: این برنامه در شب میلاد امیرالمؤمنان با سخنرانی حجت الاسلام پناهی مقدم و مولودی خوانی شب گذشته برگزار شد.

 

علی اقبالیان با بیان اینکه از ابتدای خیابان بهشتی تا چهار راه اول ریسه بندی لامپی و پرچمی شده است، می افزاید: برای نورپردازی و نصب ریسه های پرچمی وسط خیابان بالغ بر پنج میلیون تومان هزینه شده است.

 

وی یادآور می شود: از چند روز گذشته در فضای مجازی و رسانه ای استان تعدادی سؤال در خصوص زندگینامه حضرت علی(ع) توزیع شده است و برخی شرکت کنندگان در این مسابقه پاسخ سوالات را به مسجد ارسال و برخی هم شب میلاد پاسخنامه را تحویل دادند و از بین برگزیدگانی که جواب درست داده بودند به 20 نفر کارت هدیه‌ 100 هزار تومانی اهدا شد.

 

مدیر کانون فرهنگی و هنری فدک مسجد حضرت علی بن ابی طالب(ع) از دیگر برنامه های شب میلاد امیرالمؤمنان به قرعه کشی بین افرادی که نامشان مزین به نام علی و القاب مولی الموحدین است اشاره کرده و می افزاید: به 13 نفر از این افراد بنا به قید قرعه کارت هدیه 100 هزار تومانی اهدا شد.

 

اقبالیان با اشاره به این مهم که در جشن شب میلاد بیش از ۱۵۰۰ نفر در مراسم جشن انقلاب و میلاد امیرالمؤمنان شرکت کردند، می گوید: پس از قرعه کشی بین افراد شرکت کننده در جشن، به سه نفر به قید قرعه جوایزی شامل سفر معنوی عتبات عالیات، دوچرخه و چرخ خیاطی اهدا شد.

 

 

شرکت در ساخت حسینیه

وی از اقدامات پیش رو به اجرای طرح شرکت در ساخت حسینیه مسجد حضرت علی ابن ابی طالب(ع) اشاره می کند و تأکید می کند: افرادی که در ساخت مسجد (هر اندازه) از فضای حسینیه شرکت کنند در قرعه کشی سفر معنوی کربلای معلی شرکت داده می شودند.

 

وی گفت: قرعه کشی این مهم در روز 27 رجب برگزار خواهد شد و نفر برگزیده به قید قرعه به سفر کربلا اعزام می شود.  

 

اقبالیان برآورد نهایی برای برگزاری جشن میلاد امام علی (ع)، خرید تجهیزات و وسایل تزئینی، برگزاری برنامه های جانبی و... را بالغ بر 70 میلیون تومان اعلام می کند که با کمک خیران انجام شده است.

 

وی از دیگر اقدامات پیش رو به طبخ و توزیع 200 پرس غذای گرم در روز میلاد حضرت علی بن ابی طالب(ع) اشاره می کند و می گوید: این اقدام با همکاری خیران، کانون فرهنگی و هنری فدک و پایگاه بسیج در دستور کار قرار دارد.

 

وی هزینه طبخ غذای گرم را بالغ بر 7.5 میلیون تومان اعلام کرده و می گوید: به مناسبت میلاد مولی الموحدین امروز ظهر 200 پرس غذای گرم طبخ شده بین افراد نیازمند توزیع می شود.

 

مدیر کانون فرهنگی و هنری فدک مسجد حضرت علی بن ابی طالب(ع) با بیان اینکه مسجد در حال بهسازی و نوسازی است، از اقدامات و برنامه های پیش رو به اجرای کتابخانه باز اشاره کرده و می افزاید: کتابخانه داخل مسجد به تازگی پالایش شده و علاقمندان و اعضای کانون می توانند از این مهم استفاده کنند.

 

اقبالیان تعداد اعضای کانون را حدود 500 نفر اعلام کرده و می گوید: اغلب اعضا را نوجوانان و جوانان به خود اختصاص داده اند.

 

وی با اشاره به این مهم که کتاب های کتابخانه پالایش شده و کتاب های قدیمی به کانون مساجد برگشت داده شده است، ابراز امیدواری می کند، بر اساس اعلام نیاز متقاضیان کتاب های درسی، کنکور و... مورد نیاز تأمین شود.

 

 

برگزاری مناسب ملی، مذهبی

وی از دیگر اقدامات در دستور کار به آماده کردن بنر در مناسبت های ملی مذهبی اشاره کرده و می گوید: این مهم با کمک خیران در دستور کار قرار دارد و از ابتدای امسال برای هر مناسبت ملی و مذهبی دو یا سه بنر جدید قابل نگهداری، آماده شده است.

 

وی ضمن تقدیر از مردم و خیران می افزاید: بر اساس اعلام خیران و... بانی هر مناسبت مذهبی در ابتدای سال مشخص شده تا در برگزاری برنامه های مذهبی در طول سال دغدغه ای وجود نداشته باشد.

 

مدیر کانون فرهنگی و هنری فدک مسجد حضرت علی بن ابی طالب(ع) جذب دانش آموزان، کودکان و... به مسجد را مهم دانسته و می گوید: برای اجرای این مهم بسته های تشویقی مانند ارتقای کمد جایزه مسجد در دستور کار مسجد قرار گرفته است و در طول سال برنامه های ی فرهنگی و... برگزار می شود.

 


اقبالیان با اشاره به مؤذنان و مکبران دانش آموز مسجد می گوید: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته از 20 نفز از مؤدنان و مکبران مسجد در 27 رجب تقدیر می شود.

 

وی اقامه نماز مغرب و عشا با حدود 200 نفر در هر شب را از برنامه های همیشگی دانسته و می گوید: هر شب پس از اقامه نماز، نمازگزاران به تناسب روز هفته دعای توسل، زیارت عاشورا و... را قرائت می کنند.

 

به گفته وی برای اعضای کانون روزهای دوشنبه و جمعه به ترتیب سالن ایثار (والیبال) و علوی برای فوتسال در نظر گرفته شده و افراد متقاضی در این کلاس ها شرکت می کنند و این کلاس ها از نیمه دوم سال شروع شده است.

 

 

 

 

کد خبر 1250565

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha