معتکفان میهمان ۶۰ مسجد استان سمنان هستند

مراسم پر فیض اعتکاف از سحرگاه سیزدهم رجب در ۶۰مسجد منتخب استان سمنان در حال برگزاری است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان ازسمنان، ایام اعتکاف و ماه رجب، بهترین فرصت در راستای حضور اقشار مختلف جامعه به‌ویژه نسل جوان در مساجد است که خوشبختانه شاهد حضور و استقبال نسل جوان در مراسم معنوی اعتکاف در مساجد هستیم.

 

مساجد همواره به عنوان پایگاه اعتکاف، مرکز خلوت و انس عابدان با معبود خویش محسوب می شوند و اعتکاف روزهایی در خلوت خویش با خود بودن و به یاد خدا زیستن است.

 

واژه «اعتکاف» در معناهایی همچون خود را باز داشتن، در جایی ماندن و گوشه نشینی برای عبادت آمده است و در شرع مقدس عبارت است از ماندن در مسجد به قصد بندگی خدا و عبادت. این عمل به خودی خود مستحب است و به واسطه نذر و قسم یا عهد و اجاره واجب می شود.

 

انسان در گریز از هوای نفس و فرار از اشتغالات زندگی، در طریقت انس با معبود همواره نیازمند خلوتی است تا در انزوای وجود خویش در آثار صنع پروردگارش با دیدة عبرت بیندیشد و با سوز دل و اشک دیده، باطن خود را از زنگار گناهان بشوید و خانه دل را مصفای حضور خالق هستی بخش سازد و اعتکاف زمینه چنین خلوتی را فراهم می­کند و فرصت و مجالی می­دهد برای پرداختن به امور نفس خویش و جلوه ­گری نور محبت خدا در اعماق سرای وجود انسان، تا انسان بدون دلواپسی از کارهای انجام نشده و وابستگی های روزمره، خود را در سرای معبود خویش نظاره گر باشد.

 

اهميت برپايی مراسم اعتكاف آن‌قدر دردين اسلام و اديان ديگر مهم بوده كه علاوه‌بر قرآن كريم در احاديث ائمه‌اطهار(ع) بر اهميت آن تأكيد شده است.

 

همزمان با سحرگاه سیزدهم رجب و آغای ایام البیض، شماری از مومنان با توقف در مساجد منتخب در استان سمنان ، اعمال سه روزه اعتکاف را آغاز کردند و با قرائت قرآن، اقامه نماز و روزه داری و شب زنده داری از فضیلت روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم  رجب استفاده می کنند.

 

این مراسم در استان سمنان درسه بخش مردان، زنان و دانش آموزی در ۶۰ مسجد منتخب در حال برگزاری است.

 

دین مبین اسلام، آیین معنوی اعتکاف را ضابطه‌مند کرد

حجت الاسلام مرتضی مطیعی - نماینده ولی فقیه در استان سمنان، اعتکاف را یک فضای معنوی دانست که انسان با خداوند متعال یک حیات خلوت پیدا می‌کند تا فارغ از حلقه‌های روزمره زندگی به راز و نیاز و عبادت مشغول شود که این ارتباط منجر به انس بیشتر بنده با خدا خواهد بود.

 

نماینده ولی فقیه در استان سمنان با تاکید بر توجه به ابعاد تربیتی مراسم اعتکاف ادامه داد:حضور اقشار مختلف مردم به‌ویژه جوانان و نوجوانان در مراسم اعتکاف و همراهی ائمه جمعه و جماعات با معتکفان بسیار ارزشمند است.

 

وی با بیان اینکه فرد معتکف در مدت اعتکاف اندیشه می‌کند که آنچه باعث دوری وی از خدا شده را شناسایی کند و جهت رفع نقایص خود و نزدیکی و انس هرچه بیشتر با خداوند متعال گام بردارد اضافه کرد: فرد معتکف بعد از خارج شدن از اعتکاف حال و هوای خاصی دارد و نسبت به خداوند و دین و معنویت حس خوبی پیدا می‌کند، ایجاد این حس خوب در معتکف باعث می‌شود ارزش‌های واقعی دین برای وی نمود بیشتری پیدا کند.

 

حجت الاسلام مطیعی با اشاره به اینکه نسل جوان و نوجوان آمادگی بیشتری برای ارتباط با خدا و معنویت دارند اظهارداشت: بنابراین باید ازظرفیت مربیان و مشاوران مجرب و متعهد برای ارتباط با آنها استفاده و برای  پاسخ به احکام شرعی از حضور استادان مسلط و مطلع استفاده شود.

 

امام جمعه سمنان با بیان اینکه دین مبین اسلام، آیین معنوی اعتکاف را ضابطه‌مند کرد،افزود: همراهی ائمه جماعات و هیات امنای مساجد در برگزاری مراسم اعتکاف بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.

 

آثار اعتکاف در دو بخش فردی و اجتماعی تحقق می یابد

حجت الاسلام سید محمدشاهچراغی - نماینده مردم استان سمنان در مجلس خبرگان رهبری - نیز با اشاره به اینکه ارتباط با دعا و خلوت با خدا در ماه رجب و ایام اعتکاف، سبب حاکم شدن آرامش بر جان و دل انسان می‌شود، اعتکاف را فرصتی برای تقرب به درگاه خداوند دانست واظهار کرد: اعتکاف، معتکف شدن، روزه داری، برقراری نماز جمعه برای این است که همه کارهای انسان رنگ الهی بگیرد و خداوند بر جان و دل انسان حاکم شود. با بیان اینکه اعتکاف یک سنت مؤکد و مقدس محمدی است و معتکفین باید در زمان اعتکاف خود را با قرآن مأنوس کنند، گفت: اعتکاف برای تزکیه  دل است که دل‌پاک شود و پیامبر اکرم (ص) بر این سنت تأکید داشتند لیکن باید این سنت الهی را به‌خوبی اجرا کرد.

 

نماینده مردم استان سمنان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه  آثار اعتکاف در دو بخش فردی و اجتماعی تحقق می یابد افزود: در آثار فردی، خودشناسی و فراهم شدن زمینه معرفت به خدای لاشریک له در طول اعتکاف چند روزه که نتیجه آن تحول درونی شخص است، زمینه‌های خودسازی او را فراهم می‌کند.

 

وی تصریح کرد: آثار اجتماعی اعتکاف نیز بسیار فراوان اند که برخی از آنها همچون حسن معاشرت با دیگران از راه حضور در جمع معتکفان با رعایت آداب اعتکاف، رعایت حقوق دیگران و مانند اینها است که معتکف با تمرین چند روزه و تجربه کردن این آثار می تواند این همه معارف فردی و اجتماعی را که در این عمل عبادی بدست آورده، به دیگر عرصه‌های زندگی‌اش انتقال دهد و از همین راه‌ها است که تحول انسانی و خودسازی در انسان فراهم می‌شود.

 

۶۰ مسجد استان میزبان مراسم معنوی اعتکاف است

حجت الاسلام عباس عبدالهی - مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان- از میزبانی ۶۰ مسجد این  استان برای برگزاری مراسم معنوی اعتکاف خبردادو گفت: ۹ مسجد از این بین به اعتکاف دانش آموزی اختصاص دارد.

 

وی با اشاره به اینکه  ۱۲ مسجد در شاهرود شامل شش مسجد ویژه خواهران و شش مسجد ویژه برادران در کنار دو مسجد برای اعتکاف دانش آموزی، میزبان معتکفان است اظهارداشت: مسجد افتخاری و مسجد الزهرا (س) شهرک توحیدی شاهرود میزبان اعتکاف دانش آموزی است و مسجد جامع بسطام میزبان برادران و خواهران معتکف است.

 

حجت الاسلام عبدالهی با بیان اینکه مسجد امام حسین (ع) مجن برای خواهران و مسجد جامع مجن برای برادران معتکف در نظر گرفته شده است افزود: مسجد جامع برای برادران و مسجد صاحب‌الزمان (عج) برای خواهران معتکف در کلاته خیج در نظر گرفته شده است.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان از میزبانی چهار مسجد در شهر سمنان شامل امام (ره)، امام حسین (ع)، المهدی و بیت الزهرا (س) ویژه اعتکاف  خبردادوگفت: در شهر سمنان دو مسجد شامل المهدی (عج) و بیت الزهرا (س) میزبان دانش آموزان است.

 

وی با بیان اینکه در دامغان نیز مسجد موسی بن جعفر (ع) برای خواهران و برادران و مسجد بلال ویژه برادران معتکف تجهیز شده است، تاکید کرد: در سرخه دو مسجد یکی ویژه برادران و دیگری ویژه خواهران معتکف اختصاص یافته است.

 

حجت الاسلام عبدالهی با اشاره به اینکه  در بیابانک مسجدالنبی (ص)، در لاسجرد شهید بهشت در اروانه امام حسین (ع) و در مؤمن آباد مسجد فاطمه زهرا (س) میزبان معتکفان مرد و زن است، ابراز داشت: در بی ارجمند نیز دو مسجد یکی ویژه برادران و دیگری ویژه خواهران آماده شده است.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با بیان اینکه در گرمسار مسجد جامع میزبان برادران است و مسجد صاحب‌الزمان (عج) قلعه نو هم زمان میزبان معتکفان برادر و اعتکاف دانش آموزی است، تاکید کرد: مسجد علی بن ابی‌طالب (ع) برای خواهران و دانش آموزان و همچنین زینبیه برای خواهران در نظر گرفته شده است در کنار این مساجد، مراسم اعتکاف در مسجد صاحب‌الزمان (عج) ساروزون برای خواهران برگزار می‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه دو مسجد ایوان کی شامل مسجد جامع و مسجد سید الشهدا (ع) از معتکفان میزبانی می‌کند که اولی برای برادران و دیگری برای خواهران است، اظهارداشت: معتکفان آرادانی خواهر و برادر در مسجد صاحب‌الزمان (عج) حضور دارند و در کهن آباد نیز بیت الزهرا (س) میزبان خواهران و مسجد جامع فروان میزبان برادران است.

 

حجت الاسلام عبدالهی با بیان به اینکه شش مسجد مهدی‌شهر نیز میزبان اعتکاف است که دو مسجد شامل امام علی (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) شهرک شهدا شاهد حضور دانش آموزان است، گفت: در درجزین نیز اعتکاف خواهران و برادران در مسجد جامع برگزار شده است.

 

وی با بیان اینکه در میامی مسجد جامع و مسجد امام حسن (ع) میزبان اعتکاف خواهران و برادران است، بیان داشت: در رضوان مسجد جامع، در نردین مسجد جامع و در حسین آباد نیز مسجد جامع حسین آباد میزبان معتکفان مرد و زن است همچنین اعتکاف دانش آموزی در مسجد آقایان میامی در حال برگزاری است.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان با بیان اینکه مسجد جامع باغچه نیز میزبان اعتکاف است، بیان داشت: در نامنیک مراسم اعتکاف ویژه برادران و خواهران در مسجد صاحب‌الزمان (عج) برگزار می‌شود و در کوهان اعتکاف ویژه خواهران در مسجد رسول اکرم (ص) در حال برگزاری است.

 

عبدالهی گفت: در ابراهیم آباد علیا مراسم اعتکاف ویژه خواهران در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) و در فرومد این مراسم معنوی با حضور برادران در مسجد صاحب‌الزمان (عج) برگزار شده است.

 

 

کد خبر 1250729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha