درمان دارویی آپنه انسدادی خواب افتخاری بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ابداع درمان دارویی آپنه انسدادی خواب برای اولین بار در جهان افتخاری بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران و استان مرزی خراسان جنوبی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، سید محمد موسوی میرزایی- رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند- شامگاه دوشنبه (۱۷ بهمن) در نشست خبری با اشاره به ابداع درمان دارویی آپنه انسدادی خواب برای اولین بار در جهان، اظهار کرد: ثبت اختراع این محصول انجام شده است و این افتخاری بزرگ برای جمهوری اسلامی ایران در سطح جهان است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه مجوز کد اخلاق و کارآزمایی بالینی این دارو اخذ شده است، تصریح کرد: این محصول اولیه برای درمان ۴۰ بیمار داوطلب مورد استفاده قرار گرفته که خوشبختانه نتایج درمانی بسیار رضایت‌بخش و قابل قبولی را به دست آورده است.

 

وی خاطر نشان کرد: بعد از استفاده پیش دارو  توسط بیماران دواطلب حدود ۷۰ درصد افسردگی و خستگی سر صبح آنها بهبود یافت و عمده بیماران اختلال خواب آنها درمان شده است.

 

موسوی میرزایی با بیان اینکه بعد از استفاده افشانه پیش دارویی نتایج حاصل از این بررسی علایم بیماران نشان داد که بسیاری از علایم بیماری کاهش یافته یا از بین رفته است، ادامه داد: فیلم های مستند از صحبت‌ها و گزارش روند بهبودی بیماران با محوریت شرح حال آنان قبل و بعد از مصرف محصول مذکور جهت اثبات این مسئله منتشر خواهد شد.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه ۲۰ تا ۳۰ درصد جمعیت جهان از  آپنه خواب رنج می‌برند و اکنون با ابداع این دارو برای اولین بار در جهان توانسته‌ایم این بیماری را درمان کنیم، افزود: در تاریخ ایران تاکنون تولید‌کننده هیچ دارویی برای اولین بار نبوده‌ایم و اکنون ادعا داریم پیش دارویی در بیرجند و استان مرزی خراسان جنوبی برای اولین بار ساخته شده که نمونه‌ای در جهان ندارد.

 

وی ضمن قدردانی از تلاش‌های پنج ساله پژوهشگرانی که برای ابداع این دارو همکاری داشتند، عنوان کرد: این محصول برای تولید صنعتی و ورود به بازار باید طبق روال مابقی داروها فرایند کشف تا تولید را در بازه زمانی ۲ تا سه ساله آینده طی کند.

 

موسوی میرزایی یادآور شد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در پرداخت هزینه ثبت اختراع جهانی همکاری داشته است و اکنون هم آمادگی داریم در هر فضا، زمان و مکانی پیش دارو را راستی‌آزمایی کنیم.

 

گفتنی است، کشف درمان دارویی آپنه انسدادی خواب اولین بار در جهان توسط دکتر «سید محمد موسوی میرزایی» متخصص مغز و اعصاب و رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با نتایج رضایت‌بخش از کارآزمایی بالینی انجام شد.

کد خبر 1251258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha