هنر بزرگ امام‌خمینی(ره) تبدیل مساجد به پایگاه انقلاب بود/ برای رفع مشکلات کشور باید به مسجد بازگردیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سلیمانی با بیان‌اینکه هنر و ابتکار بزرگ امام خمینی(ره) تبدیل مساجد به پایگاه انقلاب بود، گفت: احیای آن روند و تحقق نهضت بازگشت به مسجد، در حل بسیاری از مشکلات کشور و کاهش آسیب‌های اجتماعی موثر است.

حجت الاسلام «حمیدرضا سلیمانی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به نقش کلیدی مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار کرد: هنر و ابتکار امام خمینی(ره) این بود که مسجد و مردم را با هم به صحنه  آورد و خانه های خدا به عنوان پایگاه انقلاب، در جای جای کشور اسلامی ما نقش خود را پیدا کردند.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به نقش اثربخش مساجد در شکل گیری انقلاب اسلامی، بیان کرد: پیوند متدینین و جوانان انقلابی با مسجد موجب شد، این پایگاه انقلابی مرکز رشد و تعالی برنامه های انقلاب شود و نتیجه آن پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۵۷ شد. البته پیش از آن در سال ۱۳۴۲ امام خمینی(ره) اولین سخنرانی انقلابی را در مسجد سلماسی قم انجام دادند و پس از صدور حکم تبعید به نجف اشرف نیز در مسجد انصاری قم به ایراد سخن پرداختند.

 

وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز امام(ره) وقتی از تهران عازم شهر مقدس قم شدند، ابتدا به مسجد مقدس جمکران رفتند، که نشان از اهتمام بنیانگذار انقلاب اسلامی به جایگاه مسجد دارد. پس از انقلاب اسلامی نیز سفارشات و تاکیدات بسیاری از سوی ایشان در مورد جایگاه مسجد می شد، به طوری که می فرمودند: « مسجد،سنگر است، سنگرها را پر کنید».

 

حجت الاسلام سلیمانی با تاکید بر نقش اثرگذار و کلیدی مساجد در دوران دفاع مقدس، گفت: بیش از ۹۵ درصد شهدا از مساجد به جبهه ها اعزام شدند، این نقش پررنگ مساجد را در بزنگاه های تاریخی نشان می دهد؛ چنان‌که علاوه بر نقش مساجد در پیروزی انقلاب، این پایگاه اثرگذار در مدیریت جنگ و پشتیبانی از جبهه های حق علیه باطل هم نقش  اساسی و زیربنایی داشته است.

 

ضرورت بازگشت به مساجد 

وی با اشاره به ضرورت تحقق نهضت بازگشت به مساجد در امروز جامعه ایران، افزود: در مقطعی از انقلاب به دلیل مسئولیت هایی که روحانیت بر عهده داشتند، نمی توانستند تمام وقت در مساجد حضور بیابند، به همین جهت شاهد بودیم که این پایگاه ها همانند گذشته در صحنه نبودند، تا با مردم ارتباط بگیرند، به همین جهت ضرورت دارد که حوزه های علمیه، طلاب جوان را برای مدیریت مساجد تربیت کنند و مرکز رسیدگی به امور مساجد هم، مساجد را به‌روز و فعال نگاه دارد.

 

احیای نقش مساجد در نگهداشت دستاوردهای انقلاب

وی تاکید کرد: همان طور که مسجد، مبدا انقلاب امام خمینی(ره) بود، ما نیز در حال حاضر باید محور برنامه ریزی ها و کارکردها را در مساجد قرار دهیم، در این صورت است که به طور قطع در حل بسیاری از مسائل کشور می توانیم از این ظرفیت به نفع احسن استفاده کنیم.

 

این کارشناس مذهبی بر لزوم احیای نقش مساجد در نگهداشت دستاوردهای انقلاب و رسیدن به اهداف متعالی تاکید کرد و ادامه داد: اگر مساجد قلب تپنده محلات باشند، بدون شک در پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی و فساد اخلاقی در محلات اثرگذار خواهند بود.

 

رفت و آمد در مسجد موجب اصلاح امور می شود

وی با اشاره به نقش کلیدی و حساس مساجد در بحث جهاد تبیین و ضرورت اهتمام به آگاه سازی مردم نسبت به برنامه های دشمن، ابراز کرد: فعال بودن و در صحنه ماندن مساجد زمینه‌ساز رونق جهاد تبیین می شود و می تواند بسیاری از مشکلاتی را که در جامعه با آنها روبرو هستیم، حل کند. بنابراین رفت و آمد در مسجد موجب اصلاح امور می شود.

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بیان کرد: بعضاً جوانان از دستاوردهای انقلاب اسلامی آگاهی ندارند، از این رو، باید خدمات انقلاب را برای آنها تبیین و بازگو و فضای گفت و گو و طرح مشکلات را در مساجد فراهم کرد.

 

وی افزود: از طرفی این پایگاه اثرگذار باید نیروهای متخصص و توانمند محلات را شناسایی و از ظرفیت های آنها برای کاهش آسیب های محلات استفاده کنند. تعامل و همکاری مساجد با کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی در معرفی و کمک رسانی به محرومان می تواند، گام اثربخشی در گره‌گشایی از مشکلات مومنین باشد.

 

حجت الاسلام سلیمانی در پایان خاطرنشان کرد: ما باید در مساجد نقش خودمان را به خوبی ایفا کنیم، خداوند به پیامبر(ص) فرمود: «إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُوَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ؛ (ای رسول ما، با آنکه تو هادی خلقی) چنین نیست که هر کس را تو دوست بداری هدایت توانی کرد، لیکن خدا هر که را خواهد هدایت می‌کند و او به حال آنان که قابل هدایتند آگاه‌تر است.»، از همین رو مساجد باید زمینه هدایت و معرفت افزایی را فراهم کنند و اثرگذاری به دست خدا است.

 

کد خبر 1251669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha