رزمندگان همدان تنگه احد را برای اسلام حفظ کردند

رزمندگان استان همدان تنگه احد را برای اسلام حفظ کرده و با مقاومتی تاریخی پیروزی بزرگی را در عملیات والفجر ۸ رقم زدند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان، سی و هفت سال پیش در چنین روزی عملیات والفجر 8 آغاز شد و رزمندگان استان همدان در آن نقش مهمی ایفا کرده و پیروز میدان نبرد شدند.

احسان قنبری، جانباز کربلای 4 که فرصت حضور در عملیات والفجر 8 را یافته درباره این عملیات می گوید: «پس از عملیات بدر در اسفند 1363 فرماندهان جنگ تصمیم گرفتند تا در سایر عملیات ها، ارتش و سپاه به طور مستقل عمل کنند و در ابتدای سال 1364 از طرف امام(ره) دستور تشکیل قوای سه گانه سپاه(نیروی زمینی، دریایی و هویی) صادر شد.

والفجر 8 اولین نبرد مستقل سپاه پس از تشکیل حکم قوای سه گانه بود و هر سه نیرو وارد عملیات شدند. عملیات 20 بهمن 1364 با رمز یا فاطمه الزهرا(س) و با عبور غواصان از اروند رود آغاز شد و 80 روز یعنی تا 9 اردیبهشت 1365 ادامه یافت.

برای پشتیبانی از این عملیات بزرگ 3 تک فریب و عملیاتی در سه نقطه در نظر گرفته شد که شامل عملیات واحد مهندسی سپاه در هور، عملیات نیروی زمینی در جزیره ام الرصاص و عملیات پشتیبانی ارتش در شلمچه می شود.

اهداف عملیات والفجر 8 شامل تسخیر شهر بندری فاو، قطع تردد عراق به شمال خلیج فارس، تأمین تردد کشتی های ایرانی به بندر امام خمینی(ره)، تسلط بر جنوب اروند و هم مرزی با کویت و قطع صادرات نفت عراق از بنادر البکرالامیّه می شد.

عبور غواصان با تجهیزات ابتدایی حیرت همگان را برانگیخت و رؤیای شکست ناپذیری عراق را برهم زد. پس از شکستن خط اول عراق، نیروهای پیاده از نهرهای منتهی به اروند رود با قایق های معمولی حرکت کرده و به پیشروی ادامه دادند و در کمتر از 48 ساعت شهر بندری فاو تسخیر شد.

از دلایل اصلی و مهم در این پیروزی و غافلگیری عراقی ها، اقدامات حفاطتی، دقیق و بسیار کارشناسانه بود که ماه ها پیش از عملیات در دستور کار سپاه قرار گرفته بود. برخی از این موارد شامل صدور تعداد کمی مجوز تردد برای لشکرها  تیپ های مستقر در منطقه، پوشاندن خودروها و کنترل ذقیق در دژبانی ها، تردد فرماندهان با ماشین های معمولی، انتقال تجهیزات و مهمات در قالب کمک های مردمی، لغئ مرخصی ها به جز موارد ضروری، کنترل نامه های رزمندگان و نگهداری آنها، نساختن سنگر و استحکامات جدید، زدن چادرهای خالی در بعضی مناطق مثل هورالهویزه و شط علی، آموزش نیروها در سد گِتوند دزفول، محدودیت تماس تلفنی، سکوت رادیویی دقیق، انتقال نیروها با کمپرسی و کامیون به جای مینی بوس و اتوبوس و موارد دیگری که از لو رفتن عملیات جلوگیری کرد.

نتیجه عملیات والفجر 8 برای ایران، انهدام 45 فروند هواپیما، 10 فروند هلی کوپتر، 200 دستگاه تانک و نفربرريال 500 خودرو، 150 قبضه توپخانه و 3 فروند ناوچه و به غنیمت گرفتن 100 دستگاه تانک، 250 خودرو و 35 قبضه توپخانه بود.

یکی از دستاوردهای مهم و ارزشمند این نبرد هم ساخت پل بعثت بر رودخانه وحشی اروند و جاده ای آسفالته به طول 1200 متر با استفاده از لوله های بسیار قطور و بزرگ برای زیرسازی پل بود که به مدت 2 سال مسیر اصلی تردد بین آبادان و فاو شد.»

حفظ تنگه اُحد برای اسلام با تقدیم 400 شهید از استان همدان

وی با بیان خاطره ای از عملیات والفجر 8 در جاده فاو- ام القصر هم می گوید: «یکم اسفند 1364 پای بی سیم و زیر آتش عراقی ها نشسته بودم که یکدفعه صدا پیچید: «حاج رضا حاج رضا به گوشی؟» بلافاصله بی سیم را به دست حاج رضا شکری پور فرمانده دلاور گردان 154 حضرت علی اکبر(ع) دادم.

مهدی کیانی فرمانده لشکر 32 انصار همدان پشت بی سیم بود و صدای او برای رزمندگان پخش می شد. مهدی کیانی پیام محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه را پس از اعلام گزارش مناطق عملیلتی و مقاومت شجاعانه گردان 154 در جاده ام القصربه امام(ره) را به حاج رضا رساند و گفت: «امام(ره) به محسن رضایی گفته است که سلام مرا به رزمندگان برسانید و بگویید شما تنگه اُحد را برای اسلام حفظ کردید و پیروز میدان هستید.»

پیام امام(ره) تا اندازه ای به نیروها روحیه داد که به راحتی تا تحویل گرفتن خط از طرف نیروهای جدید مقاومت کردیم. در این عملیات که نزدیک به 80 روز طول کشید؛ همه گردان های لشکر 32 انصار استان همدان در جاده ام القصر، کارخانه نمک، سایت موشکی و رآس البیشه عملیات انجام داده و ضمن حفظ شهر بندری فاو 403 نفر از فرزندان استان به شهادت رسیدند.»

گفتگو: سمیه مظاهری

پایان پیام/

 

 

 

                                                                                                                  

کد خبر 1251672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha