برگزاری نشست تخصصی با عنوان: " فرصت ها و چالش های مشترک مسلمانان در جهان و منطقه "

این نشست با سخنرانی ۸ نفر از عالمان و اندیشمندان در حوزه مطالعات اسلامی از کشور نیجریه و ایران برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در نیجریه به منظور آشنائی با فرصت ها و تهدید های موجود در جهان اسلام بویژه در غرب افریقا و ایجاد تعامل و گفتگو با اندیشمندان و عالمان دینی و دانشگاهی بین دو کشور ایران و نیجریه و دستبابی به راهکار های مناسب برای برون رفت از این چالش ها ، اقدام به برگزاری نشست های تخصصی و موضوعی در این خصوص کرده است.  در همین راستا این رایزنی در آستانه 27 رجب روز  عید مبعث پیامبر گرامی اسلام ص ، نشستی با عنوان " فرصت ها و تهدیدهای مشترک مسلمانان" با حضور اساتید و اندیشمندان و عالمان بزرگ کشور نیجریه و ایران با همکاری دانشگاه باقر العلوم قم را در ابوجا برگزار کرد .

آئین افتتاحیه این نشست تخصصی با سخنرانی  محمد  علی بک ، سفیر محترم کشورمان در نیجریه آغاز شد و  وی ، ضمن اشاره به فرصت ها و تهدیدات کلی در جهان اسلام ،  ایجاد چالش های هویتی ، رشد و تقویت قومگرایی روزافزون در منطقه و جهان ، ارائه تصویر نامطلوب از اسلام ، ترویج مباحث و موضوعات غیراخلاقی در میان جوانان و همچنین هدف قرار دادن بنیان خانواده اسلامی از طریق ترویج سبک زندگی غیراسلامی را نمونه های بارز و ملموس از چالش های جهان اسلام در حال حاضر برشمردند .

این نشست با سخنرانی 8 نفر از عالمان و اندیشمندان در حوزه مطالعات اسلامی از کشور نیجریه و ایران ادامه یافت . جناب آقای دکتر عبدالطیف سلیمان ، رئیس مرکز مطالعات اسلامی لاگوس پیرامون" نقش مسلمان در همکاری های جهانی " و جناب آقای شیخ یعقوب ننگی رئیس مرکز تقریب در ایالت بائوچی با موضوع"نقش وحدت در تشکیل امت اسلامی "و جناب آقای دکتر سید هادی ساجدی استاد دانشگاه باقر العلوم قم درخصوص چالش ها و راهکار های مسلمان در افریقا بویژه در غرب افریقا و نیجریه و جناب آقای دکتر محمد مفتاح استاد دانشگاه مذاهب اسلامی پیرامون فرصت ها و تهدید های جامعه مسلمان در قاره افریقا و ریشه های حضور پر رنگ کشور های قدرتمند جهان در این منطقه و همچنین جناب آقای پرفسور یحیی کاسسا از مرکز مطالعات اسلامی میدوگوری ایالت برونو با موضوع وظایف مسلمانان در مقابل تهدیدات و چالش های جهانی و منطقه ای و جناب آقای دکتر عثمان یوشا از دانشگاه ابوجا پیرامون فرصت ها و مشکلات جامعه اسلامی نیجریه به ایراد سخنرانی پرداختند و اندیشه ها و تجربیات خود را برای بهبود وضعیت مسلمان در سراسر جهان به شور  و مشورت همگان گذاشتند .

 مجید کامرانی رایزن فرهنگی کشورمان نیز در اختتامیه این نشست به ایراد سخنرانی  پرداختند، همفکری و هم اندیشی علمای دین و اندیشمندان جهان اسلام را بسیار مهم و حیاتی برای تحقق یکپارچگی جهان اسلام دانستند و آشنائی با فرصت ها و چالش های موجود و یافتن راهکار های مناسب و بروز را برای سلامت کلی جهان اسلام بسیار مفید دانستند . عبور از مرزهای جغرافیائی و داشتن نگرش جهانی و بین المللی را در ضامن حفظ امنیت منطقه و کشورها ، مهم دانستند . رایزن فرهنگی کشورمان در پایان از حضور همه شرکت کنندگان و سخنرانان بویژه از دانشگاه باقر العلوم قم برای همکاری نزدیک با این رایزنی در برگزاری موفق این نشست ، تقدیر و تشکر کردند.  

کد خبر 1253512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha