پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به‌کار  خود پایان داد

پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف، رونمایی از سه عنوان کتاب جشنواره هنرهای تجسمی و اهدای جایزه ویژه جهاد تبیین به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر شامگاه جمعه ۵ اسفند با حضور محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود سالاری، معاون امور هنری، عبدالرضا سهرابی، مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر در تالار وحدت برگزار شد. این مراسم با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود ملی آغاز شد.

 

 

نمایشگاه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به دبیری سید عباس میرهاشمی از ۷ تا ۲۸ بهمن ماه در فرهنگستان هنر برپا بود؛ یکی از ویژگی های این دوره از جشنواره که آن را با دوره های قبل متفاوت می کرد طراحی "جایزه ویژه جهاد  تبیین" از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.
 

 

در  این مراسم "سید عباس میرهاشمی" دبیر کل پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با ارایه گزارشی از عملکرد دبیرخانه این جشنواره گفت: ۴ هزار هنرمند آثار خود را در پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به امانت گذاشتند. مهمترین بخش ما که شاید بدهی جشنواره به استان‌ها بود، "تجسم هنر" نام داشت. در این بخش، تلاش شد تا همه استان‌ها بتوانند نمایشگاه هنری مجزایی را برپا کنند. این اتفاقی است که ما را به آینده هنرهای تجسمی امیدوار می‌کند.


    

در ادامه این مراسم عبدالرضا سهرابی، مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی در سخنانی گفت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر در قامت بزرگترین آوردگاه هنرمندان این ساحت در گستره ملی همواره کوشیده است تا بستر مناسبی برای ارائه‌ بهترین و برجسته‌ترین آثار هنری در رشته‌های نگارگری، خوشنویسی، نقاشی، عکاسی، گرافیک، مجسمه‌سازی، سفال و سرامیک، تصویرسازی، کارتون و کاریکاتور و هنرهای جدید باشد تا عرصه‌ای مهیا برای ترغیب و تشویق رقابت سالم هنری و امکانی درخور شأن به منظور هرچه بهتر دیده شدن تلاش‌ها و تکاپوهای آحاد هنرمندان در نگارخانه‌ای به وسعت ایران اسلامی، میسر شود.  

 


بنابراین گزارش، در این مراسم با پخش کلیپ "یاد یاران" یاد هنرمندان درگذشته حوزه تجسمی مثل بابک برزویه، حبیب الله صادقی، مسعود سپهر، مریم کاظم زاده،  عبدالرحیم سیاهکار زاده گرامی داشته شد. تجلیل از مفاخر هنرهای تجسمی بخش دیگری از   مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بود.  در این بخش از "محمد علی کشاورز"، پژوهشگر هنر، "رضا بدرالسما"، نگارگر، "فرهاد جمشیدی، تصویر ساز، "محمد کاظم حسنوند"، نقاش، "محمد علی جدید السلام"، عکاس، "محمد علی موحدیان عطار"، گرافیست و "محمدطه بهبهانی"، مجسمه ساز با اهدای لوح مفاخ و نشان علی هنرهای تجسمی و طوبای زرین تقدیر شد.

 

 

این گزارش می افزاید: در این مراسم همچنین از خانواده های مرحوم حبیب الله صادقی، هنرمند نقاش درگذشته و  عبدالرحیم سیاهکار زاده، مدیر موسسه توسعه هنرهای معاصر  تقدیر  به عمل آمد. اهدای جوایز به منتخبان بخش "تجسم هنر" پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر یکی دیگر از برنامه های شب اختتامیه بود. در این بخش از علی سرگزی مدیر کل ارشاد استان سیستان و بلوچستان، علی رضا نوروزی مدیر کل ارشاد استان آذربایجان غربی،‌حمید بهجت مدیر هنری برتر از استان آذربایجان غربی و محمد علی طحانیان مدیر هنری برتر از استان بوشهر تقدیر شد.

 


بنابراین گزارش، در ادامه در بخش جایزه ویژه جهاد تبیین از "سعید قاسمی" هنرمند عکاس تقدیر شد و "سید احسان باقری" عکاس برگزیده این بخش شناخته شد. در این مراسم از سه عنوان کتاب جشنواره "طوبای زرین"، کتاب "سال کارتون و کاریکاتور"   و مجموعه "مقالات چهارده دوره فجر" رونمایی شد.

 


همچنین در این مراسم "محمد مهدی اسماعیلی"، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گسترش عدالت فرهنگی در سراسر کشور با برگزاری پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: این دوره از جشنواره زمینه تحقق عدالت فرهنگی را فراهم‌ می کند. جشنواره هنرهای تجسمی فجر در سی و یک استان برگزار شد.   

 

بنابر گزارش شبستان، در ادامه این مراسم برگزیدگان بخش قله ها معرفی شدند و در این بخش در رشته خوشنویسی از مصطفی عابدینی، رشته عکاسی از روح الله جوانی، رشته کاریکاتور از محمد علی رجبی، رشته نگارگری از رضا بدرالسما و رشته طراحی و گرافیک از محمد صابر شیخ رضایی تقدیر شد.

 


همچنین در بخش طوبای زرین پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر الهام زمانی از مشهد و سید رسول میردامادی از کرج در رشته تصویر سازی تقدیر شدند و مجید ذاکری به عنوان برگزیده این بخش معرفی شد. در حوزه تصویر سازی در رشته حجم از  احمد رنجبران، امیر حسین میرقیصری و  مجتبی شاکری تقدیر شد و در رشته خوشنویسی محمد بازیار، امیر دانش مراغی و رحمان غلامی تقدیر شدند و حامد فقیهی از قم به عنوان هنرمند برگزیده شناخته شد.

 

 

بنابراین گزارش، در رشته طراحی گرافیک علی پیشدار و محمد متقی منش شایسته تقدیر معرفی شدند و محمد ترک به عنوان نفر برگزیده شناخته شد. در رشته عکاسی از امیر عنایتی و سعید قاسمی تقدیر شد و برگزیده این بخش امین برنجکار اعلام شد. این عکاس برگزیده پس از دریافت جایزه طوبای زرین گفت: من جایزه ام را به شهدای شاهچراغ تقدیم می کنم.

 

 

همچنین در رشته کاریکاتور از  حسین رحیم خانی و سالار عشرت خواه تقدیر شد و برگزیده این بخش عباس محمد جو معرفی شد. در رشته نقاشی سجاد گمار تقدیر شد و برگزیده این بخش آذر امیدی اعلام شد و در رشته نگارگری روح الله پروین،  زینب رجبی و ژیلا شیری تقدیر شد و زینب شاهی به عنوان نفر برگزیده این بخش اعلام شد.

 

 

کد خبر 1254385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha