بیست و نهمین سالروز  کشتار مسجد ابراهیمی/ جنایت‌هایی که همچنان ادامه دارد

امروز ۲۵ فوریه مصادف با بیست و نهمین سالروز کشتار مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل است. با گذشت این سال ها، هنوز صهیونیست ها به اشغالگری خود ادامه می دهند و با یهودی سازی در تلاش بر کنترل کامل این مسجد هستند.

خبرگزاری شبستان، گروه جهان اسلام: امروز شنبه (۲۵ فوریه) مصادف با ششم اسفند ماه با بیست و نهمین سالروز کشتار مسجد ابراهیمی در شهر الخلیل در کرانه باختری است.

 

در این روز، شهرک نشین افراطی «باروخ گلدشتاین»که لباس نظامی بر تن داشت، به همراه گروهی از شهرک نشینان در سحرگاه روز جمعه 25 فوریه 1994 مصادف با رمضان 1414 هجری قمری  به مسجد ابراهیمی یورش بردند و تیراندازی کردند.

 

این حمله در حالی صورت گرفت که فلسطینی ها نماز صبح را ادا می کردند. در نتیجه آن 29 نمازگزار کشته و  150 نفر دیگر رخمی شدند.

 

گلدشتاین از ساکنان شهرک «کربات اربع» بود و اصرار داشت تعداد بیشتری از نمازگزاران را به قتل برساند و هدف او پایان دادن به حضور فلسطینیان در شهرک قدیمی الخلیل بود.

 

در جزئیات این کشتار باید گفت که سربازان اشغالگر که در صحن مسجد ابراهیمی حضور داشتند، پس از قتل عام گلدشتاین، درهای مسجد را بستند و از ورود کسانی که از بیرون می آمدند برای نجات مجروحان، جلوگیری کردند.

تعدادی دیگر از شهروندان پس از قتل عام و هنگام تشییع شهدا در بیرون مسجد به ضرب گلوله سربازان اشغالگر کشته شدند که تعداد شهدا به 50 نفر رسید.

 

پس از آن، الخلیل و تمامی شهرها، شهرک ها و اردوگاه های فلسطین شاهد درگیری های گسترده ای بود که طی آن تعدادی دیگر از شهروندان به شهادت رسیدند.

 

در ادامه، نیروهای اشغالگر به بهانه تحقیق در مورد جنایت گلدشتاین، مسجد ابراهیمی و شهر قدیم را به مدت شش ماه کامل بستند و به صورت یک جانبه کمیته تحقیقاتی به ریاست رئیس دیوان عالی اسرائیل تشکیل دادند.

 

دادگاه اشغال اسرائیل توصیه هایی مبنی بر تقسیم مسجد بین مسلمانان و شهرک نشینان صادر کرد که واقعیت اشغال شدیدتری را بر شهروندان شهر قدیمی الخلیل تحمیل کرد.

 

صهیونیست ها حراست خود را در این مکان افزایش دادند و حدود 63 درصد از مسجد را در محاصره خود در آوردند و از ورود نمازگزاران به این بخش جلوگیری می کنند.

 

پس از این اقدام، حرم، قبور انبیا و شخصیت های تاریخی و همچنین صحن مسجد به اشغال صهیونیست ها در آمده است و در واقع تقسیم زمانی و مکانی در این مسجد انجام می شود.

 

به همین خاطر، 29 سال پس از آن قتل عام، صهیونیست ها، به نقشه ها و حملات خود به مسجد ابراهیمی ادامه می دهند تا آن را کاملاً کنترل کرده و شهر الخلیل را یهودی سازی کنند. صهیونیست ها، در سال 2022  مسجد ابراهیمی را به مدت 10 روز تعطیل کردند و 613 بار از پخش اذان در این مسجد جلوگیری کردند.

 

باید گفت که اشغالگری همچنان به جاه طلبی های خود در مسجد ابراهیمی  ادامه می دهد و با ابزارهای مختلف سعی در کنترل کامل آن و ایجاد تغییراتی در ویژگی های فرهنگی و تاریخی آن با اجرای پروژه های اسکان و یهودی سازی خود دارد.

 

اشغالگران در راستای اقدامات یهودی سازی از  تعمیر و مرمت مسجد جلوگیری می کند و دست به عملیات تخریب می زنند و به حفاری ها در ورودی مسجد ادامه می دهند.

کد خبر 1254528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha