کانون فرهنگی و هنری شهدای پشنده، پیشگام در تربیت نسل قرآنی

کانون فرهنگی و هنری شهدای پشنده روستای پشین‌ده از توابع شهرستان راز و جرگلان یکی از کانون های فعال خراسان شمالی است که در حوزه قرآنی و تربیت دینی نیروهای جوان متعهد، وارد عرصه فعالیت شده و تا کنون دو حافظ کل قرآن کریم تربیت کرده است.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ سمیرا نیستانی

 

متعاقب مأموریتی که شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ دوازدهم اسفند ماه ١٣٧١ و تحت عنوان مصوبه ٣٠٢ به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه ارایه طرح‌هایی برای مقابله با تهاجم فرهنگی محول کرد، مقرر شد از باب احیای نقش واقعی فرهنگی و تبلیغی مساجد و استفاده بهینه از امکانات و تأسیسات دستگاه‌های دولتی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیأتی را در راستای هدایت و سازماندهی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در مساجد ایجاد کند که این هیأت بعد از شکل‌گیری و فعالیت به ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد شهرت یافت.

 

ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با رویکرد تأسیس کانون‌ در تمام مساجد کشور، برنامه‌ریزی‌های خود را انجام داده و به افزایش تأسیس تعداد کانو‌ن‌ها در هر سال اهتمام ویژه‌ای دارد.

 

احیای نقش واقعی مساجد در ترویج فرهنگ دینی و کادرسازی، توانمندسازی و هدایت ظرفیت‌های موجود مردمی به سمت اهداف بلند استقرار ارزش‌های دینی و استفاده بهینه از اعتبارات و امکانات وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی که امکان بهره‌وری فرهنگی در حوزه مساجد را دارند، از جمله اهداف راه اندازی کانون های فرهنگی و هنری در مساجد به شمار می رود.

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد، مراکزی هستند که در کنار مساجد و با استفاده از نیروهای متخصص و متعهد با انجام فعالیت‌های مختلف فرهنگی و هنری زمینه حضور موثر و معنوی نوجوانان و جوانان را در مساجد فراهم می آورند. تنوع فعالیت این مراکز در محورهای قرآنی، آموزشی، فرهنگی، هنری، پژوهشی، ورزشی و ... گسترده است.

 

 

کانون فرهنگی و هنری شهدای پشنده روستای پشین‌ده از توابع شهرستان راز و جرگلان یکی از کانون های فعال خراسان شمالی است که در حوزه قرآنی و تربیت دینی نیروهای جوان متعهد وارد عرصه فعالیت شده است.

 

این کانون که در سال 1390 مجوز فعالیت خود را از ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور دریافت کرده، طی یک سال اخیر با تغییر مدیریت و حضور «مریم امینی» به عنوان مدیر جوان کانون شهدای پشنده، مسیر بالندگی و رشد نیروهای مستعد را طی کرده و افق روشنی پیش رو دارد.

 

مریم امینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی با اشاره به برگزاری هفتگی و منظم کلاس های حفظ قرآن کریم، تجوید، قرائت و تفسیر  قرآن در محل کانون، استقبال از این دوره ها را مطلوب ارزیابی کرد.

 

وی با بیان اینکه  حضور 60 تا 80 نفری بانوان در کلاس های هفتگی قرآنی کانون بیانگر موفقیت اجرای این طرح است، اظهارکرد: برای دانش آموزان دوره ابتدایی هم کلاس های حفظ جزء30 و جزء یک قرآن کریم برگزار می شود.

 

 

امینی که پیش از حضور در کانون فرهنگی و هنری شهدای پشنده، مربی خانه قرآن روستا بوده به تربیت دو حافظ کل قرآن و یک نفر حافظ 16 جزء اشاره کرد و گفت: زینب قلی زاده، بهاره قلی زاده و مهدیس رحمانی از چهره های قرآنی این منطقه به شمار می روند.

 

مدیر کانون فرهنگی و هنری شهدای پشنده، درخشش اعضای کانون در مسابقات قرآنی کشوری و استانی را از جمله موفقیت های کانون نام برد و افزود: هر ساله در مسابقات مختلف قرآنی دانش آموزی، اوقاف و ... اعضای کانون موفق به کسب رتبه می شوند.

 

روستای پشین‌ده که 340 خانوار در قالب هزارنفر جمعیت را در خود جای داده، به عنوان روستای فعال فرهنگی و قرآنی در خراسان شمالی شهره است تا جایی که شبکه قرآن در دی ماه امسال، یک مستند 25 دقیقه ای از فعالیت های قرآنی و معرفی چهره های قرآنی این منطقه تهیه و تا اسفندماه امسال سه نوبت پخش کرد.

 

وی با اشاره به اینکه فعالیت کانون به اجرای برنامه های قرآنی خلاصه نمی شود و ما در زمینه کمک های مومنانه هم حضور فعال داشته ایم، افزود: طی یک سال گذشته، پنج دوره توزیع گوشت‌های نذری موسسه حضرت خدیجه قم با همکاری پایگاه بسیج انجام شده است.

 

 

امینی، گرامیداشت ایام 9 دی، سالروز شهادت سردار دلها، راهپیمایی 22 بهمن در روستا، توزیع بسته های فرهنگی در ایام محرم و با هدف آشنایی نسل جوان با واقعه کربلا و نهضت امام حسین(ع) و دیدار با خانواده معظم شهدا را از دیگر برنامه های کانون طی سال جاری اعلام کرد.

 

مدیر کانون فرهنگی و هنری شهدای پشنده، در خصوص کتابخانه کانون هم گفت: بیشتر اعضای کتابخانه، نوجوانان و دانش آموزان هستند و اکثر کتاب ها در حوزه شهدا و ائمه معصومین است که بنا داریم نیازسنجی از بانوان روستا صورت گرفته تا کتاب های مورد نیاز این قشر تهیه و مخزن کتابخانه ای اضافه شود.

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 1254701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha