شفاف‌سازی و مقابله با فساد از اولویت‌های دولت سیزدهم/گزارشگران فساد مورد حمایت هستند

درویشیان گفت: اولویت دولت برای مقابله با فساد، جدیت در شفاف‌سازی است و اصول ۱۲ گانه ابلاغی رییس جمهور در این زمینه با قدرت دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کردستان، حجت‌الاسلام حسن درویشیان_ رئیس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد_ در اولین همایش ملی «تکریم مردم، افزایش بهره‌وری و ارتقا سلامت اداری» در سنندج اظهار کرد: اولویت دولت در کنار رفع مشکلات اقتصادی،شناسایی آسیب ها ،مصادیق و مبارزه با فساددر حوزه اقتصادی است، البته در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی هم بستر فساد داریم چه بسا همین بسترها، منجر به فساد اقتصادی شود.

 

وی نظارت و بازرسی را یکی از اصول مدیریت مطلوب دانست و افزود: در هیچ نظام و اداره‌ای در بحث بازرسی نسبت به هیچکس استثنایی وجود ندارد.

 

رییس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد یادآور شد: نظارت و بازرسی به معنای عدم اعتماد نسبت به کارکنان نیست بلکه هدف این است اعتمادی که به کارگزار و مسوول وجود دارد، با اعمال نظارت موثر و کارآمد و به موقع، همچنان تداوم داشته باشد. 

 

حجت‌الاسلام درویشیان با بیان اینکه ترک فعل نیز فساد محسوب می‌شود، ادامه داد: ناظر نه برای مچ گیری بلکه برای مساعدت و کمک فعالیت و نظارت می‌کند و ناظران در واقع چشم بینای مدیران اجرایی هستند تا خوب ببینند و ناهنجاری‌ها را به منظور اصلاح گزارش کنند. 

 

وی با بیان اینکه ناظران باید عالم به وظایف خود بوده و توان انجام آن را داشته باشند، اضافه کرد: ویژگی دیگر ناظران و بازرسان، داشتن شجاعت لازم و به موقع است تا با گزارش فساد به مجموعه دستگاه‌ها، راهکارهای مناسب برای برون رفت از وضعیت موجود ارائه کنند. 

 

رییس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد بر لزوم آموزش همه کارگزاران، ذیحسابان و مدیران امور مالی تاکید کرد و گفت: بسیاری از کسانی که دچار تخلف می‌شوند یا در مسیر فساد قرار می‌گیرند، با قوانین و مقررات آشنایی ندارند که باید به آنان آموزش داده شود. 

 

حجت‌الاسلام دوریشیان اولویت دولت را از همان ابتدای فعالیت، پیشگیری از فساد اعلام کرد و ابلاغ اصول ۱۲ گانه فساد را در این راستا عنوان کرد و افزود: اگر این اصول را پیاده سازی کنیم، در زمینه مقابله با فساد گام بلندی برداشته‌ایم. 

 

رییس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد به حمایت از گزارشگران فساد در دستگاه‌ها اشاره کرد و ادامه داد: گزارشگران فساد باید مطمئن باشند در صورت گزارش تخلف و فساد، مورد حمایت قرار می‌گیرند. 

 

حجت‌الاسلام درویشیان بر لزوم بارگذاری تسهیلات کلان بانکی در سامانه‌ها برای مقابله با فساد مالی تاکید کرد و گفت: سامانه ثبت اموال مسئولان هم  راه‌اندازی شده است که گام بلندی برای شفاف سازی میباشد. 

 

وی یکی از اقدامات مهم برای مقابله با فساد را اجرای دولت الکترونیک عنوان کرد و افزود: حدود۷۰ درصد  سامانه‌های تجارت در کشور اجرا شده و باید تا قبل از پایان سال دوم دولت کامل شود. 

 

شناسایی گلوگاه‌های فساد و جدیت استان‌ها در این رابطه و حساس بودن مدیران نسبت به گلوگاه های فساد، از دیگر مواردی بود که رییس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رئیس جمهور در امر مبارزه با فساد به آن اشاره کرد. 

 

در پایان این همایش تمبر همایش تکریم مردم، افزایش بهره‌وری و ارتقا سلامت اداری رونمایی شد.

 

 

کد خبر 1255582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha