داستان های ایرانی اسلامی در هندوستان نمایش داده شود

پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران در هندوستان گفت: داستان های فارسی که از قرآن بهره گرفته اند به زبان هندی ترجمه شود و در شبه قاره به نمایش درآید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نخسیتن وبینار تخصصی تئاتر دینی با موضوع انسان و شیطان از دیدگاه قرآن در ادبیات نمایشی جهان اسلام برگزار شد، یکی از سخنران این وبینار دکتر اخلاق احمد پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران  از کشور هندو ستان بود.

 

اخلاق احمد در این وبینار گفت:تمام عرفای جهان اسلامی هنگامیکه در باره شناخت انسان و درون انسان سخن می گویند، منبع آن ها خدا، حضرت محمد(ص) و حضرت علی(ع) است.

 

وی افزود: موضوع انسان و شیطان اشاره به دو صفتخوب و بد دارد،  نماینده و مصداق برشمردن  صفت خوب انسان است.

 

اخلاق احمد تصریح کرد:  تئاتر و ادبیات نمایشی ایران برای روایت انسان و شیطان از قرآن کریم و روایات دینی هم بسیار استفاده می کند اما در تئاتر و نمایش ادبی هندوستان برای روایت از دو نماد شیطان و انسان از ادبیات نمایش قدیمی بهره می گیرند و از قرآن الهام نگرفته اند.

 

این شاعر هندی گفت: اگر ممکن است داستان های فارسی که از قرآن  و روایات دینی بهره گرفته اند به زبان هندی ترجمه شود و در شبه قاره به نمایش درآید.

 

دومین نشست تخصصی روز دوشنبه 15 اسفند 1401، ساعت 17:30 الی 20 با محوریت حقوق بشر از نظر قرآن در تولید آثار نمایشی، با سخنرانی دکتر مهدی کاموس (مسئول جلسه)، دکتر علیرضا بنیادی (از کشور ایران)، آنتوان بارا (از کشور لبنان)، اعظم بروجردی (از کشور ایران)، ندا ثابتی (از کشور ایران) برپا می‌شود.

 

روز سه‌شنبه 16 اسفند 1401 از ساعت 16 الی 19، سومین وبینار تخصصی دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر صاحبدلان با موضوع حقوق زن و مرد از دیدگاه قرآن در ادبیات نمایشی با حضور سخنرانان، فرزاد معافی‌غفاری (مسئول جلسه)، نعیمه حسوکی (از کشور سوریه)، مهدی امینی، دکتر مهدی مسعودشاهی، محسن عابدی، نادیا مفتونی (از کشور ایران) برگزار می‌شود.

 

دکتر احمد جولایی (مسئول وبینار جشنواره)، دکتر حامد هوشیاری (مدیر برگزاری وبینار جشنواره) و تلویزیون تئاتر ایران (بخش فنی) از عوامل اجرایی وبینارهای تخصصی تئاتر دینی، دوازدهمین دوره سراسری و اولین دوره رویداد بین‌المللی تئاتر صاحبدلان هستند.

کد خبر 1256154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha