همایش حکیم نظامی گنجه‌ای در تبریز آغاز شد

همایش حکیم نظامی گنجه‌ای در دانشکده عمران دانشگاه تبریز کار خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز‌، این همایش در دو نوبت صبح و عصر در دانشکده عمران دانشگاه تبریز برگزار شده و طی آن اساتید برجسته ادبیات فارسی به ارائه مقالات خود با محوریت حکیم نظامی گنجه‌ای می‌پردازند.

 

همزمان با هفته بزرگداشت حکیم نظامی گنجه‌ای برنامه‌های متعدد و متنوع فرهنگی و هنری در تبریز برگزار شده که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برگزاری همایش ملی نظامی گنجه‌ای، برگزاری کارگاه خوشنویسی از اشعار نظامی گنجه‌ای، برگزاری مسابقه نظامی‌خوانی در میان دانش‌آموزان برتر استان و برگزاری شب شعر نظامی گنجه ای اشاره کرد.

 

برگزاری نمایشگاه خوشنویسی از اشعار نظامی  گنجه‌ای،  برگزاری نمایشگاه کتاب‌های منتشر شده با موضوع اشعار نظامی گنجه‌ای، برگزاری کارگاه بررسی تصحیحات آثار حکیم نظامی گنجه‌ای، انتشار کتاب نمایشنامه لیلی و مجنون، اثر مرحوم اسد صادقی، برگزاری میزگردهای رسانه‌ای تخصصی با موضوع نظامی گنجه‌ای و انتشار ویژه‌نامه نظامی گنجه‌ای از دیگر برنامه‌های هفته نظامی گنجه‌ای در تبریز است.

 

لازم به یادآوری است، حکیم جمال‌الدین ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی بن موید، متخلص به «نظامی»، شاعر معروف ایرانی قرن ششم هجری است.

 

وی در شعر، به ویژه در داستان‌سرایی در قالب مثنوی، صاحب سبک و در این حوزه از سرآمدان ادب فارسی ‌است. معروف‌ترین و مهم‌ترین اثر نظامی، «خمسه» یا «پنج گنج» نام دارد که شامل «مخزن الاسرار»، «خسرو و شیرین»، «لیلی و مجنون»، «هفت پیکر» و «اسکندرنامه» است.

 

نظامی، «مخزن الاسرار»، نخستین اثرش، را در جوانی سرود. او از شاعرانی است که تأثیر شگرفی بر شعر فارسی گذاشت به طوری که می‌توان او را در کنار شاعرانی مانند فردوسی و سعدی از استادان مسلم زبان و ادب فارسی دانست.

 

نظامی از علوم ادبی و اسلامی، نجوم و فلسفه آگاهی کافی داشته و این آگاهی‌ها در شعر او به روشنی پیداست.

کد خبر 1256325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha