آب ناگواریی که گوارا شد!!/تصفیه خانه فولاد کویر وارد فاز اجرایی شد

برای نخستین بار در صنعت کشور؛ با آغاز به کار تصفیه خانه پیشرفته در فولاد کویر آران و بیدگل، آب نامتعارف پساب فاضلاب کاشان تبدیل به آب گوارا شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شمال استان اصفهان، طی آیینی با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی کاشان و جمعی از خیرین سلامت شهرستان تصفیه خانه تکمیلی مجتمع فولاد کویر به روش MBR وارد فاز اجرایی شد.

 

رییس هیات مدیره مجتمع فولاد کویر آران و بیدگل در حاشیه این مراسم در گفت و گو با خبرنگار شبستان گفت: این مجتمع برای نخستین بار در صنعت کشور، با سرمایه گذاری ۶ هزار میلیارد ریالی، تصفیه خانه با رویکرد بومی جهت تبدیل پساب فاضلاب کاشان به آب گوارا جهت مصارف شرب، صنعت و کشاورزی را به مرحله بهره برداری رساند.

 

دکتر حسین حسین زاده افزود: با اتمام عملیات عمرانی و نصب و راه اندازی تجهیزات پروژه ی تصفیه خانه تکمیلی مجتمع فولاد کویر، این طرح بزرگ به زودی وارد فاز بهره برداری نهایی می شود.

 

 

وی افزود: تست نهایی عملکرد این پروژه، هفته ی گذشته با حضور تیم ارزیابی شرکت PERT ایتالیا با موفقیت انجام شد. با بهره برداری از این طرح، مجتمع فولاد کویر به صورت کامل از منابع آب زیرزمینی بی نیاز و از ورود پساب فاضلاب با آلودگی میکروبی و نیترات بالا به سفره های زیرزمینی جلوگیری می شود.

 

رییس هیات مدیره مجتمع فولاد کویر آران و بیدگل ادامه داد: تصفیه خانه تکمیلی پساب مجتمع فولاد کویر در فاز نخست بهره برداری، قادر است روزانه ۳۰ لیتر بر ثانیه آب فاضلاب انسانی را به آب زلال تبدیل کرده و جهت مصارف گوناگون وارد مدار بهره برداری کند.

 

حسین زاده تصریح کرد: احداث این تصفیه خانه و قطع کامل برداشت از آب های زیرزمینی نمونه ی عینی و عملیاتی تلاش برای مدیریت و حفظ منابع آبی کشور است و از یک سو با پیشگیری از نفوذ فاضلاب به سفره های زیرزمینی از آلوده شدن آن جلوگیری می کند و از سوی دیگر با قطع برداشت، سهم بسیار محدود ۴ درصدی صنعت را از سفره های زیرمینی کاهش می دهد.

 

وی بیان داشت: دیدگاه و راهبرد ما در تامین آب، استفاده از پساب فاضلاب انسانی منطقه از طریق تصفیه و بازچرخانی چند باره‌ی آن در خطوط تولید است به نحوی که از یک سو این مجتمع را از منابع آب زیرزمینی بی نیاز و از سوی دیگر، با تصفیه پساب فاضلاب، از آلوده شدن منابع آب زیرزمینی و خروج چاه‌های موجود از مدار بهره برداری جلوگیری کند.

 

حسین زاده افزود: در ضمن میزان مصرف ۳ دهم لیتر برای تولید ۱ کیلوگرم میگرد مربوط به فاز نورد مجتمع است که تنها برای خنک کاری استفاده می شود و ۳ دهم لیتر این میزان بخار می شود و مابقی آب ده ها بار تصفیه و بازچرخانی شده و در سطح آخر جهت آبیاری ۲۰ هزار اصله درخت کاشته شده در مجتمع و اطراف آن استفاده می شود.

کد خبر 1256930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha