عراق و ایران می‌توانند الگوی وحدت برای جهان اسلام باشند

حجت الاسلام و المسلمین دکتر شهریاری در سخنانی در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در بغداد بر ضرورت گسترش همکاری میان علمای امت اسلام تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام و المسلمین دکتر شهریاری دبیرکل مجمع در کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در بغداد گفت: از دعوت کریمانه برای حضور در این کنفرانس تشکر می‌کنم که فرصت دیدار با علمای بزرگ و اندیشمندان کشور مقاومت، عراق برادر را پیدا کردم.

 

وی ضمن قدردانی از دیوان وقف اهل سنت و موسسه جماعت علمای عراق و دارالافتای عراق و تمام دست اندرکاران و برگزار کنندگان این کنفرانس، اظهار داشت: شکی نیست که همکاری سازنده میان جمهوری عراق و جمهوری اسلامی ایران منجر به شکست داعش شد، گروهی که حامی آن رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای دیگر و استکبار جهانی به رهبری آمریکا هستند.

 

دبیرکل مجمع با بیان این که اگر تلاش‌ها و جانفشانی‌های الحشدالشعبی و حمایت مردم و مرجعیت عراق و مشارکت علمای مقاومت نبود، این دستاورد بزرگ به دست نمی‌آمد، تصریح کرد: این دستاورد بزرگ به دستان شما و مجاهدان با یاری خداوند محقق شد. همانطور که خداوند در قرآن کریم می‌فرماید:  اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم وَ یُثَبِّت اَقدامَکُم.

 

وی ادامه داد: طی دو دهه گذشته، شاهد جنگ‌ها و خونریزی و تروریسم و نزاعات در جهان اسلام بودیم. به سبب همین مشکلات، موضوع کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران را به راهکارهای اجرایی و اقدامات عملی مربوط به وحدت اسلامی و صلح و اجتناب از تفرقه و نزاع در جهان اسلام اختصاص دادیم.

 

دکتر شهریاری افزود: کنفرانس‌های منطقه‌ای بین علمای کشورهای مختلف از اهل سنت و شیعه برگزار شد، تا این نکته مورد تاکید قرار گیرد که تلاش‌های دشمن برای تفرقه و اختلاف میان امت اسلام و میان علمای بزرگ هرگز موفق نخواهد شد مادامی که ما در خدمت اسلام و مسلمانان باشیم و مادامی که پاداش آخرت را بر دنیا ترجیح دهیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود اشاعه و رواج مفهوم برادری اسلامی میان مسلمانان در کشورهای اسلامی و خارج از آن را یک ضرورت دانست و  تصریح کرد: به عنوان یک امر واجب که باید نسل‌های آینده بر اساس آن تربیت شوند. تحقق این فریضه انسانی اسلامی مهم ممکن نیست مگر اینکه دل‌ها را از وجود کینه‌ها پاک کرد، زیرا برادری با وجود کینه مادی و طایفه‌ای و نژادی محقق نمی‌شود.

 

دبیرکل مجمع با اشاره به آیه کریمه وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ إِخْوَانًا.. و ما آیینه دلهای پاک آنها را از کدورت کینه و حسد و هر خلق ناپسند به کلی پاک و پاکیزه ساختیم و همه برادروار روبروی یکدیگر بر تختهای عزت بنشینند.(سوره مبارکه حجر)، گفت: این ندایی مشترک است از ایران و عراق به ملت‌های جهان اسلام برای اینکه متحد و منسجم شوند.

 

وی در ادامه بیان کرد: این کنفرانس ارزشمند درباره وحدت اسلامی با شعار مسلمان برادر مسلمان برگزار می‌شود. ما خواهان آن هستیم که این کنفرانس منجر به نتایجی شود که سبب تقویت پیوندهای برادری میان مسلمانان و روحیه وفاق و الفت میان همه بشریت شود.

کد خبر 1257204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha