روز جهانی مبارزه با اسلام‌هراسی/ دبیرکل سازمان ملل بر مبارزه با اقدامات ضد اسلامی تاکید کرد

هم‌زمان با روز جهانی مبارزه با اسلام‌هراسی، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: مسلمانان با تبعیض ساختاری مواجه اند و باید سم این نفرت علیه مسلمانان از بین برود.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از news.un، یک سال پیش در چنین روزی مجمع عمومی سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه ای پانزدهم مارس هر سال را روز جهانی مبارزه با اسلام‌هراسی اعلام کرد. مجمع عمومی در این قطعنامه ناراحتی عمیق خود را نسبت به تمام اعمال خشونت آمیز علیه افراد به دلیل مذهب یا اعتقاداتشان و علیه  اماکن عبادی‌شان ابراز کرد.

 

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد امروز (چهارشنبه 24 اسفند 1401) در پیام خود به مناسبت روز جهانی مبارزه اسلام هراسی، خواستار اقدام برای از بین بردن "سم این نفرت علیه مسلمانان" شد.

 

گوترش افزود: دو میلیارد مسلمان در جهان با همه تنوع شگفت انگیز در آداب و رسوم و نژاد و رنگ و سایر موارد زندگی می کنند. با این حال بیشتر آنها نه تنها در اعتقادات مذهبی‌شان با تعصب و عدم مدارا مواجه هستند، بلکه با تبعیض ساختاری وبنیادی و برچسب زدن آشکار به جوامع مسلمان روبه رو هستند، به همین دلیل مسلمانان از حملات شخصی و سخنان نفرت انگیز و انزجارطلبانه رنج می برند.

 

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: زنان مسلمان نیز به دلیل جنسیت، ملیت، نژاد واعتقاداتشان با تبعیض مواجه‌اند.

 

وی تاکید کرد: نفرت فزاینده ای که مسلمانان با آن مواجه هستند، یک تحول منفرد نیست، بلکه بخشی از احیای ناسیونالیسم قومی، ایدئولوژی های برتری طلبانه سفیدپوستان نئونازی و خشونتی است که جمعیت های آسیب پذیر از جمله مسلمانان، یهودیان، برخی اقلیت های مسیحی و دیگران را هدف قرار می دهد.

 

دبیر کل سازمان ملل بر لزوم شناخت این موضوع که تنوع منبع ثروت است، تاکید کرد و گفت: افزایش سرمایه گذاری های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با هدف دستیابی به انسجام اجتماعی انجام می گیرد.

 

گوترش همچنین بر لزوم رویارویی با تعصب از طریق تلاش برای مقابله با نفرتی که مانند آتش در اینترنت در حال گسترش است، تاکید کرد.

 

وی گفت: پیام اسلام که حامل معانی صلح، رحمت و احسان است، بیش از هزار سال است که الهام بخش مردم در سراسر جهان بوده است.

 

دبیرکل سازمان ملل متحد افزود: همه ادیان و فرهنگ های بزرگ  منادی ارزش های مدارا، احترام و هماهنگی هستند. در اصل، ما در مورد ارزش‌های جهانی صحبت می‌کنیم: این ارزش‌ها روح منشور ملل متحد هستند و تلاش ما برای اجرای عدالت، حقوق بشر و صلح است.

 

گوترش به تلاش در این روز و هر روز دیگر برای تحقق ارزشهای مشترک و مقابله با نیروهای تفرقه با تاکید بر پایبندی به انسانیت مشترک دعوت کرد.

کد خبر 1257820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha