برپایی سیاه چادر و معرفی فرهنگ و  صنایع دستی عشایر به مسافران نوروزی

مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی گفت: عشایر این استان با برپایی سیاه چادرهایی در برخی از مسیرها، فرهنگ، قومیت ها و تولیدات صنایع دستی خود را به مسافران معرفی می کنند.

رضا روشن ضمیر- مدیرکل امور عشایری خراسان شمالی- در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان شمالی اظهارکرد: عشایر استان با برپایی سیاه چادرهای عشایری در ایام نوروز در فواصل ۳۰ و ۶۰ کیلومتری شهرها از مسافران و همچنین زائران علی بن موسی الرضا(ع) استقبال کردند.

 

وی خاطرنشان کرد: در ایام نوروز ۱۴۰۲ عشایر خراسان شمالی در نوروزگاه های جاده ای میزبان مسافران در باب الرضا (ع) گنجینه فرهنگ ها و معرفت ها هستند و در پنج نقطه استان با برپایی سیاه چادر عشایری از مسافران نوروزی استقبال کردند.

 

روشن ضمیر عنوان کرد: رویکرد و هدف سازمانی اداره کل امور عشایر خراسان شمالی از برپایی این سیاه چادرها آشنایی هر چه بیشتر مردم عزیز کشورمان با فرهنگ و قومیت ها، تولیدات صنایع دستی، لبنی و خوراکی عشایر استان است.

 

مدیرکل امور عشایری خراسان شمال بیان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی استان خراسان شمالی که در میانه محور مواصلاتی توریسم آبی شمال و توریسم مذهبی مشهد مقدس واقع شده و دارای سه  زیست بوم عشایری اترک شمالی، جنوبی و کرمانج غربی می باشد برپایی سیاه چادرهای عشایری در ۳۰  تا ۶۰ کیلومتری شهرها فرصت مناسبی برای شناسایی هر چه بهتر ظرفیت های گردشگری جامعه عشایری به دیگر اقشار نقاط ایران زمین است.

 

روشن ضمیر تصریح کرد: صنایع دستی عشایر استان انواع قالی کردی، قالیچه، سفره کردی، جاجیم، گلیم، خورجین، پلاس، لباس های محلی، دستکش، کلاه، توبره و کیف های دستی را شامل می شود که بخشی از آن برای مصرف خانوار است و بخشی به بازار عرضه می شود.

 

 خراسان شمالی ۶ هزار و ۲۵۰ خانوار عشایری با حدود ۳۰ هزار جمعیت دارد و این قشر ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد از صنایع دستی استان را تولید و تامین می کنند.

کد خبر 1258604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha