صفت رحمانیت خداوند اولین تجلی خدا بر عالم

حجت‌الاسلام عرب خراسانی گفت: صفت رحمانیت خداوند اولین تجلی خدا بر عالم است و نمیتوان ماه رمضان را درک کرد اما توجهی به رحمت و رحمانیت پروردگار متعال در این عالم نداشت.

حجت‌الاسلام احسان عرب خراسانی - کارشناس مذهبی- در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت با بیان اینکه نبی مکرم اسلام (ص) در روایتی فرمودند ماه رمضان با همه ماه‌های سال تفاوت دارد زیرا وقتی به شما روی می‌آورد سرتاسر پر از برکت و رحمت الهی است اظهارکرد: بدون تردید یکی از مهمترین مسائلی که در ماه مبارک رمضان باید به آن توجه ویژه داشته باشیم توجه به رحمت واسعه الهی است زیرا ما خداوند متعال را به رحمانیت و به مهربانی، لطف و توجه ویژه به بندگانش می‌شناسیم. 
 
وی صفت رحمانیت خداوند را طبق فرمایش بزرگان اسلام و مذهب تشیع اولین تجلی خدا بر عالم خواند و ادامه داد: نمیتوان ماه رمضان را درک کرد اما توجهی به رحمت و رحمانیت پروردگار متعال در این عالم نداشت.  
 
این کارشناس مذهبی یادآور شد: در آیات شریفه قرآن کریم یکی از بیشترین صفات خداوند متعال که به آن اشاره شده همین صفت رحمانیت خداوند است و کلا در ابتدای هر سوره غیر از شورا سوره مبارکه توبه، ما خدای متعال را با صفت رحیمیت و رحمانیت می‌خوانیم و حتی سوره الرحمن از ابتدا تا به انتها تجلی رحمت خدا بر سر مخلوقاتش است.
 
وی عنوان کرد: مفسران ما باب رحمت الهی را بسیار وسیع میدانند همچنان که خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید رحمت من شامل همه مخلوقاتم می‌شود به همین علت این ما هستیم که باید به این رحمت الهی که همچون باران است توجه داشته باشیم و با اعمال و رفتار خود کاری نکنیم که رحمت خدا از ما سلب شود.
 
عرب خراسانی اضافه کرد: خداوند متعال در سوره مبارکه انعام آیه ۱۲ خطاب به پیغمبر خود می‌فرماید که به اینها بگو تمام آنچه در آسمانها و زمین است از آن کیست آیا برای کسی غیر از خداست و بعد می‌فرماید خداوند لازم دانسته که رحمت خود را بر سر مخلوقاتش جاری کند. 
 
وی خاطرنشان کرد: خدای متعال نسبت به مومنان و اهل ایمان در کنار صفت رحمانیت خویش یک صفت رحیمیت هم دارد و به تعبیر مفسران خاصه علامه طباطبایی این صفت مخصوص بندگان خاصی است که به خداوند متعال توجه دارد و به معنایی واقعی کلمه در این عالم بندگی خدا را به جای می‌آورد.
 
 
 
 
کد خبر 1259672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha