مشارکت مردم در مسائل اقتصادی رشد تولید و ارزش پولی کشور را به همراه دارد/ تنبلی اجتماعی آفت جامعه است

قدیری ابیانه با اشاره به اهمیت جهاد تبیین و آگاهی بخشی به مردم گفت: مشارکت مردم در مسائل اقتصادی رشد تولید و ارزش پولی کشور را به همراه دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از البرز، محمدحسین قدیری ابیانه طی سخنرانی خود در سپاه امام حسن مجتبی(ع) استان البرز که روز 15 فروردین با موضوع نقش مشارکت مردم در تحقق موفقیت ها و پیشرفت های کشور از صدر اسلام تا کنون انجام شد گفت: مردم همواره در هر دوره از تاریخ که به میدان آمده اند منجر به پیروزی شده است، اما آنجا که مشارکت نداشتند حتی با وجود امام معصوم(ع) منجر به شکست شده است.

تحلیلگر مسائل اجتماعی ایران معاصر افزود: نمونه آن پیامبران و امامانی هستند که به دلیل نبود حمایت مردم به شهادت رسیدند، امیرالمومنین(ع) 25 سال مجبور به سکوت شدند و در نهج البلاغه بارها از مردمی گلایه می کنند که با او همراهی نکردند و وقتی در محراب به شهادت رسیدند مردم گفتند که مگر علی(ع) نماز می خواند که در محراب به شهادت رسید و این نتیجه تبلیغات گسترده معاویه و ضعف مردمی بود که تحت تاثیر تبلیغات دروغین قرار گرفتند.

قدیری ابیانه با اشاره به اهمیت مشارکت مردم در سیاست اظهار کرد: این عدم همراهی را در کوفه نیز دیدم، آنجا که سفیر امام حسین(ع) پس از بیعت مردم تنها ماند و به شهادت رسید و در نهایت ماجرا عاشورا اتفاق افتاد. مشارکت مردم ضرورت بقای یک انقلاب است. داشتن رهبری صالح مهم است اما مردمی که پای کار می آیند نیز اهمیت دارد.

وی ادامه داد: در انقلاب ایران اسلامی نیز همینطور است، هرکجا مردم به صحنه آمدند هجمه و دسیسه دشمنان از بین رفته است. جهان بینی حضرت امام خمینی(ره) مبتنی بر اسلام بود و در جریان انقلاب اسلامی ایران متناسب با این جهان بینی شاهد پیروزی انقلاب و پیروزی هشت سال جنگ تحمیلی بودیم.

این کارشناس فرهنگی توضیح داد: برای اولین بار در تاریخ مبتنی بر جهان بینی امام خمینی(ه)، مردم در جهت جذب ارتش شاهنشاهی گل را در گلوله تفنگ می گذاشتند. در جریان مقابله با تروریست ها، منافق ها، این مردم بودند که خانه های تیمی را شناسایی کردند و این به مشارکت مردم برمی گردد. یکی از عرصه هایی که مشارکت مردم در آن کم است در زمینه اقتصادی است. ارزش پول ایران به چه دلیلی پایین آمده است؟ من 15 درصد مشکلات اقتصادی کشور را از تحریم های اقتصادی می دانم. 15 درصد مرتبط با سیاست های مدیریت دولتی در زمینه اقتصادی است. مابقی دست مردم است.

قدیری ابیانه با اشاره به اینکه مردم در زمینه اقتصادی خوب عمل نکردند تصریح کرد: البته که برای مشارکت مردم در زمینه های اقتصادی آگاهی بخشی و جهاد تبیین لازم است. طی این مسیر مردم برای حل مشکلات اقتصادی کشور خودشان هم باید ورود کنند. اگر بخواهیم تورم را مهار کنیم نیاز به افزایش تولید داریم. و افزایش تولید به فرهنگ کار و بهروری و وجدان کاری برمیگردد.به عنوان مثال هندوانه در فصل تولید ارزان می شود. رشد تولید زمینه مهار تورم است. یکی از معضلات جدی کشور ما مسئله اقتصادی است که به ذهنیت و باورهای مردم برمی گردد.

وی ادامه داد: مردم تصور اشتباهی در مورد اندازه درآمدهای دولت دارند و همین موضوع منجر به مطالباتی شده که در امکانات کشور نیست. تنبلی اجتماعی یکی از مشکلات اصلی و معضلات به دلیل توقع و مطالبه مردم از دولت برای مسائل اقتصادی فراتر از امکانات است.

استاد دانشگاه عنوان کرد: تنبلی اجتماعی ملاک های بین المللی دارد که متناسب با آن ملاک‌ها جایگاه مناسبی نداریم. باید بررسی کنیم که تا چه اندازم عزم و اراده و تلاش در ما وجود دارد. امام علی(ع) می فرمایند بهترین تفریح کار است حال آنکه باور عمومی این است که بهترین کار تفریح است. باید نگاه کنیم که ما مردم تا چه اندازه تلاش مند هستیم.

تحلیلگر مسائل اجتماعی ایران معاصر بیان کرد: یکی از عوامل موثر بر ارزش پول رشد تولید است. متاسفانه ساعت مفید کاری در ادارات دولتی طی 8 ساعت کاری به طور متوسط 22 دقیقه است. درآمد ارزی ایران هرچه بیشتر باشد ارزش پول بیشتر شده و تورم کاهش می‌یابد. اگر در مصرف برق و گاز و بنزین صرفه‌جویی کنیم می‌توانیم آن را به ده برابر قیمت عرضه داخلی صادر کرده و درآمد ارزی داشته باشیم. باید با توجه به واقعیات اقتصادی کشور به این نتیجه برسیم که با اتکا به بودجه دولت و منابع طبیعی نیازهای مردم تأمین نمی شود و هیچ چیز نمی‌تواند جای کار و تلاش برای رفع نیازهای مردم را بگیرد.

 

 

کد خبر 1260233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha