تفاوت ظاهری انسان ها از نشانه های خداشناسی و توحید است نه تبعیض نژادی

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با تفسیر آیه ۲۰ سوره روم تفاوت خلقت ظاهری انسان ها را از نشانه های خداوند عنوان کرد نه بهانه ای برای حامیان تبعیض نژادی.

به گزارش خبرگزاری شبستان از استان قم، حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی بعد از ظهر امروز در سخنرانی بعد از نماز عصر در حرم مطهر حضرت معصومه(س) در ادامه تفسیر سوره مبارکه روم گفت: در آیه ی 20  سوره روم خداوند 6 نشانه توحید و خداشناسی را بیان کرده و همه ی این 6 مورد با «من آیاته» آغاز می شود.

 

استاد حوزه علمیه ادامه داد: خداوند می فرماید این موارد 6گانه  تذکر است برای کسانی که دارای 4 ویژگی هستند اول انسان های متفکر، دوم برای انسان های عالم، سوم برای انسان های دارای گوش شنوا، و چهارم برای انسان های دارای خرد و عقل.

 

وی تصریح کرد: اولین نشانه خدا، خلقت انسان است چون انسان از خاک آفریده شده و هر چیزی هم که ما از آن تغذیه می کنیم از خاک به عمل می آید.

 

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی  ادامه داد: نشانه دوم خداوند، آفرینش همسر برای انسان است تا آرامش، انس، انگیزه و فرزند به انسان عنایت کند.

 

وی با اشاره به نشانه سوم  گفت: آفرینش آسمان و زمین با انسان هایی با رنگ و زبان های مختلف نشانه سوم است.اگر همه ی انسان ها شبیه هم بودند هنری برای خالق محسوب نمی شد اما انسان ها با چهره های متفاوت، صداهای متفاوت و.. خلق شده اند.

 

رفیعی تاکید کرد:  این آیه پیامی است برای کسانی که به دنبال تبعیض نژادی هستند چراکه این تفاوت ها از نشانه های خداست نه تحقیر انسان ها.خداوند می فرماید هیچ کسی بر کسی برتری ندارد مگر به تقوا.

 

وی تصریح کرد: قبل از اسلام هم روحیه تبغیض نژادی وجود داشت و زمانی که پیامبر بلال حبشی را برای اذان انتخاب کرد متعصبین ناراحت شدند اما پیامبر اسلام بر این تبعیض ها خط بطلان کشید.

 

استاد حوزه علمیه در پایان تفسیر امروز خواب را نشانه چهارم عنوان کرد و گفت: روایات بسیاری نیز در خصوص خواب و مراقبت های قبل از خواب وارد شده که وضو داشتن و قرائت آیت الکرسی از جمله این توصیه هاست.

کد خبر 1260261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha