هنر وسیله ای برای انتقال مفاهیم قرآنی به جوانان است

هنرمند و خوشنویس هندی که با یک ابتکار جالب در سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم حضور پیدا کرده است، در گفتگو با خبرنگار شبستان بر نقش هنر در انتقال پیام‌های قرآنی و آشنا کردن جوانان با کتاب آسمانی قرآن تاکید کرد.

«یوسف حسین گوری»، هنرمند و خوشنویس اهل هند در سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در تهران در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار گروه جهان اسلام در شبستان بر نقش هنر در انتقال پیام‌های قرآنی و آشنا کردن جوانان با کتاب آسمانی قرآن تاکید کرد.

 

گوری در مورد ابتکاری که در خوشنویسی قرآن انجام داده است، گفت: هنرمندان همیشه به این فکر می‌کنند که کارهای جدید و خلاقانه انجام دهند تا بتوانند مخاطبان بیشتری را جذب کنند و من این بار تصمیم گرفتم کل قرآن را با خط «کوپال» بر روی پارچه ای به طول 7 متر و عرض 5 سانتی متر بنویسم.

 

وی با اشاره به اینکه خط کوپال یک نوع شیوه خطاطی و حکاکی متعلق به 400 سال پیش مربوط به منطقه خاصی از سرزمین هند، و ترکیبی از نستعلیق و ثلث است، گفت که خوشنویسی قرآن بر روی این پارچه را در طول هفت ماه انجام داده است.

 

این هنرمند هندی افزود: با هنر می توان جوانان را تشویق کرد تا با قرآن و مفاهیم قرآنی بیشتر آشنا شوند و ما به نمایشگاه قرآن آمده‌ایم تا مضامین قرآن کریم را به نسل جدید منتقل کنیم.

 

 

 

«یوسف حسین گوری» در ادامه گفتگوی خود با خبرنگار شبستان تصریح کرد که قرآن نه تنها بر هنر بلکه بر کل زندگی انسان‌ها تاثیر می گذارد.

 

وی در ابن باره گفت: قرآن به شیوه‌های مختلف که یکی از آنها از طریق هنر است، درس چگونه زندگی کردن و انسانیت می‌دهد و خوشنویسی یکی از آن هنرهایی است که می‌تواند پیام‌های قرآنی را بسیار واضح و زیبا به مردم منتقل کند.

 

این خوشنویس هندی همچنین گفت: با خوشنویسی می‌توان دیوارها را به بهترین نحو تزیین کرد و ما سعی می‌کنیم آیه‌های قرآن را به زیباترین شکل ممکن بنویسم تا دیوارها با این آیه‌های قرآنی که با خط خوش نوشته شده اند،تزیین شوند.

 

 

 

گوری در مورد شعار سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم (من تو را می خوانم) گفت: همانطور که گفتم پیام‌های قرآن به شیوه‌های مختلف منتقل می‌شوند و خوشنویسی تنها یکی از آنهاست. قرائت قرآن،حفظ قرآن و بسیاری کارهای دیگر هستند که از طریق آنها می‌توان قرآن را درک و از آموزه‌های آن در زندگی استفاده کرد، زیرا کتاب قرآن برای انسان و زندگی است.

 

هنرمند و خوشنویس اهل بمبئی از وزارت فرهنگ ایران که او را به این نمایشگاه دعوت کرده است، تشکر کرد و گفت: من سومین بار است که در ایران هستم و به عنوان یک خوشنویس در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم شرکت می‌کنم.

 

وی افزود: من اینجا هستم تا با کمک ایرانی‌ها پیام های قرآن کریم را بنویسیم و با نصب آنها دیوارهایی منور به آیه‌های قرآنی را در آرامش بسازیم.

 

 

گوری با اشاره به اینکه هنرمندان خوشنویس از کشورهای دیگر مانند سریلانکا،عراق و عمان هم در این نمایشگاه حضور دارند،گفت: این یک فرصت بسیار خوب برای ما هنرمندان است تا هنر خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم.

 

این هنرمند هندی با تاکید بر اینکه برنامه‌هایی مانند نمایشگاه قرآن فرصت بهتری برای ارائه کارهای قرآنی هنرمندان جهان در اختیار آنها می‌گذارد، ابراز امیدواری کرد که این فعالیت‌ها در آینده ادامه پیدا کند و هنرمندان بیشتری فرصت حضور در این نمایشگاه را داشته باشند.

کد خبر 1261050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha