عرضه ۱۶ هزار مدخل جستجوی قرآنی در نرم افزار پایگاه تخصصی مفسر یار

مدیر طرح بالقران با بیان اینکه طرح کلان بالقرآن یک پایگاه منحصر به‌ فرد در جهان اسلام و حتی دنیا است گفت: حدود ۱۵ الی ۱۶ هزار مدخل جستجو برای قرآن‌کریم در نرم افزار پایگاه تخصصی مفسر یار وجود دارد.

رضا جعفرزاده، مدیرکلان طرح بالقران در حاشیه سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در گفتگو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: هدف ما از حضور در نمایشگاه بین المللی قرآن معرفی "کلان طرح بالقران" است که در آن فازبندی ها و مسیرهای مختلفی وجود دارد، چهار مسیر تخصصی، اعجاز، هنر و علوم انسانی قرآنی در این مطرح شده است در مجموع دارای ۱۴ فاز است. در مسیر تخصصی ۴ فاز لسان قرآن، مفاهیم قرآن، ترجمه تخصصی قرآن و تحلیل و تفسير قرآن بررسی و به اساتید ارائه می شود.

 

وی با بیان اینکه ماحصل کلان طرح بالقران یک پایگاه داده تخصصی و یک پایگاه داده عمومی قرآنی و مذهبی بوده است تصریح کرد: بر اساس خروجی این دو پایگاه داده دو نرم افزار ساخته شده است. بر اساس پایگاه داده عمومی، نرم افزار منادی بالقران که ویژه مبایل و سیستم قابل اندرود است که در آن قرآن، نهج‌البلاغه، ادعیه، صحیفه، تفاسیر ،زیارات و همه محتواهای متنی مذهبی به اضافه چند رسانه ای کامل ، سخنرانی ها و مداحی گردآوری شده است همچنین ابزارهایی مانند برنامه ریزی، دوره های مجازی و مسابقات نیز از جمله ابزارهایی است که در آن گنجانده شده است.

 

جعفرزاده در ادامه افزود: در این پایگاه داده تخصصی بر روی کلمات، فرازها، جملات و آیات قرآن کار شده است، ریز به ریز همه اطلاعاتی که می شود برای کلمات و جملات قرآن نوشته شود در این پایگاه داده جمع آوری شده است اعم از اشتقاق، صرف، نحو، بلاغت و علوم قرآن، این پیکره قرآنی در واقع یک پایگاه داده منحصر به‌ فرد در جهان اسلام و کل دنیا است.

 

مدیرکلان طرح باالقران در ادامه اظهار کرد: براساس آن، نرم افزار تخصصی مفسر یار بالقران شده ساخته شده که یک وب اپلیکیشن بوده و در سایت عرضه شده است. این وب اپلیکیشن دارای فرم های تخصصی لسان قرآنی است در واقع یک کشف الایات قرآنی محسوب می شود که افراد می توانند از مدخل های مختلفی وارد قرآن شده و جستجوی های قرآنی انجام دهند.

 

وی در ادامه گفت: در این وب اپلیکیشن حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ لیست از صرف، نحو بلاغت، اشتقاق و علوم قرآنی در اختیار کابر قرار داده می شود و هر لیست بین دو سه عنوان تا چند هزار عنوان داده دارد، مجموعا ۱۵ الی۱۶ هزار مدخل جستجو به قرآن در این نرم افزار عرضه شده است.

 

وی بیان کرد: علاوه بر این ابزارهای بسیار زیادی مانند دسته بندی، روایات و تفاسیر ذیل آیه و مشخصات کلمات در این نرم ابزار وجود دارد.ضمن اینکه فرم های دیگر مانند مفاهیم قرآن وجود دارد که درش فرم های متعددی مثل مقایسه مفاهیم، مشابه یابی مفاهیم و واهمایی مفاهیم دارد که متخصصین این حوزه که عموما اساتید دانشگاه رشته علوم قرآنی، دانشجویان و طلبه ها هستند می توانند از این نرم افزار استفاده کنند.

 

وی با بیان اينکه هدف ما از اجرای کلان طرح بالقران کار فرهنگی جهت ترویج فرهنگ قرآن و انس با قرآن کریم است. گفت: همه منابع مذهبی در این نرم افزار وجود دارد لذا کابران می توانند برای طول هفته خود همه برنامه ریزی های مذهبی خود را انجام دهد. همچنین هدف دیگر ما تدقیق و تعمیق بیشتر در تحقیق و پژوهش قرآنی است به گونه ای که محقق و مفسر با این نرم افزار به جستجوها و مفاهیمی دست پیدا می کند که قبل از این به هیچ عنوان در دسترس نبود.

 

جعفرزاده با اشاره به نقش این نرم افزار در ترویج فرهنگ قرآن در جامعه افزود: این نرم‌افزار تخصصی ما یک کار مبنایی و پايه است. زمانی عموم مردم به قرآن گرایش می یابند که مفسر و تبيين گر قرآنی ما برداشت دقیق تری از قرآن داشته باشد. لذا وب اپلیکیشن بالقران یک کار مبنایی در حوزه ارتقاء سطح معرفتی و قرآنی جامعه است. منادی بالقران هم دروس عمومی ماست و انس مردم برای قرآن خوانی، صحیفه خوانی و نهج‌البلاغه خوانی را بسیار تسهیل می کند و نقش مهمی در ارتقاء فرهنگ قرآنی جامعه دارد.

کد خبر 1261959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha