چرایی نام های رجب، شعبان و رمضان در شناسنامه مردم گیلان

بشرا با اشاره به چرایی وفور نام‌های رجب و شعبان در شناسنامه مردم گیلان گفت: در گذشته ماه های رجب، شعبان، رمضان، محرم و صفر پنج ماهی بودند که اگر کسی در آن متولد میشد نامش را با نام همان ماه همراه می کردند.

محمد بشرا_ شاعر، نویسنده و پژوهشگر گیلانی در حاشیه دومین محفل «حظ حضور» که به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی گیلان برگزار شد به چرایی وفور نام‌های رجب و شعبان در شناسنامه مردم گیلان اشاره و اظهار کرد: چند ماه از ماه های قمری است که باور داریم اگر در آن ماه ها فرزندی متولد شود اسم خودش را به همراه می آورد.

وی با بیان اینکه در گذشته ماه های رجب، شعبان، رمضان، محرم و صفر پنج ماهی بودند که اگر کسی در آن متولد میشد نامش را با نام همان ماه همراه می کردند گفت: البته اکنون این فرهنگ در جامعه و جوانترها کمرنگ شده است.

بشرا ادامه داد: برای مثال اگر فرزندی در ماه رمضان به دنیا می آمد که پسر بود نامش را رمضان، و اگر دختر بود نامش را بخاطر شب های قدر، احیا می گذاشتند.

وی با اشاره به اینکه حتی این موضوع به شناسنامه ها و نام خانوادگی افراد هم ربط پیدا می کرد ادامه داد: مثلا رجب زاده، رجب پور ، شعبانزاده و شعبانپور و ... داریم که وقتی بزرگانشان می خواستند برای گرفتن سجل اقدام کنند خودشان می گفتند چون پدربزرگ ما شعبان به دنیا آمده بهتر است ما نام خانوادگی خود را شعبان زاده، رجب پور و امثالهم بگذاریم.

بشرا تصریح کرد: بدین ترتیب این پنج ماه از سال قمری در فرهنگ ما نمود بیشتری دارد.

وی اضافه کرد: حتی در این ماه ها آداب مخصوصی انجام می دادند، مثلا برای رسیدن به ماه رمضان تمرینی در ماه های قبلش انجام میشد و آن اینکه غالبا روزهای جمعه در ماه های رجب و شعبان را روزه می گرفتند که تمرین کنند تا بتوانند ماه رمضان آسان‌تر روزه بگیرند.

گفتنی است، در این مراسم به بهانه هفته هنر انقلاب از «سمیه کشاورز» به عنوان تصویرگر، «نجمه پور ملکی» برای سرایش نوحه گیلکی برای جناب اسلم دیلمی_ شهید ایرانی واقعه کربلا و «مرتضی عابدپور» به واسطه برپایی محافل مستمر شعر برای شاعران انقلاب در گیلان قدردانی و از آثار، عناوین و تلاش‌هایشان در زمینه هنر انقلاب اسلامی تجلیل به عمل آمد.

 

کد خبر 1263098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha