یکی از نشانه‌های انسان کریم، عفو و گذشت است

ماموستا محمدی،گفت: عف و گذشت یکی از موضوعاتی که همواره در قرآن و روایات بر آن تأکید شده لذا از نشانه‌های انسان کریم، عفو و گذشت است.

 ماموستا ملاسیدمحمد محمدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کرمانشاه،با اشاره به اهمیت موضوع عفو و گذشت،گفت:خداوند در آيه۴۰سوره «شوری» مقابله به مثل را حق مؤمنين مى شمرد تا دشمنان و افراد خطاكار خود را در امنيت نبينند. و با اشاره به مسأله عفو و گذشت و ترك انتقام جويى، می فرماید: «كيفر بدى مجازاتى همانند آن است و هر كس عفو و اصلاح كند اجر و پاداش او با خدا است».

 

امام جمعه روانسر با اشاره به اینکه عفو  از صفات پسندیده ای است که در مکاتب اخلاقی مورد ستایش قرار گرفته است، افزود: به کار بردن این صفت در زندگی می توان از ثمرات دنیوی آن که داشتن سلامت روانی و جسمانی است بهره مند شویم و هم ردیف پرهیزکاران و متّقین قرار بگیریم و در آخرت از شفاعت رسول خدا  بی نصیب نشویم.

 

وی خاطر نشان کرد:عفو و بخشش، آثار و ثمرات دنیوی و اخروی فراوانی دارد همچون ثمرات دنیوی، می تواند موجب عزّت فرد عفوکننده گردند و بر درجه و مرتبه او بیفزاید و امنیّت و محبوبیّت اجتماعی را نصیب او گرداند و امّا ثمرات اخروی، آسان گیری در حساب و دخول در بهشت که خداوند متعال نصیب فرد بخشنده در آخرت می نماید.


 ماموستا محمدی با اشاره به اینکه  عفو و گذشت در اسلام امر بسیار مهمی است ، تصریح کرد:انسان های با گذشت به مغفرت و رحمت الهی دست یافته و از پاداش های اخروی بهره مند می شوند و هرچه این صفت الهی در ایشان رشد کند آنان را به سوی کمال و نایل شدن به مقام محسنین و قرب الهی سوق می دهد و در پرتو فضیلت اخلاقی دشمنان سرسخت به دوستان صمیمی بدل می شوند و جلو تسلسل ناهنجاری ها و خشونت ها گرفته می شود و آرامش در نهاد خانواده و اجتماع جریان می یابد  و  لازم است همیشه عفو بخشش  را در نظر داشته باشیم.
 

امام جمعه شهرستان روانسردر پایان  با اشاره به اینکه رفتارهای پیامبر (ص) همواره بر مبنای عفو و گذشت بوده است، اظهار کرد:یکی از آثار و کارکردهای گذشت  نشانه‌ای از سیره اهل‌بیت(ع) است که هر کسی دوست دارد که خود را همانند اهل بیت(ع) کند، باید اهل عفو و گذشت باشد همچنین پیامبر(ص) می‌فرماید: مروتنا اهل البیت العفو عمن ظلمنا و اعطاء من حرمنا؛ فتوت و بزرگ‌منشی ما خاندان رسالت، عفو و اغماض از کسی است که به ما ظلم کرده و بذل و عطا است به کسی که ما را محروم ساخته است.

 

کد خبر 1263332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha