نادر طالب زاده یک متخصص و جراح مغز در حوزه جنگ نرم بود

دکتر غلامرضا منتظمی با بیان اینکه نادر طالب زاده در حوزه جنگ نرم همانند یک جراح مغزعمل کرد، گفت: میراث و طرح های بجامانده از طالب زاده درحوزه جنگ نرم باید به سرعت تبدیل به محورهای عملیات نرم شودزیرا کشور از جنگ نرم ضربه خورد نه از جنگ سخت.

دکتر «غلامرضا منتظمی»، کارشناس ارشد مسائل صهیونیسم در اروپا و آمریکا و دبیر کنفرانس بین الملل افق نو و دیپلمات سابق ایران در فرانسه درباره کارنامه مرحوم « نادر طالب زاده» درعرصه رسانه  به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان گفت: کشور ما به علت درگیری تاریخی و آخرالزمانی که با آن روبروست با تهدیدات امنیتی در حوزه داخلی، منطقه ای و بین المللی  روبروست، در واقع ایران در حالت جنگ نرم قرار دارد و نادر  طالب زاده  در سطح جنگ نرم همان نقش  حاج قاسم در حوزه جنگ سخت  را بر عهده داشتند، همانطور که حاج قاسم در تحولات منطقه ای جریان مخوف تروریستی داعش را شکست دادند  حاج نادر در حوزه جنگ نرم، طرح های راهبردی زیادی داشت، که مورد توجه قرار نگرفت و این طرح ها به عنوان میراث حاج نادر طالب زاده در اندیشکده افق نو در دسترس قرار دارد. 

 


همکار نادر طالب زاده در کنفرانس بین الملل افق نو خاطر نشان کرد: کشور ما با بزرگترین تهدیدات در حوزه جنگ نرم روبرو است، جنگ نظامی ملموس است و آن را حس می کنیم و برای آن اولویت بندی می کنیم و مقابله با آن در دستور کار نهادهای نظامی، امنیتی، اطلاعاتی، سیاسی، فرهنگی ورسانه ای قرار می دهیم، به عنوان مثال  جنگ ایران و عراق در زمان خود جزو اولویت های درجه یک و فوری بود و همه برنامه های کشور بر اساس این جنگ برنامه ریزی می شد.  اما الان کشور با جنگ نرم گسترده ای  روبرو است که از جنگ عراق و ایران مخرب تر و قدرت ویرانگری بیشتری دارد. آیا برای مقابله با این جنگ برنامه ریزی شده است و یا همانند  جنگ هشت ساله  در اولویت و دستور کار بخش های مختلف نظام قرار گرفته است؟ خیر ! آیا متخصصانی داریم که بتوانند در این زمینه راهکار بدهند؟ حاج قاسم در جنگ سخت شهید شد و موفق شد پروژه جنگ سخت منطقه را با پیروزی به پایان ببرد، اما حاج نادر در جنگ نرم شهید شد، اما موفق نشد که پروژه جنگ نرم کشور را با پیروزی به پایان ببرد، زیرا جنگ نرم اساسا در اولویت مراکز تصمیم گیری و دستگاه های مرتبط نبود. 

 


وی تصریح کرد: نادر طالب زاده کارگردان و یک شخصیت هنری، فرهنگی و رسانه ای بودند که برای همین فعالیت ها از سوی آمریکا مورد شدیدترین تحریم ها در زیر بند ١١ سپتامبر به عنوان تروریسم بین المللی قرار گرفت. دشمنان اهمیت و ارزش استراتژیک کار طالب زاده را درک کردند، اما در داخل کشور او فهمیده نشد.

 


دکتر «غلامرضا منتظمی» درباره میراث بجامانده از نادر طالب زاده گفت: طرح ها، راهکارها و تیم بجامانده از ایشان میراث شان در حوزه جنگ نرم است. طالب زاده حرکتی را شروع کرد که باید برای اینکه کشور از آسیب جنگ نرم در امان باشد مورد حمایت جدی قرار گیرد.  به عنوان مثال اگر اغتشاشات اخیر را با جنگ نظامی عراق مقایسه کنیم می بینیم در این جنگ خرمشهر سقوط کرد و سپس  بازپس گرفته شد اما فرض کنیم در اغتشاشات اخیر خرمشهر در نتیجه جنگ نرم سقوط کرد ولی آیا این اراده وجود دارد که آن را پس بگیریم؟ علائمی و  شواهدی در این ارتباط در کشور مشاهده نمی شود. البته این به معنای این نیست که کاری انجام نمی شود. مقصود این است همه فعالیت ها مبارزه با معلول در جنگ نرمی که دشمنان براه انداخته اند متمرکز شده است، نه در مقابله ریشه و علت اصلی آن. این دلیل روشنی است که جنگ نرم حرفه ای، آکادمی و تخصصی جزو اولویت های نظام نیست  بر همین اساس باید قرارگاه هایی برای جنگ نرم شکل بگیرد و از نوابغی که در حوزه های مختلف داریم استفاده کنیم. ما پرونده امنیتی بزرگی داریم بنام اسرائیل که بر اساس تلقین و نفوذ شبکه صهیونیستی در دنیا بوجود آمده است. اسراییل با شبکه های  صهیونیستی امروز بر غرب سیطره پیدا کرده و جنگ علیه ما در حوزه جنگ نرم را علیه کشور مدیریت و هدایت می کند. این دلیل روشنی است که جنگ نرم در چارچوب راهبرد کلان با ایجاد ساختار لازم برای آن، به صورت حرفه ای، آکادمیک و تخصصی با کارشناسان و صاحبنظران مربوطه جزو اولویت های فوری نظام با هدف تغییر شرایط کشور از پدافندی و انفعالی به آفندی تبدیل نشده است.

 


وی ادامه داد: به این ترتیب باید هوشمندانه تهدیدات را مهار کنیم و از آن عبور کنیم اما صرفا گرفتار معلول نباشیم و ریشه را هدف قرار دهیم و به دنبال علت برویم. ریشه اصلی را حاج نادر در جنگ نرم کشف کرد. این کشف بزرگی بود. میراث ایشان در افق نو تربیت سیستم حرفه ای بسیار مسلط در بحث رسانه ای و جنگ رسانه ای و نرم است و جمهوری اسلامی راهی ندارد جز اینکه از میراث و کشف حاج نادر که بسیار مهم و فوق تخصصی است، استفاده کند زیرا آنها اتاق فکرهای متعددی دارند که از فوق تخصصان جنگ نرم برای وارد آوردن ضربات محکم و مستمر به ایران طراحی و برنامه ریزی استفاده می کنند لذا ضرورت دارد جمهوری اسلامی با یک مهندسی معکوس قرارگاه مرکزی متشکل از اتاق فکرهای تخصصی مختلف با عملیات نرم، جنگ نرم دشمنان را در زمین آن ها پاسخ دهد. در غیر این صورت تردید نباید کرد، کشور کماکان باید در قالب سیاست های تهدیدمحور با پرداخت هزینه سنگین بدنبال مهار و عبور از بحران ها و چالش های بزرگ امنیتی باشد که دشمنان با جنگ نرم در داخل کشور، منطقه و صحنه بین الملل طراحی و برنامه ریزی می کنند. این اقدامات که مستهلک شدن ظرفیت ها و توان کشور در یک مسیر کاملا فرسایشی برای مقابله با معلول ها است،  راه حل جمهوری اسلامی ایران نیست.

 


وی تاکید کرد: نادر طالب زاده که امروز در سالگرد ایشان قرار داریم مرد بزرگی است که بعدها در تاریخ ما شناخته و تاثیراتش بر رسانه و برای ایران آشکارتر خواهد شد.

کد خبر 1263865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha