معوقات کارگری در خراسان جنوبی ۴۳ درصد کاهش یافت

توکلیان از از کاهش حدود ۴۰ تا ۴۳ درصدی معوقات کارگری در استان خراسان جنوبی طی سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، سی و چهارمین جشنواره امتنان از نخبگان جامعه کار و تولید و تقدیر از خانه‌های بهداشت و کارفرمایان سلامت محور سال ۱۴۰۱ استان عصر امروز (۱۰ اردیبهشت) به مناسبت گرامیداشت هفته کار و گارگر  در استانداری خراسان جنوبی برگزار شد.

 

کاهش ۴۳ درصدی معوقات کارگری

محمدکاظم توکلیان- مسئول بسیج جامعه کارگری خراسان جنوبی در این مراسم با اشاره به برگزاری یادواره شهدای کارگر در تمام شهرستان‌ها، اظهار کرد: برگزاری نشست‌های روشنگری در واحدهای تولیدی، توزیع پنج هزار بسته معیشتی، دیدار با خانواده شهدا و رزمندگان از دیگر برنامه هفته کار و کارگر در استان است.

 

وی از راه‌اندازی هیئت اندیشه‌ورز در بسیج جامعه کارگری استان خبر داد و گفت: در این هیئت مشکلات جامعه کارگری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

توکلیان با اشاره به اینکه اقدامات خوبی در زمینه احیای واحدهای تولیدی استان انجام شده است، افزود: جشنواره اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به واحدهای تولیدی استان نیز در نیمه نخست سال جاری برگزار خواهد شد.

 

مسئول بسیج جامعه کارگری خراسان جنوبی بیان کرد: معوقات حقوق کارگران کاهش حدود ۴۰ تا ۴۳ درصدی داشته است که با پیگیری‌های مجموعه استانداری استان رقم خورده است و نارضایتی‌های کارگری کاهش چشمگیری داشته است.

 

کاهش ۸ درصدی حوادث ناشی از کار در خراسان جنوبی

غلامرضا اشرفی- مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی در این جشنواره با اشاره به برگزاری ۱۵ جلسه کمیته ویژه رسیدگی به معوقات کارگری در سطح استان طی سال گذشته، اظهار داشت: در حال حاضر تعداد ۲۲ واحد مشکل‌دار با هزار و ۳۷۰ کارگری دارای معوقات کارگری هستند.


وی به انجام ۶ هزار و ۶۶۸ بازرسی با اولویت واحدهای معدن، ساختمان، تولیدی و کارگاه‌های پرخطر اشاره کرد و گفت: در استان ۱۱ هزار و ۲۳۷ واحد اقتصادی فعال وجود دارد که بیش از ۱۳۱ هزار بیمه شده اصلی هستند.

 

اشرفی با بیان اینکه ۳۰۰ تشکل کارگری در استان فعال است، عنوان کرد: از مجموع ۱۰ هزار و ۷۷۹ نفر تعهد اشتغال استان، تعداد ۱۷ هزار و ۶۶۴ نفر معادل ۱۶۳.۸ درصد توسط دستگاه‌های اجرایی استان در سامانه رصد ثبت شده است.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اعلام کرد: خراسان جنوبی در زمینه تحقق اشتغال استان برابر آخرین ارزیابی و اعلام وزارت متبوع رتبه دوم در بین ادارات کل استان‌های کشور را کسب کرده است.

 

وی به عملکرد استان در جذب اعتبارات اشتغال روستایی و عشایری اشاره و تصریح کرد: از ابتدای طرح تاکنون تعداد سه هزار و ۲۱۲ طرح ارسال شده که به تعداد سه هزار و ۱۴۹ طرح به مبلغ بیش از ۴۲۱ میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک‌های عامل طرح پرداخت شده که منجر به  فرصت شغلی برای هفت هزار و ۲۸۸ نفر در استان شده است.

 

اشرفی بیان کرد: تعداد هزار و ۳۴۱ مجوز مشاغل خانگی در استان صادر شده است و تعداد۲ هزار و  ۲۹۱نفر تحت پوشش مشاغل خانگی فعالیت دارند.

 

وی به عملکرد بکارگماری کاریابی‌ها و مراکز خدمات اشتغال دولتی استان اشاره کرد و افزود: هم اکنون تعداد ۱۴ کاریابی غیردولتی بهه همراه مراکز خدمات اشتغال دولتی ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی (شهرستانهای فاقد کاریابی) در زمینه مشاوره و ثبت نام جویندگان کار، معرفی  به فرصت‌های شغلی و همچنین بکارگماری فعالیت دارند که در سال گذشته با ثبت نام تعداد چهار هزار و ۶۸۲ نفر توسط کاریابی‌ها و مراکز خدمات اشتغال دولتی تعداد هزار و ۶۵۰ نفر بکارگماری شده است.

 

اشرفی از ایجاد ۴۱ تعاونی در سال گذشته با گرایش‌های مختلف در سطح استان خبر داد و افزود: با راه اندازی این تعداد تعاونی برای هزار و ۵۶ نفر اشتغال ایجاد شده است.

 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی عنوان کرد: حوادث ناشی از کار در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش هشت درصدی داشته است.

 

افزایش تورم شیرینی افزایش حقوق را به کام کارگران تلخ کرد

محمدحسین براتی- رئیس کانون کارگران و بازنشستگان خراسان جنوبی هم با اشاره به وجود ۲۷ هزار بازنشسته کارگری در استان، اظهار کرد: ۶۵ درصد این کارگران بازنشسته بین ۲ تا ۳ میلیون تومان حقوق می‌گیرند و توان کار کردن ندارند.

 

وی به مشکل هزینه‌های درمانی بازنشستگان کارگری و عدم همکاری لازم بیمه‌ها، افزود: کارگران به دلیل درآمد بسیار پایین از بیمارستان‌های سازمان تامین اجتماعی استفاده می‌کنند که در این بیمارستان‌ها با کمبود دارو و پزشک مواجه هستیم.

 

براتی افزود: تاکنون ۱۰ درصد بازنشستگان کارگری سطح استان تسهیلات دریافت کرده‌اند و توان پرداخت تسهیلات به بقیه کارگران را نداشته‌ایم.

 

رئیس کانون کارگران و بازنشستگان خراسان جنوبی در ادامه با بیان اینکه در دو سال گذشته همسان‌سازی خوبی در خصوص حقوق جامعه کارگری داشتیم که متاسفانه افزایش تورم شیرینی این افزایش حقوق را به کام کارگران تلخ کرده است، تأکید کرد: باید همسان سازی حقوق کارگران ادامه پیدا کند تا مشکلات جامعه کارگری حل شود.

 

لزوم حل مشکل بیمه کارگران ساختمانی

حسن علیزاده- رئیس انجمن صنفی کارگران خراسان جنوبی هم در این مراسم با اشاره به اینکه سه هزار کارگر ساختمانی در استان مشغول فعالیت هستند که هنوز در نوبت بیمه تامین اجتماعی قرار دارند، اظهار کرد: درخواست ما این است که هر چه سریعتر مشکل بیمه کارگران ساختمانی استان حل شود.

 

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد حوادث ناشی از کار در بحث ساختمان است که متاسفانه هنوز این کارگران بیمه ندارند، گفت: ایستگاه کارگری در بیرجند راه اندازی شده است و کارگران از این پس از میادین شهر به سمت ایستگاه کارگری در محل چهارشنبه بازار قدیمی هدایت خواهند شد.

 

وی در پایان درخواست کرد برای جامعه کارگری استان مشوق‌هایی در نظر گرفته شود.

 

مسئولان به داد کارگران برسند

علی اکبر فلاحی- مدیرعامل کاشی و سرامیک فرزاد بیرجند که یکی از کارآفرینان برتر کشور است نیز با اشاره به اینکه کار و تلاش را ملاک توسعه و پیشرفت کشور دانست و گفت: باید کارآفرینانی که به دلیل مشکلات مختلف واحدهای تولیدی آنان تعطیل شده است را دریابید و بیش از گذشته حمایت‌های لازم را داشته باشید

 

وی از مسئولان خواست که به داد کارگران برسند و افزود: برخی بانک‌ها همراهی لازم را با واحد‌های تولیدی ندارند و باید مشکلاتی که بانک‌ها برای واحدهای تولیدی ایجاد می‌کند مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد.

 

فلاحی عنوان کرد: یکی از مشکلات خراسان جنوبی ضعف زیرساخت‌ها است که باعث شده که سرمایه‌گذاران رغبتی برای حضور در استان نداشته باشد.

 

کمبود کارگر در شرکت پرورده طبس

رمضان کریتی ثانی- مدیرعامل شرکت زغال سنگ طبس نیز با بیان اینکه ۷۶ درصد از ذخیره زغال سنگ کشور در خراسان جنوبی موجود است، گفت: سال گذشته ۶۰ درصد از تولید زغال سنگ کشور در خراسان جنوبی تولید شده است.

 

وی با اشاره به اینکه نیروگاه حرارتی طبس هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده است، ادامه داد: باید برای بکارگیری ۱۲ هزار نیروی کارگری دیگر برای معادن زغال سنگ طبس در آینده نزدیک برنامه‌ریزی شود.

 

وی خاطر نشان کرد: در شرکت پرورده طبس حقوق و بیمه پرسنل به موقع پرداخت شده است و در این زمینه معوقاتی نداریم.

 

گفتنی است، سی و چهارمین جشنواره امتنان از نخبگان جامعه کار و تولید استان خراسان جنوبی با تجلیل از واحدها، گروه‌ها و کارگران نمونه کارگری در سالن شهید رجایی استانداری به کار خود پایان داد.

 

 

کد خبر 1264017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha