سنندجی ها ۱۶ روز از آب سد قشلاق می‌نوشند/ ارتقای انتقال سامانه آب سد آزاد تا سوم خرداد طول می‌کشد

سنندجی‌ها؛ به منظور پایداری سامانه انتقال آب سد آزاد، دو هفته دیگر از آب قشلاق می‌نوشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از استان کردستان، تا آذرماه سال گذشته مردم شهر سنندج با مشکل کیفیت آب شرب این شهر روبه‌رو بودند.

 

پس از پیگیری مسئولان استان کردستان در دولت سیزدهم، سامانه انتقال آب سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج در دستور کار قرار گرفت و مشکل طعم و بوی آب شرب این شهر برطرف شد.

حال بعد از گذشت چندماه از نوشیدن آب شرب با کیفیت توسط مردم شهر سنندج، شرکت منابع اب و نیروی ایران به منظور پایداری آب شرب سامانه انتقال آب سد آزاد و جلوگیری از ایجاد مشکل در آینده، درصدد است تا ظرفیت الکتروپمپ‌ها را افزایش دهد.

 

برهمین اساس شرکت منابع آب ایران با درخواست مهلت ۱۶ روزه،وعده داده است که پس از ارتقاء ظرفیت الکتروپمپ‌ها، شهروندان سنندجی می‌توانند مجددا آب سد آزاد را بنوشند و این جایگزینی آب از سد آزاد به منبع تامین آب قدیمی شهر سنندج یعنی سدقشلاق فقط در مهلت یاد شده اتفاق می‌افتد.

تاکنون ۵۳ میلیون مترمکعب آب از سد آزاد به قشلاق و تصفیه‌خانه سنندج منتقل شده است


حسین راهنورد معاون اجرایی سد و نیروگاه آزاد سنندج، با بیان اینکه از خرداد سال قبل که انتقال آب از سد آزاد به سد قشلاق و سپس انتقال مستقیم از سدآزاد به تصفیه‌خانه سنندج اتفاق افتاد، تاکنون ۵۳ میلیون مترمکعب آب از سد آزاد به قشلاق و تصفیه‌خانه سنندج منتقل شده است، افزود: قرار است از امروز چهار الکتروپمپ را جایگزین الکتروپمپ‌های فعلی کنیم تا در آینده با مشکل تامین آب مواجه نشویم و در این راستا نیز ظرف ۱۶ روز این کار انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: باتوجه به توسعه اراضی کشاورزی پایاب سد آزاد، که هم‌اکنون یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار است تولید آب باید به ۸ مترمکعب در ثانیه برسد که در حال حاضر این رقم در اوج مصرف ۲.۳ مترمکعب در ثانیه است.

 

راهنورد یادآور شد: برای تامین آب شرب و باغات پایاب سد باید چهارالکتروپمپ جدید با ظرفیت دو هزار لیتر در ثانیه را جایگزین چهار الکتروپمپ با ظرفیت ۸۰۰ لیتر در ثانیه کنیم.

 

معاون اجرایی سد و نیروگاه آزاد سنندج اظهار کرد: باید ظرفیت انتقال آب اضافه یابد تا آب سد قوچم و شهرهای قروه و دهگلان هم تامین شود.

 

وی اعلام کرد: برنامه‌ اصلاح و ارتقای سامانه انتقال نهایتا تا سوم خرداد به اتمام می‌رسد.

 

ظرفیت الکتروپمپ سامانه انتقال سد آزاد افزایش می‌یابد

 

کیومرث حبیبی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کردستان بیان کرد: باتوجه به اینکه الکتروپمپ سامانه انتقال سد آزاد از خرداد سال قبل کار کرده احتمال اینکه دچار مشکل شوند هست و باید ظرفیت پمپ‌ها ارتقا یابد.

 

وی از مردم به دلیل جایگزینی آب سد قشلاق بجای آزاد در مدت دو هفته عذرخواهی کرد و بیان داشت: قطعا بعد از مدت یاد شده شاهد انتقال مجدد آب با کیفیت به خط انتقال آب خواهیم بود و مردم از آب پایدار بهره‌مند می‌شوند.

حجم آب سد قشلاق هم‌اکنون ۱۶۵ میلیون متر مکعب است

 

آرش آریانژاد مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان نیز به حجم آب سد قشلاق نسبت به مدت مشابه سال گذشته پرداخت و با بیان اینکه آب سدقشلاق از ۲۸ میلیون مترمکعب سال قبل به ۱۶۵ میلیون مترمکعب در سال‌جاری رسیده است، گفت: در حال حاضر حجم مخزن سد قشلاق ۷۶ درصد است و به لحاظ تامین آب از این سد مشکلی نخواهیم داشت.

 

وی گفت: با انجام اقدامات اصلاحی و تکمیلی یاد شده، ارتقای سامانه انتقال آب سد آزاد ۲.۸ مترمکعب در ثانیه انتقال می‌یابد.

 

اصلاحات سامانه انتقال آب سد آزاد برای افزایش ظرفیت ایستگاه پمپاژ است

 

محمد فرهاد مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کردستان نیز در این خصوص اضافه کرد: باتوجه به اینکه فاصله رولایه سد قشلاق تا تاج سد ۱۳ متر است اکنون زمان مناسبی برای انجام انتقال سامانه انتقال آب سد آزاد محسوب می‌شود.

 

وی تصریح کرد: قطعا کیفیت آب شرب سد قشلاق همانند سد آزاد نخواهد بود اما از مردم درخواست می‌شود در مدت زمان دو هفته تا اصلاحات سامانه انتقال آب صبور باشند چرا که این اصلاحات برای افزایش ظرفیت ایستگاه پمپاژ است تا در آینده دچار مشکل نشویم.

 

 

کد خبر 1264905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha