شاهنامه  نشان دهنده هویت ایرانی است

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه هر جا سخن از هویت و ملیت ایرانی است نام فردوسی در میان است، گفت: شاهنامه نشان دهنده هویت ایرانی است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و پاسداشت زبان فارسی  و رونمایی نشان ملی قند پارسی صبح امروز ۲۳ اردیبهشت ماه با حضور محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان فارسی و جمعی و سفرای خارجی و اهالی فرهنگ و هنر  در تالار رودکی برگزار شد.

 

 

در این مراسم «غلامعلی حداد عادل»، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت:  اردیبهشت ماه ماه جلوه بهار است و تهران در این ماه از همه ماه ها و فصل ها زیباتر است یکی از مزیت هایش این است که 25 اردیبهشت روز پاسداشت زبان فارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی در این ماه است و نمایشگاه بین المللی کتاب که عرصه گسترده شکوه زبان فارسی است در این ماه برپا می شود.

 

 

وی اظهار کرد:  خوشحالیم از اهتمام وزارت ارشاد به پاسداری از زبان فارسی و امیدواریم تلاش آن وزارتخانه و فرهنگستان زبان و صدا و سیما نتیجه بخش باشد و این درخت کهن و پر شاخ و برگ، برگ و بار و ثمر افزون تری بدهد.

 

 

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه هر جا سخن از ایران و ایرانی و هویت و ملیت ایرانی است نام فردوسی  در میان است، تصریح کرد: سفره فردوسی گسترده است، هر جا سخن از زبان فارسی مطرح می شود فردوسی بزرگ پاسدار زبان فارسی است، این برای ایرانیان مایه افتخار است که کتابی دارند با بیش از هزار سال سابقه و نزدیک شصت هزار بیت و امروز پس از گذشت هزار سال هم آن را می خوانند و می فهمند شاید چنین چیزی در سایر ملل وجود نداشته باشد که یک کتاب رابطه خود با مردم را یکسان حفظ کرده باشد. این حیرت انگیز است که گروه های مختلف مردم از عامه مدرسه نرفته تا استاد دانشگاه هم با فردوسی و شاهنامه او ارتباط دارند؛ افرادی در روستا در طول تاریخ در شب های زمستان پای آتش داستان های شاهنامه را برای روستاییان می خواندند. حتی در روستاها تعزیه سیاوش برپا می شده است و روستاییان می گریستند. در زورخانه ها و ورزش باستانی همه جا نام فردوسی و شعر حماسی فردوسی است.

 

 

حداد عادل گفت: شاهنامه را اگر ما به ظرف بلوریش تشبیه کنیم هم ظرف آن برای ما ارزش دارد هم مظروف آن؛  آنچه فردوسی در این ظرف ریخته تاریخ کهن و نامکتوب ایران می باشد که بن مایه اصلی شاهنامه است و  فردوسی مسلمان شیعه آن را به زبان خود و  از دریچه چشم خود نقل کرده است و سرشار از ظرائف قرآنی و معنوی است. مردم با خواندن شاهنامه هیچ گاه احساس تعارض نکردند . کتاب شاهنامه هویت ایرانی را نشان داد که ایرانی تاریخ و ریشه ای دارد و او این مظروف را در زبان فارسی ریخته؛ هم زبان فارسی و هم تاریخ مدیون فردوسی است.

 

 

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی  اظهار کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی روز پاسداشت زبان فارسی را روز فردوسی نامیده چون هر وقت از زبان فارسی سخن بگوییم از فردوسی سخن می گوییم. در جهان امروز ما همه ملت ها احتیاج به هویت ملی داریم تا در برابر طوفان جهانی سازی و جهانی شدن خودمان را حفظ کنیم؛ ما هم با اسلام و فرهنگ ایرانی و زبان فارسی هویت خود را گرامی می داریم.

 

 

وی تاکید کرد: ما می آموزیم با بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی به عنوان یک ملت حافظ ارزش های ملی خود باشیم و در ارتباط با سایر ملل ارتباط و تعامل فرهنگی داشته باشیم. هر کسی در هر جای دنیا می خواهد ایران و زبان فارسی را بشناسد باید فردوسی را بشناسد.

 

کد خبر 1266825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha