ارسال ۳۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی/ رشد شعر کودک و نوجوان پس از انقلاب اسلامی

دبیر چهاردهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی گفت: شعر کودک و نوجوان پس از انقلاب اسلامی رشد یافت و مفهوم واقعی پیدا کرد‌.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از بنیاد بین المللی امام رضا (ع)، جواد محقق در آیین پایانی این جشنواره اظهارکرد: به دلیل همزمانی فراخوانی این جشنواره با دهه فجر و پس از آن تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان دچار تنگای فرصت شدیم،
تصور بر این بود که با وجود این دلایل تعداد آثار جشنواره کم باشند اما ۳۰۰ اثر به جشنواره‌ رسید.

 


وی افزود: از استان‌های مختلف کشور در این جشواره شرکت داشتند که از این تعداد ۱۵۶ شعر در حوزه کودکان و ۱۴۴ شعر مربوط به نوجوانان و برخی از آثار هم در حوزه جشنواره نبود و یا مربوط به بزرگسالان بود که کنار گذاشته شد.

 


محقق با بیان اینکه از ۲۷ استان در این جشنواره شرکت کردند، تصریح کرد: ۱۲۰ نفر از شاعران جشنواره چهاردهم از آقایان و مابقی از بانوان بودند، آثار رسیده ابتدا در دبیرخانه جشنواره مورد غربالگری اولیه قرار گرفت و سپس آثار به دست داوران رسید و با دقت تمام بررسی شد و در نهایت ۱۲ شعر به عنوان آثار برگزیده انتخاب شد، البته برخی از آثار با اختلاف کم کنار گذاشته شد که در کتاب جشنواره منتشر خواهد شد.

 


وی تصریح کرد: شعر کودک و نوجوان نهالی است که عمده رشد خود را بعد از انقلاب اسلامی داشته، شعرهایی در این حوزه قرار می‌گیرند که یا اشعار برای کودکان و نوجوانان سروده شده باشند و یا شاعران آن‌ها خود کودک و نوجوان هستند.

 


دبیر جشنواره چهاردهم شعر کودک و نوجوان رضوی گفت: بعد از انقلاب عباس یمینی شریف، پروین دولت‌آبادی و محمود کیانوش سه شاعری بودند که برای کودکان و نوجوانان شعر می‌گفتند،  که البته گاهی داستان هم می‌نوشتند و گاهی نیز برای بزرگان شعر می‌سرودند، عباس یمینی شریف به جز چند شعر که در کتاب‌های درسی منتشر شد مابقی آثارش بیشتر به یک‌نظم شبیه بود تا شعر،  آثار دولت‌آبادی اوضاع بهتری داشت اما برخی از اشعار وی اوزان سنگینی داشت.

 


محقق ادامه داد: کسی که در ان دوران به طور جدی برای کودکان و نوجوانان شعر می‌گفت و در کنار آن آثار پژوهشی هم در این حوزه داشت، محمود کیانوش بود.

 


وی اظهارکرد: امروز شاعران تخصصی کودک و نوجوان به مراتب بیشتر از سال‌های گذشته است، و تنها در همدان ۳۴ شاعر در حوزه کودک و نوجوان وجود دارد، استان‌های همدان و خراسان از فعالان تخصصی در شعر کودک و نوجوان هستند.

کد خبر 1267112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha