سامانه تسهیلات، آغازی برای حمایت‌های بیشتر از ناشران/ کاهش هزینه، مهمترین هدف است

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌گوید: حمایتی که سامانه تسهیلات از ناشران و کتابفروشان می‌کند، نقطه آغاز راهی‌ است که حمایت‌های بیشتر دولت برای اهالی نشر را به دنبال دارد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از ستاد خبری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، آئین رونمایی از «سامانه تسهیلات ناشران و کتابفروشان» همزمان با ششمین روز از نمایشگاه کتاب سی‌وچهارم، دوشنبه (بیست‌وپنجم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲) با حضور یاسر احمدوند، رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، محمدحسین ظریفیان، مشاور رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جمعی از ناشران و کتاب‌فروشان در «کوشک کتاب» برگزار شد.

 


در ابتدای این مراسم، احمدوند با بیان اینکه استفاده ناشران و کتابفروشان از تسهیلات باید زودتر محقق می‌شد، گفت: آیین‌نامه این تسهیلات در سال آخر برنامه ششم مصوب شد. سال گذشته که سال اول فعالیت دولت سیزدهم بود، اصلاحات مورد نیاز انجام شد، اما کار هماهنگی با وزارتخانه‌ها زمان ‌زیادی صرف کرد.


رئیس سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران درباره خدمات «سامانه تسهیلات ناشران و کتابفروشان» توضیح داد: این تسهیلات برای کاهش هزینه‌های کتاب است و امیدواریم ناشران و کتابفروشان بتوانند از تسهیلات قانونی بهره‌مند شوند.


 او به لزوم برطرف شدن موانع فعالیت‌های فرهنگی در کشور اشاره کرد و ادامه داد:‌ از نظر ما کاهش هزینه‌های کتاب مهمترین اقدام است؛ البته در حوزه صنعت نشر بیش از این‌ها به حمایت نیاز داریم و امیدوارم این اقدام آغازی برای حمایت بیشتر باشد.

 

در ادامه این نشست، محمدحسین ظریفیان، مدیرکل توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد: پیش‌بینی‌های درخور توجهی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کمک به رونق کتاب و کتابخوانی انجام شده است. در سی‌وچهارمین نمایشگاه کتاب تهران شاهد حضور کتابفروشان در بخش مجازی این نمایشگاه هستیم؛ این امر با هدف توجه حمایتی به کتابفروشان در کنار توجه به ناشران انجام شده است. 

 

وی درباره فعالیت «سامانه تسهیلات ناشران و کتابفروشان» هم گفت: فعالیت این سامانه مطابق بند ج ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه، برای ارائه تسهیلات در استفاده از حامل‌های انرژی و تعرفه‌های پستی برای کاهش بهای تمام‌شده کتاب طراحی شده است.

 

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به پروانه فعالیت ۱۶ هزار و ۷۰۰ ناشر اضافه کرد: بخش قابل توجهی از این ناشران مشمول استفاده از این تسهیلات هستند. همچنین از میان هزار و ۸۰۰ کتابفروشی که طبق آمار خانه کتاب و ادبیات ایران فعال هستند، بخش قابل توجهی مشمول این تسهیلات می‌شوند. این تسهیلات با کمک وزارتخانه‌های نفت، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت کشور به ناشران و کتابفروشان ارائه می‌شود.


سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از ۲۰ اردیبهشت آغاز به‌کار کرده و تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی (ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir ادامه دارد.

کد خبر 1267302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha