باید با تقویت بیشتر مناسبات  به سمت تحرک مدنظر رهبری در حوزه تجارت خارجی گام برداشت

نوش آبادی با بیان اینکه منافع در قراردادهای دوجانبه با کشورهای اسلامی زمانی حاصل می شود که این قراردادها اجرایی شوند، گفت: باید با تقویت بیشتر مناسبات این تواهمنامه ها را عملیاتی کرد و به سمت آن تحرک مدنظر رهبری در حوزه تجارت خارجی گام برداشت.

حسین نوش آبادی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان با اشاره به بهره برداری اقتصادی از توافق نامه بین الملل و کشورهای همسایه گفت: فلسفه انعقاد قرارداد، تفاهم نامه، مقاوله نامه و بیانیه ها به این منظور است که فضایی برای توسعه و گسترش مناسبات و ارتباطات به وجود آید. این نگرانی همیشه وجود داشته است که این توافقنامه ها و مقاوله نامه ها تا چه میزان اجرایی می شود.

 

 

رییس کمیته دیپلماسی اقتصادی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بسیاری از قراردادها و توافق نامه ها را امضا کردیم که بخشی از آنها اجرایی شده است که یکی از دغدغه ها این است که چرا این توافق نامه ها اجرایی نمی شود که در این زمینه دولت و وزارت خارجه به عنوان واسط این ارتباط و هماهنگ کننده و فعال کننده آن باید پاسخگو باشد.

 

 

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز اشاره کردند که نباید روابطی که با کشورها برقرار کردیم، زمین بماند و اجرایی نشود. اجرا شدن این تفاهمات و قراردادها به این بستگی دارد که دستگاه ذیربط و وزارت خارجه پیگیری جدی تری در این زمینه داشته باشند و منافع زمانی حاصل می شود که این قراردادها اجرایی شود والا در حد گفت و گو، مذاکره و بیانیه مشترک و تفاهم نامه انتفاعی حاصل نمی شود.

 

 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با نگاه خاص رهبر معظم انقلاب، تحرکاتی در حوزه روابط خارجی به وجود آمده است و انتظار رهبر معظم انقلاب این است که تحرک بیشتری در حوزه روابط خارجی به ویژه حوزه تجارت خارجی رقم بخورد به طوری که به صورت جدی نیز در بیاناتشان به تحول در بحث سیاست خارجی و تجارت اشاره کردند.

 

 

وی گفت: وزارت خارجه برای توسعه این روابط برنامه های خوبی دارد و تلاش می کند ولی باید اولویت بندی و زمان بندی های لازم در این زمینه صورت گیرد. باید با تحرک و تقویت بیشتر مناسبات این تواهمنامه ها را عملیاتی کرد و به سمت آن تحرک مدنظر رهبری در حوزه تجارت خارجی گام برداشت.

 

 

نوش آبادی با بیان اینکه حجم روابط تجاری ایران با ۱۵ کشور همسایه دو هزار میلیارد دلار است، گفت: اگر بتوانیم 10 درصد از این عدد را به خودمان اختصاص دهیم این امر رقمی پنج برابر درآمد نفتی مان است که می تواند دستاورد بزرگی برای کشورمان باشد.

 

 

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم در کمیته دیپلماسی اقتصادی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روی این موضوع کار کنیم تا این حرکت را جدی تر و این روابط را در حوزه تجاری فعال کنیم و از ظرفیت خودمان و همسایگان استفاده بیشتری شود.

کد خبر 1267867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha