احداث بزرگراه  فرهنگی «حکمت» در کشور/ ساخت ۱۷ بناهای یادبود  برای مفاخر بزرگ در دستور کار است

شالویی گفت: برای اولین‌بار بزرگراه فرهنگی به نام «حکمت» را حد فاضل بین سهرورد در زنجان تا همدان به طول ۱۴۶ کیلومتر احداث می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از خراسان جنوبی، محمود شالویی-رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور_ امروز (۶ خرداد) در جلسه انجمن آثار و مفاخر استان اظهار کرد: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در آستانه صد و یکمین سالگرد تاسیس خود است.

 

وی افزود: در راستای اساسنامه تشکیل این انجمن مبنی بر راه اندازی شعبه های استانی، استان خراسان جنوبی چهارمین استان کشور است که دفتر انجمن یاد شده در آن تاسیس می‌شود.

 

شالویی ادامه داد: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی یکی از نهادهای فرهنگی ایران است که از مهمترین ویژگی های آن این است که ریاست هیأت امنای این مجموعه به عهده رئیس جمهور است و سه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزیر میراث فرهنگی و وزیر علوم از اعضای حقیقی این انجمن هستند.

 

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور با بیان اینکه ساخت بناهای یادبود و بقعه‌های مفاخر یکی از وظایف این انجمن است، گفت: تاکنون ۳۸ بنا احداث شده که از مهترین آنها آرامگاه فردوس، حافظ، خیام، ابن سینا، باباطاهر و مفاخر دیگر در ایران و خارج کشور است.

 

وی ادامه داد: ساخت بنای یادبود برای بیدل دهلوی، سید حیدر آملی، سید شهاب الدین سهروردی و ... نیز در دستور کار است.

 

شالویی با بیان اینکه بزرگداشت عالمان، اندیشمندان، فرزانگان و فرهیختگان و انتشار آثار آنان از دیگر وظایف این انجمن است، عنوان کرد: از سال گذشته تاکنون ۱۰ آیین بزرگداشت و از ابتدای انقلاب تاکنون نیز برای ۳۰۰ نفر از مفاخر فرهنگی کشور آیین بزرگداشت برگزار شده و  آثار آنان منتشر شده است.

 

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور افزود: بازنویسی و ساده‌نویسی آثار مفاخر به خصوص ابن سینا، مولوی، سید شهاب الدین سهروردی، ملاصدرا، میردادما و شیخ بهایی و حکمای دیگری را در دستور کار قرار دادیم.

 

وی با اشاره به اینکه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برای اولین‌بار بزرگراه فرهنگی به نام «حکمت» را حد فاضل بین سهرورد در زنجان تا همدان به طول ۱۴۶ کیلومتر احداث خواهد کرد، گفت: این بزرگراه یک منطقه ویژه فرهنگی و از ابتکارات دولت مردمی سیزدهم است و تاکنون در کشور  منطقه ویژه فرهنگی ساخته نشده است.

 

شالویی از برگزاری بزرگداشت حکیم نظامی در دو سال اخیر اشاره کرد و افزود: اکنون دولت سیزدهم با جدیت نسبت به مسائل فرهنگی حساسیت نشان می‌دهد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با برنامه‌های که خدمت رئیس جمهور و دولت تقدیم خواهد کرد گام‌هایی بزرگتری را در مسیرهای فرهنگی برخواهد داشت.

 

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور با اشاره به اینکه برگزاری بزرگداشت مفاخر فرهنگی نباید تحت الشعاع سایر برنامه‌های هفته فرهنگی قرار نگیرد، عنوان کرد: با توجه به گسست نسلی که اخیرا شاهد آن بودیم و دست دشمن را برای جدا کردن نسل جوان با هویت و اصالت و گذشته خودمان به خوبی شاهدیم که چه برنامه‌های در این راستا دارند تا هویت را جوانان ایرانی بگیرند لذا بزرگداشت مفاخر فرهنگی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

 

وی تأکید کرد: ساخت ۱۷ بنای یادبود برای مفاخر بزرگ امسال در دستور کار است و به پیشنهادات استانی را هم مورد مطالعه قرار خواهیم داد و با توجه به قدمت فرهنگی خراسان جنوبی این استان را جزو مراکز مهم خود  بشمار می‌آوریم و برای آن برنامه‌های جدی در نظر داریم و پیشنهاداتی که انجمن استانی به ما اعلام کند با جدیت مورد حمایت قرار می‌دهیم.

 

شالویی در ادامه گفت: امیدواریم بتوانیم هر چه ساده‌تر و روان‌تر مفاخر بزرگ کشور را به نسل جوان معرفی کنیم و بین این نسل و نسل‌های گذشته یک ارتباط صمیمانه و مشفقانه برقرار کنیم و به نسل امروزی این آموزش را بدهیم که آنها می‌توانند به مانند مفاخر گذشته ما باشند.

 

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور  افزود: مفاخر گذشته ما اگر چه صدا سال از دوره عمر و زندگی آنان گذشته اما این مفاخر همین امروز هم در میان ما هستند و آثار آنان قابلیت بهره‌برداری دارد و اگر  دنیای غرب پیشرفت‌هایی داشته قطعا از مفاخر علمی و فرهنگی ایران بهره‌های بسیار جسته و به اسم خود ثبت و ضبط کرده و به زبان دیگری ارائه کرده است.

 

وی بیان کرد: باید خودمان مفاخر ایرانی و آثارشان را قبل از اینکه دیگران به اسم خود مصادره کنند به نسل جوان معرفی کنیم.

 

 

کد خبر 1269173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha